Så här kan du jobba med ASL
ASL-metoden kopplar samman tala, lyssna, läsa och skriva med användande av digitalt skrivverktyg.
ASL och läsinlärning
ASL är en förkortning av att skriva sig till läsning och dess tillvägagångssätt har från början utarbetats av Trageton. Metoden kopplar samman tala, lyssna, läsa och skriva med användande av digitalt skrivverktyg och betecknas som analytisk metod i sin utgångspunkt. Samtalet och interaktionen utgör även grunden för skrivandet i arbetet och genomförs med fördel i parsamarbete. Forskning visar att genom att strukturerat öva kopplingen mellan språkljud och bokstäver, hjälper man elever i risk att utveckla specifika läs- och skrivsvårigheter. Detta innebär att man, för att möta dessa elever, bör komplettera ASL-undervisningen med en strukturerad inlärningsgång vad gäller bokstav-ljud.
Fonologisk medvetenhet (medvetenhet om språkljud) är en viktig förutsättning för att lära sig att läsa. De barn som ännu inte är fonologiskt medvetna vid skolstart, bör parallellt med ASL få hjälp med att utveckla medvetenhet om språkljud t.ex. genom att lyssna efter antal ljud, sätta samman språkljud m.m. För att kunna forma undervisningen utifrån varje elevs behov är det viktigt att kontinuerligt kartlägga elevernas fonologiska förmåga, bokstavskännedom och ordavkodning, särskilt för elever i svårigheter för att på så sätt kunna möta dem och anpassa undervisningen.
Arbetet med ASL kan gärna kombineras med en läslära så att eleverna får läsa texter med ett mer avancerat språk och komplext innehåll för att utmanas vidare i sin läs- och skrivutveckling.
- Publicerad: 16 nov 2022
- Senast uppdaterad: 7 okt 2024