Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Välkommen till Bokskogen på Barnarpsskolan

8 maj 2023 08:45

Bli inspirerad

På Barnarpsskolan är det snart dags för invigning av utbildningsförvaltningens första modellbibliotek. Projektet som egentligen började som ett arbete kring tillgänglig lärmiljö och språkutveckling mynnade så småningom ut i nya tankar och idéer för skolbiblioteket. Nu finns ett sprillans nytt skolbibliotek med namnet ”Bokskogen” som fungerar som ett nav i skolans övergripande språkarbete.

Porträtt på Marie Jildestedt

Marie Jildestedt, rektor på Barnarpsskolan

Marie Jildestedt är rektor på Barnarpsskolan och berättar hur allt började;

– För några år sedan var skolans dåvarande specialpedagog och speciallärare i läs- och skrivutveckling på en föreläsning kring språkutveckling som SPSM (Specialpedagogiska myndigheten) höll i. Efteråt diskuterade de sina tankar kring språkutveckling med föreläsaren från SPSM. Denne tyckte att det lät så intressant att vi sedan fick frågan om vi ville vara med i ett projekt kring språkutvecklande arbetssätt.

Med projektet följde pengar och en projektledare anställdes för att leda arbetet. Under året som följde jobbade arbetslagen på hela skolan under handledning av projektledaren väldigt intensivt med språkutvecklande arbetssätt och arbetet gav fin effekt.

Uppdrag med språkutveckling och tillgänglighet i fokus

När projektet sedan tog ett uppehåll ställdes frågan till central förvaltning om det fanns idéer för fortsatt språkarbete och idén att bygga upp ett modellbibliotek väcktes.

Uppdraget innebar tydliga instruktioner att inte bara tänka biblioteket som ett rum med böcker utan utgå från språkutveckling och språkförståelse med tillgänglighet för alla. I övrigt fick skolan fria tyglar och en arbetsgrupp skapades för att utveckla modellbiblioteket.

– En viktig utgångspunkt var att även barn som inte kan läsa ska kunna få tillgång till ord på andra sätt genom till exempel ljudböcker och bildstöd, förklarar Marie. Syftet är att få barnen mer intresserade av språk och böcker för att öka läsandet och elevernas språkutveckling.

Ett modellbibliotek tar form

Olika idéer stöttes och blöttes och snart bestämdes det att biblioteksrummet som fanns skulle fräschas upp med ny belysning och inredning. Gamla böcker rensades ut, nya köptes in och en läshörna i varje klassrum och på fritids gjordes i ordning. Man placerade även läshörnor i korridorerna och en lässlinga på skolgården började göras i ordning.

Bilden visar ett litet hus där man kan sitta och läsa i skolans bibliotek.

Biblioteksrummet har fått ny inredning och belysning.

– Lässlingan är tänkt att kombinera läsning och rörelse. Den har en start och målpunkt på skolgården och har både en hinderbana och olika uppdragslådor som ska ge eleverna ökad begrepps- och läsförståelse. Skolans sexor har tillverkat ”holkarna” där uppdragen ligger och fyrorna håller på att göra de första uppdragen inför invigningen. Uppdragen är sedan tänkta att bytas ut varje vecka och varje årskurs får turas om att ansvara för lässlingan. Genom att de får skapa själva och göra saker på riktigt hoppas vi väcka stolthet och engagemang hos våra elever.

Bilden visar en hinderbana i en stor sandlåda på Barnarpsskolans skolgård.

Lässlingan är tänkt att kombinera både läsning och rörelse. Den har en start och målpunkt på skolgården och har både en hinderbana och olika uppdragslådor som ska ge eleverna ökad begrepps- och läsförståelse.

Viktigt att få med föräldrarna

Arbetet med biblioteket har även inneburit att det numera finns böcker på bokställ lite här och var på skolan och bokkassar med böcker anpassade för olika årskurser finns packade redo för hemlån.

– I dag när språkförståelsen och läsningen sjunker hos våra elever måste vi kämpa lite. Vi kan inte förvänta oss att barnen läser en skönlitterär bok, konstaterar Marie. Att även få föräldrarna med på tåget mot ett ökat ordförråd har därför varit viktigt för oss. Vi försöker berätta om vårt språkutvecklande arbete i både veckobrev och månadsbrev. Vi har digitala infoskärmar i vår entré med information om vad vi jobbar med och där vi visar barnens alster. Vid våra boksnurror i korridorerna har vi satt upp faktatexter och boktips och vi har anordnat läsutmaningar för både vuxna och barn där vi ska läsa jorden runt.

Plugg

Att få föräldrarna med på tåget mot ett ökat ordförråd har varit viktigt för oss, säger Marie Jildestedt. Vi försöker berätta om vårt språkutvecklande arbete i både veckobrev och månadsbrev. Vid våra boksnurror i korridorerna har vi satt upp faktatexter och boktips och vi har anordnat läsutmaningar för både vuxna och barn där vi ska läsa jorden runt.

Bilden visar en ställning med böcker som står i en skolkorridor.

Bokställ och snurror finns lite här och var på skolan.

Välkommen på studiebesök

Tanken med modellbiblioteket är att välkomna kollegor från andra skolor på studiebesök för att inspireras och plocka idéer att ta med sig till sin egen skola.

