Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Hur du möter ett barn eller en elev som är tyst - selektiv mutism

Selektiv mutism innebär att barnet talar i vissa sammanhang men inte i andra. Här får du som pedagog kunskap och praktiska råd om hur du bemöter barn och elever med selektiv mutism

Har du ett barn eller elev i din verksamhet som varit tyst i mer än en månad? Då kan det röra sig om ångestdiagnosen selektiv mutism som innebär att barnet talar obehindrat i vissa situationer men inte i andra. Ofta talar barnet i hemmet men inte i förskolan eller skolan. I snitt finns ett barn eller elev med selektiv mutism på varje förskola och skola. Selektiv mutism är vanligare hos flerspråkiga barn än hos enspråkiga. Det är också hög samförekomst mellan språkiga svårigheter och selektiv mutism.

Alla som möter ett barn med selektiv mutism bör sträva mot samma förhållningssätt och bland annat:

  • bekräfta barnet och dess oro inför att tala
  • ge trygghet i att ingen kommer att tvinga till tal
  • jobba för ett tillåtande klimat i klassrummet/gruppen
  • använda alternativ och kompletterande kommunikation
  • vara modell i kommunikationen

Se filmen “Selektiv mutism – en introduktion” för mer fakta och råd.

I länken nedan finns mer information om selektiv mutism.

Litteraturtips
Pratlust och talängslan - om selektiv mutism, Carina Engström, Studentlitteratur (2019)

Grundskolan:
Specialpedagoger på kommunens grundskolor är välkomna att kontakta skolpsykolog Anna Lind eller skollogopederna för förfrågan om handledning.

Kontaktuppgifter till skollogopederna (för dig som är anställd i Jönköpings kommun)

Förskolan:
Specialpedagoger på kommunens förskolor är välkomna att kontakta skolpsykolog Anna Lind eller logoped Marie Lindström för förfrågan om handledning.

Anna Lind, skolpsykolog

Marie Lindström, logoped förskolan

  • Senast uppdaterad: 30 sep 2025
Dela sidan

Relaterat utbildningsmaterial

12 nov 2025 11:07
Hörselnedsättning hos barn och elever
Hörselnedsättning kan påverka barnets utveckling. Här kan du lära dig mer om tillgänglig lärmiljö och språkliga förmågor vid hörselnedsättning.
29 sep 2025 12:59
Inprint 3 - Så här fungerar ramar
Film 3 av 11: Denna film beskriver hur ramar fungerar i Inprint 3.
29 sep 2025 12:56
InPrint 3 - Namn
Film 5 av 11: Denna film beskriver hur du ändrar och lägger till nya namn i Inprint 3.

Relaterade nyheter

Aktuellt just nu
26 mar 2025 06:42
Viktigt att fånga upp de tysta barnen på förskolan
Har du mött ett barn som pratar obehindrat hemma men blir helt tyst på förskolan? Kanske pratar det bara med vissa personer eller i specifika situati...
Vad säger forskningen
10 okt 2023 14:10
Camilla och Malin har skrivit uppsats om språkstörning
Camilla och Malin är båda speciallärare och har gjort en kvalitativ intervjustudie kring lärares arbete med elever med språkstörning i årskurs 1 till...
Nyhet
15 okt 2025 07:23
Ny rapport: Språksatsningen ger resultat
Jönköpings kommuns satsning på språkutveckling har nu följts upp i rapporten Från insikt till handling, som sammanfattar de tre första åren av arbete...

Relaterade blogginlägg

Språkutveckling genom musik
14 nov 2025 14:12
Vad rör sig? Runt omkring oss och i kroppen
Hela barngruppen satt i parken och åt frukt. Just denna dag var det så magiskt vackert, solen sken och en massa färgglada löv föll till marken när vi...
Språkutveckling genom musik
7 dec 2023 07:48
Varför gör vi som vi gör?
Vi är mitt i jul och luciatiden. I förskolans värld innebär december en massa traditioner och man faller lätt in gamla rutiner och jobbar som man all...
IT och specialpedagogik
27 nov 2023 07:42
Från skärm till pärm?
Efter regeringens utspel kring digitalisering i förskola och skola där de myntade begreppet "Från skärm till pärm" så har debatten kring digitala ver...