TRR och Singma
Jönköpings kommun genomför två förbättringsarbeten i F–3: TRR och Singma. Syftet är att stärka elevers matematiska förståelse och höja resultaten genom forskningsbaserade metoder, språkutvecklande arbetssätt och tidiga insatser.
Utbildningsförvaltningen i Jönköpings kommun har startat ett treårigt förbättringsarbete, TRR – Tänka, Resonera och Räkna, i samarbete med Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM) och Göteborgs universitet. Arbetet omfattar fem klasser i årskurs 1 på tre skolor och syftar till att höja resultaten i matematik genom tidiga insatser.
Parallellt med TRR har kommunen också inlett ett spår med läromedlet Singma, med fokus på förståelse, samtal och laborativa moment.
Konkret – Representativ – Abstrakt
Både TRR och Singma bygger på gemensamma principer som Konkret – Representativ – Abstrakt (CRA), elevsamtal, problemlösning och tydliga lektionsstrukturer. Syftet med dessa insatser är att öka elevernas matematikresultat genom tidiga insatser samt möjliggöra en djupare utvärdering av undervisningen i de yngre åldrarna.
Det övergripande målet är en långsiktig och kontinuerlig utveckling av undervisningen i matematik för att öka elevers lärande och resultat.
- Senast uppdaterad: 3 jun 2025