Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Musik- och ljudlyssning - vad har det med språkträning att göra?

20 feb 2024 11:52

Språkutveckling genom musik

Att uppmärksamma, lyssna efter och identifiera ljud har i allra högsta grad med språket att göra. Det är grundläggande att kunna skilja ut ljud när man lär sig läsa. Förmågan att lyssna behöver tränas. I förskolan lägger vi en grund, kan vi hjälpa barnen att bli goda lyssnare så har de fått ett bra verktyg att ta med i livet. I detta blogginlägg kommer du få mina bästa ljudlyssnings-övningar.

Lyssna efter ljud

“- Lyssna på klockan!” säger vi ofta till barnen innan vi ska äta mellanmål. Mest för att få ner ljudnivån utan att behöva tysta ner barnen. Med många barn på samma plats blir det aldrig tyst om inte vi pedagoger tystar ner barnen. Ett bra sätt är att uppmärksamma dem på något ljud. Jag tror det är viktigt att ge barnen tysta stunder under dagen och låta dem få upptäcka ljudvärlden vi har omkring oss. När vi är i skogen brukar vi samla ihop oss innan vi går hem och sjunga sången “I skogen”. Då vill jag att barnen lyssnar efter ljud de hör och så sjunger vi om det. Det är så härligt att sitta på en stock tillsammans alldeles tysta och lyssna efter vad som låter i skogen. Sedan får barnen tala om vad de hört och så försöker vi härma det i sången.

Återberätta en sång

För ett tag sedan testade jag att låta barnen lyssna på en sång som hade en text med ett tydligt budskap eller som handlade om t.ex. ett djur. Sedan lät jag barnen återberätta det de hört, precis så som man brukar göra när man läst en saga. Detta visade sig vara svårt. Därför har jag fortsatt med det och jag märker att det blir lättare när de fått göra det några gånger. Jag gjorde en spellista till alla pedagoger på vårt område med barnsånger som har tydliga texter och handlar om något specifikt. Nu är det smidigt om man har en liten stund över att spela en låt från listan och låta barnen berätta. Min sång “Vänner” är en sådan sång som jag låtit barnen lyssna till och återberätta. Passar speciellt bra när man jobbar med värdegrund, likabehandling och trivselregler.

Lyssna på klassisk musik och gissa vad den handlar om

En mycket rolig aktivitet som jag alltid gör med mina femåringar på vårterminen är att jobba på olika sätt med klassisk musik. Det finns många klassiska stycken där man tydligt hör vad musiken handlar om. Jag brukar välja ut ungefär fem stycken och skriva ut en bild till varje musikstycke.

Jag förklarar för barnen att kompositören tänkt på något när han/hon skrivit musiken och att barnen ska få fundera på vad de tänker på när de hör musiken. Jag lägger ut bilderna på golvet så barnen har något att utgå från. Sedan spelar jag en liten bit av musiken och när jag stannar musiken får barnen i tur och ordning berätta vad de hört och vad de tänker på. Om någon är blyg eller inte pratar får de gärna peka på en bild. Jag är noga med att inget som barnen säger är fel utan allt är rätt, det handlar ju om vad barnen hör och associerar till. Sedan berättar jag vad kompositören tänkt och kanske vi lyssnar igen innan vi går till nästa musikstycke.

Jag har använt en samlings-skiva som heter “Stor musik för små öron”.

Musik som passar till denna aktivitet:

Humla: Humlans flykt/Flight of the bumblebee av Nikolai Rimsky-Korsakov

Elefant: Baby elephant walk av Henry Mancini

Klocka: The syncopated Clock av Leroy Anderson

Svan: The swan Camille Saint-Saens

Galopperande häst: The comedians Galop av Dmitry Kabalevsky

Tåg: Copenhagen steam railway galop (På spåret vinjetten), man får börja lyssna en bit in i musiken (1:20)

Rymden: The planets, Mars av Gustav Holst

Katt: Duetto Buffo Di Due Gatti av G.A Rossini

Jag har också använt mig av två album som heter Jazzoo och Jazzoo 2. De innehåller instrumental jazz som har djurtitlar. Dessa låtar har också varit roliga att gissa djur till.

Jag har många fler ljudlyssningstips men får dela upp dem och fortsätta i nästa blogg.

Jag gör musik

I texten hänvisar jag till mina låtar "I skogen" och "Vänner". De hittar du i länken nedan:

Skribent

Sofie Tubbin

Sofie Tubbin

Musikpedagog Öxnehagas förskolor

Bloggarna på Pedagog Jönköping består av personliga texter. Åsikter och ställningstaganden är skribentens egna.

Dela sidan

Språkutveckling genom musik

Jag som skriver denna blogg heter Sofie Tubbin och är anställd på Öxnehagas förskolor som musikpedagog. Just nu arbetar jag som pedagog på avdelning Dungen på Oxhagens förskola. Under 2022 kom albumet ”Jag gör musik” med barnlåtar ut med tillhörande metodbok med noter och tips. Detta projekt gjorde jag i uppdrag av Jönköpings kommun finansierat av Skolverket. För vem? Denna blogg riktar sig till pedagoger som undervisar i förskolan, förskoleklass samt anpassad skola. Om vad? Denna blogg handlar främst om språkutveckling genom musik, men även om musikens kraft att skapa gemenskap, självkänsla, kroppskontroll, kommunikation och glädje! Du kommer också få lite exempel på hur vi kan ta hjälp av musiken i språkinlärning när barnen är små, har en språkförsening eller när barnen är nya i Sverige och ska lära sig ett nytt språk.

Relaterade blogginlägg

Språkutveckling genom musik
10 okt 2024 16:11
Musikens dragningskraft
På vår avdelning har vi alltid haft ett eller flera barn som haft en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF-diagnos) som t.ex. autism och ADHD el...
Språkutveckling genom musik
7 mar 2023 13:06
Sjung för språkets skull!
Jag har varit med om så många magiska sångstunder som musikpedagog i förskolan. Barn som formulerat sina första ord i sången, barn som inte sagt ett ...
Språkutveckling genom musik
24 okt 2023 10:17
Musik i skogen
Jag skrev i mitt förra blogginlägg om hur spel med rytminstrument kan främja språkutvecklingen. I detta inlägg vill jag fortsätta skriva om konkreta ...