Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Så här kan du jobba med ASL

ASL är en metod där digitala verktyg används för att öka och fördjupa skrivandet. Här får du stöd i hur du kan arbeta med metoden i klassrummet.

Bild som visar elev som arbetar med dator samt en skämbild på en iPad med Skolstil 2

ASL och läsinlärning

ASL-metoden kopplar samman tala, lyssna, läsa och skriva med användande av digitalt skrivverktyg.ASL är en förkortning av att skriva sig till läsning och dess tillvägagångssätt har från början utarbetats av Arne Trageton. Metoden kopplar samman tala, lyssna, läsa och skriva med användande av digitalt skrivverktyg. Samtalet och interaktionen utgör även grunden för skrivandet i arbetet och genomförs med fördel i parsamarbete. Forskning visar att genom att strukturerat öva kopplingen mellan språkljud och bokstäver, hjälper man elever i risk att utveckla specifika läs- och skrivsvårigheter. Detta innebär att man, för att möta dessa elever, bör komplettera ASL-undervisningen med en strukturerad inlärningsgång vad gäller bokstav-ljud.

Fonologisk medvetenhet (medvetenhet om språkljud) är en viktig förutsättning för att lära sig att läsa. De barn som ännu inte är fonologiskt medvetna vid skolstart, bör parallellt med ASL få hjälp med att utveckla medvetenhet om språkljud t.ex. genom att lyssna efter antal ljud, sätta samman språkljud m.m. För att kunna forma undervisningen utifrån varje elevs behov är det viktigt att kontinuerligt kartlägga elevernas fonologiska förmåga, bokstavskännedom och ordavkodning, särskilt för elever i svårigheter för att på så sätt kunna möta dem och anpassa undervisningen.

Arbetet med ASL kombineras med en läslära så att eleverna får läsa texter med ett mer avancerat språk och komplext innehåll för att utmanas vidare i sin läs- och skrivutveckling.

Det är viktigt att ha gemensamma genomgångar och stödstrukturer för att eleverna ska veta hur de ska göra vid varje skrivtillfälle. Följande gås igenom och repeteras:

  • Gå igenom tangentbordet, t.ex. skriva-sudda-mellanrum-byta rad-göra stor bokstav.
  • Visa hur man öppnar ett nytt dokument och hur man sparar. Det första man gör innan man börjar skriva är att namnge dokumentet och spara det. (endast dator)
  • Gå igenom att båda händerna ska vara på tangentbordet när man skriver. Visa att man börjar med pekfingrarna på ”starttangenterna” F och J.
  • Visa hur talsyntesen fungerar (endast dator)

Skolstil och talsyntesen samverkar

När bokstaven trycks ner hörs bokstavsljudet.

Mellanslag - hela ordet läses upp.

Punkt - hela meningen läses upp.

Ställ markören framför den del av texten som du vill ha uppläst och talsyntesen läser upp hela texten. Talsyntesen kan också läsa upp den del av texten som du markerat.

Det går att välja läshastighet.

Ha en tydlig samling där ni går igenom skrivuppgiften. Samtala om det tänka innehållet, samla ev. ord och begrepp. Gör gärna först en text gemensamt och låt den finnas som stödstruktur under arbetets gång. Låt eleverna fundera över vad de ska skriva innan de startar. När eleverna ska skriva mer omfångsrika texter bör de få möjlighet att använda sig av någon form av stödstruktur för att planera skrivandet.

Eleverna börjar med att spara sitt arbete. De namnger det efter arbetsuppgiftens namn och lägger till sitt eget namn till dokumentnamnet (endast dator).

Eleverna skriver med talsyntes. Uppmana eleven att aktivt nyttja talsyntesen och lyssna igenom när de skrivit en eller några meningar.

  • När eleven anser sig klar lyssnar hen igenom hela texten med hjälp av talsyntesen.
  • Eleven skriver sitt för- och efternamn och infogar datum i slutet av dokumentet.
  • Eleven kan läsa upp texten för en kamrat.
  • Efter rättning lyssnar eleverna på texten igen.
  • Texten skrivs ut när den är rättad för att läsas upp och för att ev. möta fler mottagare i skolan.
  • När texten är utskriven läser eleverna texten enskilt.
  • Låt gärna eleverna läsa upp sina texter för varandra antingen i mindre grupp eller i helklass. Texterna kan då också visas upp via dokumentkamera. Ta samtidigt tillfället till att prata om innehåll, meningsbyggnad och struktur etc.
  • Sätt gärna upp texterna så att andra kan ta del av dem. Att ha mottagare till sina texter är betydelsefullt.
Skriva sitt förnamn och efternamn och infoga datum och tid. Rita till texten.Skriv texter tillsammans i början som sedan skrivs ut och eleverna får läsa eller t.ex. ringa in specifik bokstav.Skriv mönstertexter:

Jag/Vi är…

Jag/Vi ser….

