Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

TRR och Singma

Jönköpings kommun genomför två förbättringsarbeten i F–3: TRR och Singma. Syftet är att stärka elevers matematiska förståelse och höja resultaten genom forskningsbaserade metoder, språkutvecklande arbetssätt och tidiga insatser.

Utbildningsförvaltningen i Jönköpings kommun har startat ett treårigt förbättringsarbete, TRR – Tänka, Resonera och Räkna, i samarbete med Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM) och Göteborgs universitet. Arbetet omfattar fem klasser i årskurs 1 på tre skolor och syftar till att höja resultaten i matematik genom tidiga insatser.

Parallellt med TRR har kommunen också inlett ett spår med läromedlet Singma, med fokus på förståelse, samtal och laborativa moment.

Konkret – Representativ – Abstrakt

Både TRR och Singma bygger på gemensamma principer som Konkret – Representativ – Abstrakt (CRA), elevsamtal, problemlösning och tydliga lektionsstrukturer. Syftet med dessa insatser är att öka elevernas matematikresultat genom tidiga insatser samt möjliggöra en djupare utvärdering av undervisningen i de yngre åldrarna.

Det övergripande målet är en långsiktig och kontinuerlig utveckling av undervisningen i matematik för att öka elevers lärande och resultat.

Bakgrund

Sedan läsåret 2020/2021 samlar Jönköpings kommun in resultat från de muntliga delarna av det nationella bedömningsstödet i taluppfattning (NBiT) för årskurs 1. Syftet är att följa elevers utveckling över tid genom jämförbara data från höst- och vårtermin. Resultaten används för att identifiera elever som behöver stöd eller mer utmaning.

Höstterminen 2023 nådde inte 26 % av eleverna i åk 1 förväntad nivå. 32 % av eleverna var i behov av större utmaningar i undervisningen.

Mot denna bakgrund ser utbildningsförvaltningen över åtgärder för att fler elever ska nå förväntad nivå i matematik.

Syfte

Syftet med att Jönköpings kommun går in i pilotprojektet med stöd av NCM är att höja resultaten i matematik och då krävs tidiga insatser.

NCM:s material valdes eftersom det kombinerar träning i taluppfattning med stöd för språkutveckling. Detta ligger i linje med det språkutvecklande arbetssätt som genomsyrar all undervisning i Jönköpings kommun.

Långsiktigt mål

Det övergripande förändringsmålet är en långsiktig och kontinuerlig utveckling av undervisningen i matematik, för att öka elevers lärande och resultat.

Projektets mål

Att höja kompetensen hos matematiklärare, förstelärare i matematik och speciallärare i matematik kring undervisningen enligt TRR.

Bakgrund

Sedan läsåret 2020/2021 samlar Jönköpings kommun in resultat från de muntliga delarna av det nationella bedömningsstödet i taluppfattning (NBiT) för årskurs 1. Syftet är att följa elevers utveckling över tid genom jämförbara data från höst- och vårtermin. Resultaten används för att identifiera elever som behöver stöd eller mer utmaning.

Höstterminen 2023 nådde inte 26 % av eleverna i åk 1 förväntad nivå. 32 % av eleverna var i behov av större utmaningar i undervisningen.

Mot bakgrund av detta har utbildningsförvaltningen beslutat att satsa på matematikutveckling i F–3. Under hösten 2024 startade ett treårigt pilotprojekt, TRR – Tänka, Resonera, Räkna, i samarbete med NCM och Göteborgs universitet. Projektet omfattar fem klasser i årskurs 1 på fyra skolor.

För att utvärdera och jämföra olika arbetssätt har kommunen också inlett ett parallellt spår med läromedlet Singma, som är ett forskningsbaserat material med fokus på förståelse, samtal och laborativa moment. Singma omfattar hela kursplanen i matematik F–6 och inkluderar även professionsutveckling för lärare. Hösten 2025 kommer fem skolområden att arbeta med Singma, med start i förskoleklass.

Både TRR och Singma bygger på gemensamma principer som Konkret-Representativt-Abstrakt (CRA), elevsamtal, problemlösning och tydliga lektionsstrukturer, men skiljer sig i omfattning, format och stödmaterial.

Syfte

Syftet med att införa ett parallellspår med Singma, vid sidan av TRR, är att öka elevernas matematikresultat genom tidiga insatser samt möjliggöra en djupare utvärdering av undervisningen i de yngre åldrarna. Projektet syftar också till att jämföra effekterna av TRR och Singma på undervisning och elevresultat för att identifiera styrkor och svagheter i respektive material.

Valet av Singma grundar sig på att materialet:

  • har ett starkt fokus på taluppfattning och språkutvecklande arbetssätt,
  • bygger på CRA-metoden (Konkret-Representativt-Abstrakt) för att utveckla förståelse genom laborativt lärande,
  • samt är ett heltäckande matematikmaterial som täcker hela kursplanen för F–3.

Långsiktigt mål

Det övergripande förändringsmålet är en långsiktig och kontinuerlig utveckling av undervisningen i matematik, för att öka elevers lärande och resultat.

Projektets mål

Utveckla kompetensen hos matematiklärare, förstelärare i matematik och speciallärare i matematik kring undervisningen samt öka elevers förståelse, lärande och resultat.

  • Senast uppdaterad: 3 jun 2025
Dela sidan

Relaterat utbildningsmaterial

14 nov 2022 14:17
Lär dig mer om matteappen Magma
Magma är en matematikresurs för grundskolan. Här kan du få hjälp att komma igång med att använda av Magma.

Relaterade nyheter

Bli inspirerad
9 okt 2024 07:08
Oxhagsskolans förskoleklasser har satsat på matematik
Förskoleklasserna på Oxhagsskolan har varit med i SATSA, ett ettårigt forskningsprojekt med syfte att utveckla matematikundervisningen i förskoleklas...
Vad säger forskningen
23 maj 2023 07:38
De har skrivit uppsats om matematikångest
Katarina Cronholm och Christina Myresten är båda speciallärare och har tillsammans skrivit en avhandling om matematikångest. Resultatet av studien vi...
Aktuellt just nu
22 mar 2023 10:32
Skolor får besök av Magma
Magma är den digitala lärresursen som matematiklärare i Jönköpings grundskolor har haft tillgång till i drygt ett halvår. Under den här tiden har lär...

Relaterade blogginlägg

Tillgängligt lärande
9 mar 2023 07:58
Tillgängligt lärande i mitt matteklassrum
När jag planerar min undervisning är mitt mål att skapa lektioner där det finns variation och olika sätt att ta till sig stoff, träna färdigheter och...