– Syftet med vårt modellbibliotek är inte att vara först eller bäst, inte heller att vara outstanding och det enda rätta. Vi gör förmodligen saker som många andra gör men har vi kommit på idéer som kan inspirera andra vill vi gärna dela med oss av dem. Det ska gå att använda våra tips på ett enkelt sätt för att inte krångla till arbetet. Det ska vara enkelt att genomföra och inte kräva så mycket pengar eller tid, säger Marie.

Ämnesintegrerat och hela skolans angelägenhet

Arbetet med biblioteket har drivits av engagerade pedagoger och försteläraren, skolbibliotekarien, specialläraren och andra spjutspetsar har fått tid att arbeta tillsammans kring detta. I mars anordnades också en studiedag på skolan för att tillsammans jobba fram koncept och på så sätt sprida arbetet till skolans alla arbetslag. En viktig pusselbit är att språkutveckling ska vara ämnesintegrerat och inte bara ske under svensklektionerna.

– För att skapa ett intresse för läsning, sagor och en annan värld har varje årskurs fått rösta fram ett nordiskt djur som sitt språkutvecklingsdjur, berättar Marie. Tanken är att djuret bland annat ska användas att för att skapa intresse kring faktatexter och integreras i arbetet med begrepp. Djuret ska även skapa visuell igenkänning för att eleverna ska veta när det är språkutveckling man jobbar med. Varje klassrum ska ha spår från djuret som leder till biblioteket för att det ska vara spännande att ta sig dit.

Vad hoppas du att arbetet med skolbiblioteket och språkutveckling ska leda till?

– Jag hoppas att effekten blir ett ökat intresse för språket. Att vårt arbete ska bidra till motivation hos eleverna att själva lära sig ord, begrepp och betydelse som gör att de vågar uttrycka sig. Men det finns även ett större syfte. Det här blir i förlängningen en del av att kunna vara en fullvärdig demokratisk medborgare. Att som medborgare är det viktigt att kunna delta, ta till sig information, förstå och uttrycka sig. Att göra sin röst hörd samtidigt som man visar respekt för andra eftersom man förstår varandra.

– För mig blir detta därför så mycket större än att klara sig bättre i skolan. Många barn känner idag stor frustration som leder till kränkningar. Vi i skolan pratar mycket om måluppfyllelser men vi får inte glömma bort att vi bygger och rustar eleverna för livet. Kan vi bidra till att våra elever blir mer tillfreds med sig själva genom att kunna sätta ord på tankar och känslor med ökad självkänsla och självförtroende som följd, har vi gjort ett bra jobb, avslutar Marie.

Bilden visar händer som håller upp tre böcker som finns i en bokpåse för årskurs ett.

Bokkassar med böcker anpassade för olika årskurser finns färdigpackade för hemlån.

Bilden visar två lådor i trä med öppningsbart lock.

Skolans elever i årskurs sex har tillverkat holkar på träslöjden där lässlingans olika uppdrag ska ligga.

Läshörna i en korridor.

På Barnarpsskolan finns flera läshörnor utplacerade, både i varje klassrum, på fritids men även ute i korridorerna.

Läslappar vid läshörna.

Även digitala böcker finns vid läshörnorna.

Ett målat träd uppsatt på en vägg med bokstäver runt.

Eleverna på fritids har gjort ett bokstavsträd som pryder väggen i matsalen.

Doffsymboler

Böckerna har så kallad DOFF-märkning som ska göra det enklare för eleverna att hitta litteratur enligt genre istället för att böckerna ska stå på författare.

Invigning av modellbiblioteket

Modellbiblioteket "Bokskogen" på Barnarpsskolan invigs med pompa, ståt och inbjudna gäster den 10 maj 2023.

Dela sidan
Modellbiblioteket på Barnarpsskolan

Boka studiebesök

För dig som vill veta mer om hur Barnarpsskolan jobbar med att integrera skolbiblioteket med det övergripande språkutvecklingsarbetet är modellbiblioteket "Bokskogen" på Barnarpsskolan öppet för studiebesök.

Kontakta rektor Marie Jildestedt för att boka tid.

Kontaktperson
Marie Jildestedt, rektor
Tel: 036-10 39 08
marie.jildestedt@jonkoping.se

Relaterade nyheter

Bli inspirerad
9 jan 2024 11:58
Grundskolornas bästa tips på språkutvecklande arbetssätt
Vill du ha ett enkelt, kort och konkret tips på aktivitet inom språkutvecklande arbetssätt? Här hittar du grundskolornas och några fritidshems bästa ...
Bli inspirerad
16 apr 2024 07:26
På Dalviksskolan ger läslyftet både läslust och kollegialt lärande
Sedan läsårsstarten i augusti 2023 har Dalviksskolan jobbat med Polylinos läslyft. Förutom inspiration och verktyg till lärarna för att jobba aktivt ...
Bli inspirerad
10 mar 2022 16:04
Extra satsning utvecklar förskolebarns språk
På Öxnehaga genomförs just nu ett musikprojekt för att främja barns språkutveckling redan i förskolan. Med stöd av statliga medel har flera låtar kun...