Jag/Vi kan…

Jag/Vi vill…

Jag/Vi vill inte…

Jag/Vi har…

Jag/Vi är bra på…

De barn som ännu inte kan så många bokstäver bör få hjälp av läraren, exempelvis genom att skriva av lärarens text.

Andra förslag

  • Skriv en ABC-bok, samla ord med ljud från en viss bokstav (t.ex. veckans bokstav)
  • Skriv en mening eller flera (som de kommer på själva), utifrån ord som hör till specifikt ljud.
  • Se vidare i de olika handledningar som vi rekommenderar.

Om dina elever har dator som arbetsredskap kan du bli hjälpt av lathundarna som du hittar via länken nedan. Där finns vägledning kring följande moment:

  • Minska verktygsfältet i ClaroRead
  • Skolstil 20p
  • Snabbåtkomst
  • Ta bort autokorrigeringar
  • Word och ClaroRead till skrivbordet
  • Installera skrivare

Om dina elever har iPad som arbetsredskap kan du bli hjälpt av lathunden som du hittar via länken nedan. Där finns vägledning kring följande moment:

  • Ta bort autokorrigeringar
  • Aktivera markering vid felstavning (röd linje)

Genom funktionen "Guidad åtkomst" kan användningen begränsas till en enda app, exempelvis skolstil.

  • Senast uppdaterad: 6 okt 2025
Dela sidan

Relaterat utbildningsmaterial

6 aug 2025 13:47
Textsamtal med stöd av digitala verktyg - förskola
Gemensam läsning kan ge möjlighet till reflektion och samtal om innehåll. Genom att ord och begrepp diskuteras och förklaras kan textsamtalet också u...
9 okt 2024 16:30
Handbok för barns delaktighet och inflytande
UNICEF Sverige har tagit fram en handbok om delaktighet och inflytande med tillhörande introduktionsfilm. Syftet är att sprida kunskap om varför det ...
11 apr 2024 09:25
Diktera på iPad - tal till text
Man kan tala in text i en iPad. Det kan göras i alla appar där man kan skriva. I denna film kan du lära dig mer om diktering på iPaden.

Relaterade nyheter

Bli inspirerad
8 maj 2023 08:45
Välkommen till Bokskogen på Barnarpsskolan
På Barnarpsskolan är det snart dags för invigning av utbildningsförvaltningens första modellbibliotek. Projektet som egentligen började som ett arbet...
Bli inspirerad
10 sep 2025 08:55
Läslust skapas genom att tänka utanför ramarna
När högläsning, kreativt skapande och möten mellan åldrar får flätas samman uppstår något alldeles särskilt. På Råslättsskolan har projektet Konsten ...
Nyhet
7 sep 2023 14:30
Ny film om språkutveckling
Språkutveckling är ett prioriterat område i våra skolor och förskolor. Nu finns en kortfilm (Filmen om Anton) med utgångspunkt att sprida kunskap om ...

Relaterade blogginlägg

Tillgängligt lärande
2 jun 2023 07:11
Tillgängligt lärande i min skrivverkstad med ASL
Att lära sig att läsa och skriva är, precis som Skolverket lyfter, en grundläggande rättighet. Genom språkliga färdigheter kan vi uttrycka våra tanka...
Utomhuspedagogik
15 apr 2025 11:44
Lär med våren som klassrum
Jag arbetar med årskurs 1–3 och tillbringar mycket av min undervisning utomhus – inte bara när solen skiner, utan året om. Oavsett om det är snö, reg...
Språkutveckling genom musik
19 jun 2025 13:09
Fem fina fåglar som guldkorn i vardagen
Alla barn på avdelningen har kommit igång med lite olika lekar. Några bygger med lego, några barn ritar och några sitter och bakar med play-doh. Jag ...