Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Hur du möter ett barn eller en elev som är tyst - selektiv mutism

Har du ett barn eller elev i din verksamhet som varit tyst i mer än en månad? Då kan det röra sig om ångestdiagnosen selektiv mutism som innebär att barnet talar obehindrat i vissa situationer men inte i andra.

Ofta talar barnet i hemmet men inte i förskolan eller skolan. I snitt finns ett barn eller elev med selektiv mutism på varje förskola och skola. Selektiv mutism är vanligare hos flerspråkiga barn än hos enspråkiga. Det är också hög samförekomst mellan språkiga svårigheter och selektiv mutism.

Alla som möter ett barn med selektiv mutism bör sträva mot samma förhållningssätt och bland annat:

  • bekräfta barnet och dess oro inför att tala
  • ge trygghet i att ingen kommer att tvinga till tal
  • jobba för ett tillåtande klimat i klassrummet/gruppen
  • använda alternativ och kompletterande kommunikation
  • vara modell i kommunikationen

Se filmen “Selektiv mutism – en introduktion” för mer fakta och råd.

I länken nedan finns mer information om selektiv mutism.

Litteraturtips
Pratlust och talängslan - om selektiv mutism, Carina Engström, Studentlitteratur (2019)

Grundskolan:
Specialpedagoger på kommunens grundskolor är välkomna att kontakta skolpsykolog Anna Lind eller skollogopederna för förfrågan om handledning.

Kontaktuppgifter till skollogopederna (för dig som är anställd i Jönköpings kommun)

Förskolan:
Specialpedagoger på kommunens förskolor är välkomna att kontakta skolpsykolog Anna Lind eller logoped Marie Lindström för förfrågan om handledning.

Anna Lind, skolpsykolog

Marie Lindström, logoped förskolan

  • Senast uppdaterad: 15 maj 2025
Dela sidan

Relaterat utbildningsmaterial

22 apr 2025 13:04
Hörselnedsättning hos barn och elever
Hörselnedsättning kan påverka barnets utveckling på olika sätt. Här kan du lära dig mer om tillgänglig lärmiljö och språkliga förmågor vid hörselneds...
15 sep 2025 13:54
Multimodalt och digitalt berättande i förskolan
Här hittar du tips om hur du kan arbeta med multimodalt berättande i förskolan.
19 mar 2024 09:24
Språkutvecklande arbetssätt i förskolan med stöd av digitala verktyg
Vilken betydelse kan de digitala verktygen ha i det språkutvecklande arbetssättet i förskolan?

Relaterade nyheter

Aktuellt just nu
26 mar 2025 06:42
Viktigt att fånga upp de tysta barnen på förskolan
Har du mött ett barn som pratar obehindrat hemma men blir helt tyst på förskolan? Kanske pratar det bara med vissa personer eller i specifika situati...
Vad säger forskningen
10 okt 2023 14:10
Camilla och Malin har skrivit uppsats om språkstörning
Camilla och Malin är båda speciallärare och har gjort en kvalitativ intervjustudie kring lärares arbete med elever med språkstörning i årskurs 1 till...
Bli inspirerad
9 jan 2024 11:58
Grundskolornas bästa tips på språkutvecklande arbetssätt
Vill du ha ett enkelt, kort och konkret tips på aktivitet inom språkutvecklande arbetssätt? Här hittar du grundskolornas och några fritidshems bästa ...

Relaterade blogginlägg

Språkutveckling genom musik
19 jun 2025 13:09
Fem fina fåglar som guldkorn i vardagen
Alla barn på avdelningen har kommit igång med lite olika lekar. Några bygger med lego, några barn ritar och några sitter och bakar med play-doh. Jag ...
Språkutveckling genom musik
28 maj 2025 09:12
I bergakungens sal
Häromdagen kom storebror, 17 år, och lämnade sin lillasyster som går på avdelningen jag jobbar på. Det var länge sen vi sågs, men han sa: – Jag komme...
IT och specialpedagogik
14 aug 2023 07:37
AI som assisterande teknik
Det är nog få i skolans värld som missat begreppen ChatGPT och AI denna vår. ChatGPT slog verkligen ner som en bomb i skolvärlden i vintras med många...