Språkplan
Antal Sidor: 16
Tala, lyssna, samtala och använda språket första åren i skolan
Språket utvecklas genom att det används, därför behöver eleverna involveras i språkliga sammanhang där de uppmuntras att använda språket och vara aktiva språkanvändare.
Lgr 22 tydliggör att eleverna ska ges förutsättningar att utveckla sitt tal- och skriftspråk så att de får tilltro till sin språkförmåga och kan uttrycka sig i olika sammanhang och för skilda syften. Talets och samtalets plats i elevens utveckling och lärande är därmed central.
Utvecklingen av den muntliga förmågan låter sig dock inte fångas på riktigt samma sätt som utvecklingen av förmågorna att läsa och skriva. Tal och samtal är liksom läsning och skrivning beroende av situation, mottagande, personlig trygghet och grupptillhörighet. Samtalen kring upplevelser i vardagen eller kring det eleverna läst eller sett, där läraren ställer öppna frågor och inspirerar eleverna att anknyta till sina egna erfarenheter, utvecklar och utmanar språkförmågan.
När eleverna ska framföra något muntligt är kronologin ledstången i berättandet. Det gäller såväl när eleverna återger ett händelseförlopp som när de återger en berättelse eller berättar helt fritt. Beroende på syfte och funktion med det eleverna muntligt ska framföra har de olika behov av att få stöd på varierande sätt, men som lärare behöver man vara uppmärksam på hur mycket hjälp eleven behöver för att ”få ihop” sin berättelse.
Hur – exempel på hur undervisningen kan utformas
- Skapa ett gott gruppklimat, där alla elever vill, vågar och tillåts komma till tals.
- Ge eleverna många tillfällen att samtala, tala och lyssna enskilt och i grupp, på svenska och/eller på sitt starkaste språk.
- Arbeta med kommunikativa strategier när språket inte räcker till, till exempel att använda sitt starkaste språk och sedan översätta, formulera sig på annat sätt, använda kroppsspråk och analoga eller digitala bilder.
- Sträva efter att använda eftertänksamma dialoger för reflekterande samtal som är öppna, respektfulla och utforskande analytiska till sin karaktär och utgår från elevernas egna idéer och tankar.
- Träna på att anpassa samtal till olika syften, situationer och mottagare enskilt och i grupp, på svenska och/eller på sitt starkaste språk.
- Skapa berättelser och återberätta historier tillsammans i gruppen exempelvis med stöd av digitala verktyg.
- Ge eleverna många tillfällen att samtala om egna upplevelser, ge och ta muntliga instruktioner, diskutera olika elevnära dilemman och ta egen ställning.
- Arbeta med olika strategier för kooperativt lärande där tala, lyssna och samtala ingår.
- Laborera med lekar/övningar/sånger/ramsor som uppmärksammar språkets uttal, betoning och satsmelodi.
- I de vardagliga aktiviteterna på fritidshemmet finns många möjligheter till spontana samtal, dialoger om dilemman och konflikter, beröra livsfrågor, etiska och moraliska frågor för att lära sig demokratiska principer. Att ta tillvara möjligheter att använda språket i så många sammamanhang som möjligt är en viktig del för att stimulera elevernas språkutveckling.
- På fritidshemmet kommer språket till liv i användning i olika aktiviteter såsom när man leker, odlar, utforskar sina intressen eller löser konflikter.
- Publicerad: 17 dec 2024
- Senast uppdaterad: 20 dec 2024