Professionsutveckling och kollegialt lärande: framgångsstrategier och utvecklande motstånd
25 aug 2023 11:00
Har du någon gång deltagit i en fortbildning där du tyckte att idéerna var meningsfulla och du kände dig inspirerad att förändra din undervisning? Men så kom du tillbaka till skolan och vardagens höga tempo, inspirationen försvann och undervisningen rullade på som vanligt. Känner du igen dig?
Sammanfattning
Professionsutveckling och kollegialt lärande handlar om varför fortbildning och kollegialt lärande ofta inte leder till just lärande och förändring. Hur kan lärande vara så svårt? Vi som är lärare borde väl vara experter på hur man gör för att lära, lär vi oss inte hela tiden? Nja, Ain Katz menar att trots vårt yrke så förstår de flesta av oss inte vad lärande egentligen är… Inte heller lär vi oss något nytt varje dag som en del av oss vill tro. I själva verket, menar Ain Katz, undviker de flesta av oss att lära sig nya saker om det går. Vi människor är kognitiva snåljåpar som tänker så lite vi bara kan och tyvärr gäller det oss alla – du är inget undantag.
Varför ska du läsa?
Det finns massor av böcker om kollegialt lärande och många som är nyare än Professionsutveckling och kollegialt lärande men för mig har det här blivit en bok att återkomma till. Det är en ganska tunn och lättläst bok som kommer åt fällorna kring kollegialt lärande men som också bidrar med användbara råd till alla som vill utvecklas i sitt yrke genom kollegialt lärande.
Min reflektion
Bokens första del utmanar våra tankar om vårt eget lärande och varför det är så svårt. Bokens andra del handlar om hur man implementerar kollegialt lärande i praktiken och ger konkreta exempel på olika metoder och verktyg som kan användas för att främja lärande. Slutligen belyser Katz och Dack vikten av att utvärdera kollegialt lärande och att mäta dess effektivitet genom att skapa en kultur där kontinuerlig utvärdering och förbättring är en naturlig del av yrkesutvecklingen.
Emma Simonsson
Verksamhetsutvecklare utbildningsförvaltningen
Titel: Professionsutveckling och kollegialt lärande - framgångsstrategier och utvecklande motstånd
Författare: Steven Katz och Lisa Ain Dack
Förlag: Natur & Kultur
För vem? Lärare och skolledare