Räkna med att dina elever använder AI och planera därefter
22 okt 2024 09:25
AI är inte längre något som tillhör framtiden; det är här, mitt i våra klassrum. Eleverna använder AI, och det påverkar hur vi som lärare måste tänka kring undervisning.
"Det är verkligen skitbra – Chat GPT skrev alla svaren och sen satt vi och tjötade resten av lektionen. Hur bra som helst!"
Jag går förbi en grupp elever i en skolkorridor. Chat GPT är uppe på deras datorer, och när jag frågar vad de använder det till, visar de stolt hur chattbotten besvarat deras instuderingsfrågor. AI har gett dem mer tid för TikTok, och de verkar nöjda. Men en av dem skjuter samvetstvunget snabbt in: "Jamen asså, jag använder det sjukt mycket till att plugga också."
"Det är verkligen skitbra – Chat GPT skrev alla svaren och sen satt vi och tjötade resten av lektionen. Hur bra som helst!"
Det är i just detta spektrum – från fusk till hjälpmedel – eleverna använder AI. För sanningen är att de använder AI. Enligt den senaste rapporten Internet och svenskarna använder 71 % av ungdomarna i åldrarna 12-19 AI. Så länge de har sina enheter, har de också tillgång till AI. Det krävs inte längre ens ett konto för att använda Chat GPT, och det är hög tid att vi accepterar detta som en del av undervisningen. Det är den här verkligheten vi behöver anpassa vår undervisning efter!
Vi förbereder inte längre eleverna för en avlägsen framtid – vi förbereder dem för en verklighet som redan är här. Och då måste vi guida dem i hur de använder AI på ett sätt som faktiskt främjar lärandet.
Det kan finnas en tid och en plats för användning av AI, vi behöver skriva, läsa, räkna, ja, tänka även utan AI. Lärande måste få ta tid och vara ansträngande, men vi måste också hjälpa eleverna att förstå hur de kan använda AI på ett sätt som främjar kritiskt tänkande och kreativitet. För när eleverna låter AI göra allt från att skriva texterna till att förhöra dem på texterna, är det kanske inte självklart för dem vilket beteende som verkligen gynnar deras lärande.
Ett sätt att styra AI-användningen är genom att tydligt definiera hur eleverna får använda AI i dina uppgifter. Ska AI användas som bollplank, för faktasökning, i skrivprocessen, eller inte alls? Kanske kan du till och med hjälpa eleverna genom att skapa prompter där du styr hur chattbotten ska bete sig. En bra prompt kan ställa frågor, utgå från elevernas förkunskaper och tvinga dem att tänka själva – istället för att bara ge raka svar. Använd din pedagogiska kunskap för att formulera prompter som stöder lärandet.
En sådan prompt skulle kunna se ut såhär:
"Du är en engagerad och positiv lärare som hjälper elever att förstå ämnen genom att ställa frågor och ge exempel. Presentera dig själv som deras AI-lärare och fråga vad de vill lära sig om. Fråga sedan vad de redan vet om ämnet och anpassa dina förklaringar till deras kunskapsnivå. Istället för att ge direkta svar, ställ frågor som hjälper dem att tänka själva. När de förstår, be dem förklara konceptet med egna ord. Uppmuntra och ge beröm när de gör framsteg, och ge ledtrådar om de fastnar."
AI kan vara en del av elevernas lärprocess. Kanske låter du dem först arbeta självständigt, sedan med en chattbot, för att sedan diskutera med en klasskamrat innan ni tillsammans går igenom ämnet i helklass. En förlängning av EPA-modellen skulle kunna vara ECPA: Enskilt – Chattbot – Par – Alla.
Ett annat sätt kan vara att uppmana till AI-användning innan lektionen – en slags flippat klassrum där eleverna använder en chattbott, eller prompt som du noga har tagit fram, hemma och tiden i klassrummet kan på så sätt användas till att fördjupa innehållet eller till att dra nytta av att skolan är ett socialt sammanhang där man kan diskutera och interagera med människor. Kanske helt utan chattbott och skärmar.
Att förutsätta att eleverna använder AI innebär också att vi ibland måste tänka om kring vissa uppgifter. Du ska trots allt bedöma vad eleverna kan, inte hur väl de kan använda en chattbot. Här kan du själv använda AI som ett verktyg för att omformulera uppgifterna.
