Hur du möter ett barn eller en elev som är tyst - selektiv mutism
Har du ett barn eller elev i din verksamhet som varit tyst i mer än en månad? Då kan det röra sig om ångestdiagnosen selektiv mutism som innebär att barnet talar obehindrat i vissa situationer men inte i andra.
Ofta talar barnet i hemmet men inte i förskolan eller skolan. I snitt finns ett barn eller elev med selektiv mutism på varje förskola och skola. Selektiv mutism är vanligare hos flerspråkiga barn än hos enspråkiga. Det är också hög samförekomst mellan språkiga svårigheter och selektiv mutism.
Alla som möter ett barn med selektiv mutism bör sträva mot samma förhållningssätt och bland annat:
- bekräfta barnet och dess oro inför att tala
- ge trygghet i att ingen kommer att tvinga till tal
- jobba för ett tillåtande klimat i klassrummet/gruppen
- använda alternativ och kompletterande kommunikation
- vara modell i kommunikationen
Se filmen “Selektiv mutism – en introduktion” för mer fakta och råd.
- Senast uppdaterad: 25 mar 2025
Relaterat utbildningsmaterial
22 apr 2025 13:04
Hörselnedsättning hos barn och elever
Hörselnedsättning kan påverka barnets utveckling på olika sätt. Här kan du lära dig mer om tillgänglig lärmiljö och språkliga förmågor vid hörselneds...
7 apr 2025 13:40
Kommunikationskartor
Kommunikationskartor används för att pekprata och stötta kommunikationen med hjälp av bilder.
26 mar 2025 08:03
InPrint 3 - Så här fungerar rutnät
Film 4 av 11: Denna film beskriver hur rutnät ser ut och fungerar i Inprint 3.
Relaterade nyheter
Vad säger forskningen
10 okt 2023 14:10
Camilla och Malin har skrivit uppsats om språkstörning
Camilla och Malin är båda speciallärare och har gjort en kvalitativ intervjustudie kring lärares arbete med elever med språkstörning i årskurs 1 till...
Aktuellt just nu
26 mar 2025 06:42
Viktigt att fånga upp de tysta barnen på förskolan
Har du mött ett barn som pratar obehindrat hemma men blir helt tyst på förskolan? Kanske pratar det bara med vissa personer eller i specifika situati...
Bli inspirerad
10 mar 2022 16:04
Extra satsning utvecklar förskolebarns språk
På Öxnehaga genomförs just nu ett musikprojekt för att främja barns språkutveckling redan i förskolan. Med stöd av statliga medel har flera låtar kun...
Relaterade blogginlägg
Språkutveckling genom musik
27 maj 2024 08:12
Ljudexperiment, ljudskapande, ljudateljé, ljudkonst
Läs rubriken en gång till – visst är det vackra ord! Jag som älskar att arbeta med ljud skulle önska att det fanns tillgängligt material för barnen a...
IT och specialpedagogik
27 nov 2023 07:42
Från skärm till pärm?
Efter regeringens utspel kring digitalisering i förskola och skola där de myntade begreppet "Från skärm till pärm" så har debatten kring digitala ver...
Språkutveckling genom musik
23 nov 2023 07:53
Våga pröva rytminstrument!
Mitt förra blogginlägg handlade om att spela och sjunga i skogen. Jag berättade om hur mina barn börjat trumma på stubbar i skogen. Sen inlägget publ...