Hur du möter ett barn eller en elev som är tyst - selektiv mutism
Selektiv mutism innebär att barnet talar i vissa sammanhang men inte i andra. Här får du som pedagog kunskap och praktiska råd om hur du bemöter barn och elever med selektiv mutism
Har du ett barn eller elev i din verksamhet som varit tyst i mer än en månad? Då kan det röra sig om ångestdiagnosen selektiv mutism som innebär att barnet talar obehindrat i vissa situationer men inte i andra. Ofta talar barnet i hemmet men inte i förskolan eller skolan. I snitt finns ett barn eller elev med selektiv mutism på varje förskola och skola. Selektiv mutism är vanligare hos flerspråkiga barn än hos enspråkiga. Det är också hög samförekomst mellan språkiga svårigheter och selektiv mutism.
Alla som möter ett barn med selektiv mutism bör sträva mot samma förhållningssätt och bland annat:
- bekräfta barnet och dess oro inför att tala
- ge trygghet i att ingen kommer att tvinga till tal
- jobba för ett tillåtande klimat i klassrummet/gruppen
- använda alternativ och kompletterande kommunikation
- vara modell i kommunikationen
Se filmen “Selektiv mutism – en introduktion” för mer fakta och råd.
- Senast uppdaterad: 30 sep 2025