Testa att skriva:
”Mitt grundantagande är att elever kommer att använda AI i arbetet med den uppgift jag klistrar in sist i detta meddelande. Jag vill uppmuntra till användning av AI, men jag vill inte att AI ska leda till oreflekterad avlastning eller att AI blir en genväg. Jag vill att uppgiften ska formuleras på ett sådant sätt den befrämjar lärande. Jag vill säkerställa att uppgiften tränar de färdigheter och förmågor som uppgiften avser att träna och stärka, inte bara elevernas AI-användning. Hur ska jag formulera uppgiften? Ställ frågor om något är oklart eller om du behöver ytterligare kontext”
Att tydligt visa vilket AI-beteende eller vilken användning av AI som är accepterade kanske inte eliminerar fusk och oreflekterad avlastning, men kanske behöver vi här våga tro på eleverna – de flesta vill faktiskt lära sig – särskilt om de förstår varför de ska lära sig. Kanske kan ett sådant förhållningssätt skapa transparens och en medvetenhet om vilka delar av lärandeprocessen där AI kan vara ett stöd.
Kanske ska vi höja nivån på våra uppgifter. Om en AI kan lösa våra uppgifter kanske vi behöver andra uppgifter? Uppgifter som kräver mer, som utmanar och som inte ryms i ett chattfönster. Uppgifter som kräver kritiskt tänkande, kreativitet, analys och AI. Jag tror att det är när vi ställs inför riktigt utmanande uppgifter, uppgifter som motiverar som vi verkligen kan se nyttan av AI.
För alternativet är att förbjuda AI och ständigt låsa in eleverna i digitala provmiljöer och öka mängden skriftliga prov. Är inte det att gå ännu längre bort från det som skola skulle kunna vara: en plats där kunskap kan få bära och få betyda något bortom betygen. Där kunskap är något som sker på vägen, hela tiden. En plats där AI tar oss längre.
"För alternativet är att förbjuda AI och ständigt låsa in eleverna i digitala provmiljöer och öka mängden skriftliga prov."
Skolans största utmaning med AI är kanske inte AI i sig utan hur AI utmanar skolans syftesförklaring, dess varför-fråga. Varför ska man lära sig något överhuvudtaget när AI kan göra allt åt oss. AI utmanar i denna fråga – för våra elever och, kanske, även för oss.
Men kunskap i sig är viktigt! Kunskap i sig är motiverande. Det är det kapital vi rikligt vill slösa i en värld som är fattig på mycket annat. Det är den valuta vi kan växla in mot förståelse, av oss själva och varandra. Vi behöver kunskap i överflöd – inte minst om vi ska minimera riskerna med AI.
AI är ingen motsättning mot det – rätt använt kan AI verkligen lyfta lärandet.
AI är ett verktyg (och AI är en agent, men det är ett helt annat blogginlägg) och vi är som gjorda för att använda verktyg – naturliga cyborgs om du så vill. Med varje teknologisk utveckling, i takt med att verktygen har blivit bättre har vi kunnat uppfinna och skapa allt mer avancerade saker. Från hjul, till bilar till mekaniska armar som famnar en rymdfärja som varit uppe i rymden och vänt. AI är, kanske, det kraftfullaste verktyget vi människor har skapat. Därför måste vi hjälpa våra elever att använda det på ett sätt som tar mänskligheten framåt. Vinsterna med ett sådant förhållningssätt är oändliga. Alternativet är mer Tik-Tok-tid.
Nyfiken på ännu mer AI?
Du har väl inte missat att det finns massor av material, föreläsningar, tips och råd m.m. kring AI som pedagogiskt verktyg här på Pedagog Jönköping?
Skribent
Joel Rangsjö
Lärare och verksamhetsutvecklare AI
joel.rangsjo@jonkoping.se
Bloggarna på Pedagog Jönköping består av personliga texter. Åsikter och ställningstaganden är skribentens egna.
AI i skolan
Vi som skriver är Andrew Galbraith, förstelärare i AI på Erik Dahlbergsgymnasiet, Dale Walker, lärare i naturvetenskap och teknik på Alfred Dalinskolan och Joel Rangsjö, lärare och verksamhetsutvecklare AI. För vem? Denna blogg riktar sig till pedagoger, som undervisar i främst grundskolan och gymnasiet, och som vill veta mer om AI. Om vad? Här kan du som pedagog få tips, idéer och inspiration om hur du kan utforska och använda AI i undervisningen.