Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Hur du möter ett barn eller en elev som är tyst - selektiv mutism

Selektiv mutism innebär att barnet talar i vissa sammanhang men inte i andra. Här får du som pedagog kunskap och praktiska råd om hur du bemöter barn och elever med selektiv mutism

Har du ett barn eller elev i din verksamhet som varit tyst i mer än en månad? Då kan det röra sig om ångestdiagnosen selektiv mutism som innebär att barnet talar obehindrat i vissa situationer men inte i andra. Ofta talar barnet i hemmet men inte i förskolan eller skolan. I snitt finns ett barn eller elev med selektiv mutism på varje förskola och skola. Selektiv mutism är vanligare hos flerspråkiga barn än hos enspråkiga. Det är också hög samförekomst mellan språkiga svårigheter och selektiv mutism.

Alla som möter ett barn med selektiv mutism bör sträva mot samma förhållningssätt och bland annat:

  • bekräfta barnet och dess oro inför att tala
  • ge trygghet i att ingen kommer att tvinga till tal
  • jobba för ett tillåtande klimat i klassrummet/gruppen
  • använda alternativ och kompletterande kommunikation
  • vara modell i kommunikationen

Se filmen “Selektiv mutism – en introduktion” för mer fakta och råd.

I länken nedan finns mer information om selektiv mutism.

Litteraturtips
Pratlust och talängslan - om selektiv mutism, Carina Engström, Studentlitteratur (2019)

Grundskolan:
Specialpedagoger på kommunens grundskolor är välkomna att kontakta skolpsykolog Anna Lind eller skollogopederna för förfrågan om handledning.

Kontaktuppgifter till skollogopederna (för dig som är anställd i Jönköpings kommun)

Förskolan:
Specialpedagoger på kommunens förskolor är välkomna att kontakta skolpsykolog Anna Lind eller logoped Marie Lindström för förfrågan om handledning.

Anna Lind, skolpsykolog

Marie Lindström, logoped förskolan

  • Senast uppdaterad: 30 sep 2025
Dela sidan

Relaterat utbildningsmaterial

12 nov 2025 11:07
Hörselnedsättning hos barn och elever
Hörselnedsättning kan påverka barnets utveckling. Här kan du lära dig mer om tillgänglig lärmiljö och språkliga förmågor vid hörselnedsättning.
30 sep 2025 11:14
Hedersrelaterat våld och förtryck - webbkurs
Fördjupa dina kunskaper om systematiskt arbete mot hedersrelaterat våld och förtryck.
10 okt 2025 13:51
Språkutveckling med stöd av digitala verktyg - förskola
Vilken betydelse kan de digitala verktygen ha i det språkutvecklande arbetssättet i förskolan? Ta del av filmade föreläsningar för att utveckla det s...

Relaterade nyheter

Aktuellt just nu
26 mar 2025 06:42
Viktigt att fånga upp de tysta barnen på förskolan
Har du mött ett barn som pratar obehindrat hemma men blir helt tyst på förskolan? Kanske pratar det bara med vissa personer eller i specifika situati...
Vad säger forskningen
10 okt 2023 14:10
Camilla och Malin har skrivit uppsats om språkstörning
Camilla och Malin är båda speciallärare och har gjort en kvalitativ intervjustudie kring lärares arbete med elever med språkstörning i årskurs 1 till...
Bli inspirerad
28 jan 2025 07:29
Översättningsverktyg skapar inkludering och tillgängliggör undervisning
Sofia Håård jobbar som lärare på Öxnehagaskolan och använder Microsoft Translator regelbundet för att översätta både text och tal i kontakten med ele...

Relaterade blogginlägg

Språkutveckling genom musik
18 sep 2025 15:39
Musik och sång för att skapa trygghet
Vad händer egentligen i kroppen när vi sjunger? Följ med på min reflektion om musikens kraft, från neonatalavdelningen till barngruppen och klassrumm...
Språkutveckling genom musik
7 mar 2023 13:06
Sjung för språkets skull!
Jag har varit med om så många magiska sångstunder som musikpedagog i förskolan. Barn som formulerat sina första ord i sången, barn som inte sagt ett ...
Språkutveckling genom musik
6 feb 2023 07:00
Den 21 februari - en speciell dag!
Det börjar närma sig 21 februari, en alldeles speciell dag! Vi brukar uppmärksamma denna dag lite extra på Öxnehagas förskolor. Då kanske du undrar v...