Vad rör sig? Runt omkring oss och i kroppen
14 nov 2025 14:12
Hela barngruppen satt i parken och åt frukt. Just denna dag var det så magiskt vackert, solen sken och en massa färgglada löv föll till marken när vi satt och tittade. Jag frågade barnen: – Ser ni något som rör sig? En flicka svarade: - Träden ramlar ner...eller jag menar bladen.
En liten stund senare var vi i lövhögen och kastade upp löv i luften. Vi räknade till tre och kastade alla samtidigt. En pedagog fotograferade, det blev underbara bilder som vi njuter av på avdelningen än.
Jag tror det var denna dag vi pedagoger bestämde oss för att läsårets projektnamn fick bli en fråga: “Vad rör sig?”. Vi hade observerat barngruppen en tid och kommit fram till att vi ville jobba med rörelser och dans och en röd tråd i sagor och berättelser.
En annan dag plockade barnen kastanjer. Min kollega filmade en kastanj som vi släppte till marken och som vi sedan tittade på i slowmotion. Vi tog också in kastanjer och löv när vi pratade om rörelse - lövet som sakta faller och kastanjen som far med hög fart.
Efteråt fick barnen gå in i ateljén och måla olika saker som rör sig och några dagar senare tog vi in teckningarna till avdelningen och barnen fick försöka gestalta med kroppen det de målat:
- En dinosaurie som ramlade
- Regn, det blåser
- En mammafågel som lär sin bebisfågel att flyga
- Robot, hihi haha
- En katt som bär stenar, dom är tunga
- Buss och bil
I samma veva som detta hände hittade jag ett poddavsnitt i “Reggiopodden” som hette Dansa känsla - en metod för förskolan. Detta avsnitt handlade om en ganska ny metod som tre danspedagoger och en förskolepsykolog tagit fram. Jag blev så inspirerad av vad de berättade och kände direkt att det fanns flera uppslag och idéer att ta med till min barngrupp. Jag vill rekommendera er som jobbar i förskolan att lyssna på detta poddavsnitt. Det finns också en instagramsida som heter dansakansla och jag hittade även en spellista på Spotify som heter DansaKänsla.
Vad jag förstår utgår Dansa känsla-metoden från de yngsta barnens känslomässiga och sociala utveckling. Genom lekfull dans får barnen möjlighet att vara närvarande i kroppen och upptäcka olika känslor och upplevelser. Barnen tränar på att känna hur kroppen känns inifrån – till exempel om den är spänd eller avslappnad, tung eller lätt. Detta kallas interoception och är viktigt för att kunna förstå och reglera sina känslor.
Barnen dansar olika motsatser, som:
- tung/lätt
- snabb/långsam
- spänd/avslappnad
Genom dessa övningar får barnen erfarenhet av hur kroppen fungerar och hur man kan hantera olika känslor och kroppsliga upplevelser.
Det låter spännande och vi får se var detta leder till i vår barngrupp.

En av teckningarna som barnen målat på olika saker som rör sig och som vi sedan gestaltade med kroppen.
På tal om känslor...
I augusti började jag jobba som musiklärare i anpassad grundskola en dag i veckan. Nu när jag skriver om känslor så vill jag också dela med mig av vad vi gjort där.
Vi startade läsåret med att sjunga enkla sånger vi sjunger i förskolan som Imse Vimse, En elefant balanserade, När kråkorna klappar takten och Lilla snigel. Vi har också spelat rytminstrument varje lektion.
De senaste veckorna har jag tagit med mig en snurra med fyra olika känslor: ledsen, glad, arg och lugn. Vi har tagit fram, till exempel elefanten, och sedan har ett barn fått välja hur elefanten mår och vi sjunger på den känslan.
Många av barnen har fastnat för detta och har tyckt att det är så roligt när vi tar fram snurran. Vi har haft många gapskratt, speciellt när vi vuxna sjunger på ett ledset sätt och ser ledsna ut. Ett barn har sagt om och om igen “Elefant ledsen” och sedan börjat gapskratta.
Jag tror att det är bra för alla barn att få låtsas vara i en känsla men också att se hur vi vuxna kan låtsas gråta eller vara arga. Framöver har jag tänkt att barnen ska få spela rytminstrument på olika känslor. Det ska bli spännande att följa hur det blir.
Jag avslutar med ett citat av dansaren, pedagogen och koreografen Pina Bausch:
“Dance is a powerfull way to express emotions that words cannot.”

Känslosnurra
Skribent
Sofie Tubbin
Musikpedagog Öxnehagas förskolor
Bloggarna på Pedagog Jönköping består av personliga texter. Åsikter och ställningstaganden är skribentens egna.
Språkutveckling genom musik
Jag som skriver här heter Sofie Tubbin och är anställd på Öxnehagas förskolor som musikpedagog. Just nu arbetar jag som pedagog på avdelning Dungen på Oxhagens förskola samt undervisar i musik på Oxhagsskolan anpassad grundskola. För vem? Denna blogg riktar sig till pedagoger som undervisar i förskolan, förskoleklass samt anpassad skola. Om vad? Jag skriver främst om språkutveckling genom musik, men även om musikens kraft att skapa gemenskap, självkänsla, trygghet, kroppskontroll, kommunikation och glädje! Du får också exempel på hur vi kan ta hjälp av musiken i språkinlärning när barnen är små, har en språkförsening eller när barnen är nya i Sverige och ska lära sig ett nytt språk.