Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Språkplan

Antal Sidor: 16

Utveckla berättarförmågan i förskolan

Förmågan att berätta och förstå berättelser är viktigt för en positiv läs- och skrivutveckling. En ordrik miljö måste innehålla återkommande berättaraktiviteter för att påverka barnens läsförståelse i skolan.

Att kunna berätta är också kopplat till värden som vänskap och identitetsskapande i samtalen med kompisar, som när missförstånd ska repareras eller för att fungera som deltagare i lek och spel. För att berätta behöver flera förmågor samordnas som till exempel en aktiv planering av berättelsens sekvens tillsammans med en snabb access och ordframplockning från ordförrådet. Dessa förmågor är hjälpsamma för att både hålla sig till den röda tråden och samtidigt anpassa sig till lyssnaren.

Undervisning av berättelsegrammatik, dvs de ingående delarna i en berättelse/storyboard, se figur 20 med visuellt stöd kan användas med framgång redan med barn i tre till fyra års åldern. Här är det viktigt att vi befinner oss inom barnets egen utvecklingszon.

Storyboard som stöd för berättandet

Exempel på stöd för berättelsegrammatik/storyboard.


Här följer en sammanställning av forskningsresultat kring typisk utveckling av barns berättarförmåga. Den tar sin början långt innan ett barn självt kan producera berättelser. Barn som vet ordningen på rutiner kan tidigt särskilja bekanta händelser från obekanta. Ett barn i ungefär två års åldern kan återge en händelse i två-ords satser t ex. Nalle ramla! Barnet brukar även berätta fler detaljer kring händelsen genom att svara på frågor.

I samband med ordförrådsspurten i två till tre års åldern utvecklas barns berättelser i fråga om innehåll och längd men består främst av ostrukturerade fraser. När barn är tre till fem år ökar förmågan till mentalisering, dvs förmågan att kunna föreställa sig hur andra tänker. Barn anpassar då sina berättelser till lyssnaren och inkluderar information som är viktig för lyssnaren. Vid omkring fyra års ålder består barnets berättelser av fler sekvenser, men brister förekommer i strukturen.

Berättelserna blir i fem till sex års åldern mer och mer vuxenlika och barnets förståelse för berättelsers struktur ökar avsevärt. Barn lär sig att plocka ut det centrala i berättelsen och att strukturera innehållet logiskt. Barn i sex års åldern introducerar personer för lyssnaren, binder ihop berättelsen med bindeord och kan berätta ur andras perspektiv.

Hur – exempel på hur undervisningen kan utformas

  • Ta vara på de små barnens berättelser. Filmen De yngsta barnens berättelser rekommenderas, se nedan.
  • Samtala kring barnets eller gruppens gemensamma upplevelser från t.ex. utflykter och rollekar.
  • Använd konkret material eller annat visuellt stöd som foton eller bilder.
  • Använd visuellt stöd för sekvensen i berättelsen när ni
    • tittar på bilderna i en ny bok som ni ska läsa,
    • berättar tillsammans från en så kallad Silent book som är en textlös bok,
    • återberättar läst saga,
    • gör egna fantasiberättelser, drama, dans, sånger, bilderbok,
    • ska reda ut situationer, då man använder sociala berättelser.
  • Björk-Willén, P. (2022). Ifous fokuserar: Språkutvecklande förskola. En kunskapsöversikt om språkutvecklande arbete i förskola. Ifous rapportserie 2022:1. Ifous.
  • Butler, K., Wallach, G. (1984). Language Learning Disabilities in School-Age Children. Publisher: Williams & Wilkins
  • Hallin, A. E., & Reuterskiöld, C. (2021). Värt att veta om språkstörning. Natur & Kultur.
  • Publicerad: 17 dec 2024
  • Senast uppdaterad: 20 dec 2024
Dela sidan

Relaterat utbildningsmaterial

10 okt 2022 09:25
Tillgänglig lärmiljö för god språkutveckling i förskolan och de första åren i skolan
Det finns stora möjligheter att påverka och ge förutsättningar för språkutveckling genom att skapa goda språkliga miljöer. För att få syn på vilka fö...
20 dec 2024 11:06
Att skriva sig till läsning första åren i skolan
Att skriva sig till läsning (ASL) är väl en etablerad metod i Jönköpings kommun där digitala verktyg används för att öka och fördjupa skrivandet. ASL...
10 okt 2022 09:23
Att arbeta med skriftlig språkutveckling första åren i skolan
Skriftspråksutvecklingen bygger på samma grund som den muntliga språkutvecklingen. Det är genom det muntliga berättande som elever förbereds för den ...

Relaterade nyheter

Nyhet
8 aug 2024 07:00
LegiLexi finns nu för mellanstadiet
LegiLexi är ett verktyg för att bedöma elevers läsförmåga. Från och med höstens terminsstart kan även du som jobbar som lärare på mellanstadiet använ...
Nyhet
20 jun 2024 08:53
Goda resultat för elevernas läs- och skrivutveckling
Satsningen på språkutvecklande arbetssätt i Jönköpings kommuns skolor ger resultat. Det går att se en tydlig förbättring sedan 2022 då satsningen sta...
Aktuellt just nu
15 aug 2023 07:13
Marie och Hanna – två språkpedagoger i förskolan
Marie Lindström och Hanna Eklund är båda språkpedagoger i förskolan sedan oktober i fjol. Marie på Öxnehaga förskoleområde och Hanna på Hovslätts för...

Relaterade blogginlägg

Forskning i praktiken
6 sep 2024 13:07
Följeforskning om språkutveckling
I Jönköpings kommun finns det en språkplan för förskola, förskoleklass, fritidshem och årskurs 1. I två år har jag fått vara en liten del i det arbet...