Tenhultsskolans språkutvecklande arbetssätt stöds av Aski Raski
2 dec 2025 07:15
Detta läsår har Tenhultsskolan infört Aski Raski som ett gemensamt verktyg för att träna läsning och stavning i både lågstadiet och mellanstadiet. Målet är att skapa goda förutsättningar för alla elever att utvecklas i sin läs- och skrivförmåga. Skolan ser redan positiva effekter, där elever blivit säkrare i sin avkodning och fått bättre läsflyt, vilket i sin tur frigör energi till att arbeta med läsförståelse och textsamtal.

Anita Tjärnström, speciallärare, Elina Wingård, förstelärare åk 5 och Gunnar Forsström, lärare åk 2 på Tenhultsskolan.
Det hela började när Anita Tjärnström, speciallärare på Tenhultsskolan, hörde talas om Aski Raski under förra året då hon fortfarande jobbade som språkpedagog. Hon bestämde sig för att testa verktyget i undervisningen med sva-elever och för elever som hade behov av extra stöd i läs- och skrivutveckling.
– Jag insåg ganska snabbt att man kan använda Aski Raski till mycket, både för nybörjare och för äldre elever som behöver repetera och träna på specifika ljud eller stavningsregler och för flerspråkiga elever, berättar Anita.
Vad är Aski raski?
Kort beskrivet är Aski Raski ett digitalt verktyg för att träna läsning och stavning. Det används för att hjälpa elever att bli säkrare på bokstäver, ljud och ord. Eleverna får öva genom att lyssna, hitta rätt ljud, skriva och läsa på sin egen nivå.
– Jag tycker att det är lätt att individanpassa övningar och nivåer, säger Anita. Lärare kan tilldela specifika uppgifter eller "stigar" till elever som passar deras behov och nivå, och det finns både färdiga stigar och möjlighet att skapa egna.
Efter att ha lärt sig verktyget började Anita introducera arbetssättet för sina kollegor. Intresset växte snabbt, flera kollegor hakade på och sedan läsårets början finns en gemensam plan för att hela skolan ska arbeta med Aski Raski.
Tidiga erfarenheter
Elina Wingård som är en av förstelärarna på skolan och undervisar i årskurs 5 samt Gunnar Forsström, lärare i årskurs 2 är två kollegor som var tidiga på bollen och redan hunnit jobba lite mer med verktyget.
– Jag blev nyfiken och ville testa redan förra terminen, berättar Gunnar. Jag hade inte full koll på allt, men märkte snabbt att det fanns något för alla. Det gällde bara att hitta vad som passar varje elev.
Under nästan hela vårterminen använde han Aski Raski som morgonuppgift. När eleverna kom på morgonen fick de ta sin Ipad och sätta sig några minuter med Aski Raski och göra uppgifter.
– Eleverna tyckte det var roligt och det blev en stund att varje dag öva på just det eleven specifikt behövde, förklarar Gunnar. Det finns uppgifter på flera nivåer och för mig som lärare är det lätt att följa vad eleven har gjort och vilka framsteg hen gör. Ser jag att eleven har försökt många gånger utan att lyckas eller till och med avbrutit en så kallad uppgiftsstig kan jag gå in tilldela en ny stig som passar bättre för elevens nivå. På så sätt kan jag individanpassa träningen och se till att eleven får rätt stöd för att utvecklas vidare.
I Aski Raski finns möjlighet att göra en kartläggning av eleverna som stöd för att hitta lämplig nivå men den funktionen använder inte Tenhultsskolan.
– Vi har utgått från Legilexis ordavkodning för att bestämma startnivå i Aski Raski, berättar Anita. Då vet vi var eleverna befinner sig och kan direkt välja rätt stig. Det gör att vi slipper göra en separat kartläggning i Aski Raski, även om möjligheten finns. Detta arbetssätt har funkat bra tycker jag.

Det hela började när Anita Tjärnström, speciallärare på Tenhultsskolan, blev nyfiken på det digitala verktyget Aski Raski. Hon hörde talas om det via sitt nätverk som dåvarande språkpedagog och bestämde sig för att testa det i undervisningen, särskilt med elever som hade behov av extra stöd i läs- och skrivutveckling.
Även för elever på mellanstadiet
Elina som jobbar med äldre elever på mellanstadiet har använt Aski Raski som ett verktyg för att stötta elever med läs- och skrivsvårigheter som behöver repetera vissa moment och för elever som har svenska som andraspråk. Hon tycker inte att man ska fastna i att verktyget är inriktat för lågstadiet.
– Jag har använt det som ett stöd för elever som behöver träna mer på svenska, både i klass och i mindre grupper. Det är ett bra sätt att individanpassa utan att det märks så mycket, förklarar hon. Det kan räcka med tio minuter per dag.
Positiva effekter
Även om de inte har jobbat länge med Aski Raski kan de tre kollegorna redan nu se positiva effekter med verktyget som komplement i språkundervisningen. Bland annat ökad självständighet för eleverna och mer lustfyllt lärande.
- Jag ser en tydlig utveckling hos de elever som har arbetat med Aski Raski, både från årskurs 4 och nu under hösten i årskurs 5, berättar Elina. För mina elever handlar det om att de kan få träna avkodning på ett självständigt sätt. De är inte beroende av att en vuxen sitter bredvid och lyssnar hela tiden, säger Elina.
– Jag upplever också att det är positivt att eleven inte behöver visa för någon att man har svårt med vissa saker, utan man sitter med sina lurar och övar på det man behöver, fortsätter Gunnar.
Bättre samarbete och snabbare insatser
En annan aspekt är att de upplever att läraren får en tydligare koll på uppföljning och progression och det skapar ett bättre samarbete mellan speciallärare och lärare.
– Sedan vi började använda Aski Raski känner jag blir mer delaktigt i träningen för mina elever som träffar Anita (speciallärare), förklarar Elina. Även om vi alltid har haft ett jättebra samarbete och regelbundet stämt av hur eleverna ligger till har jag nu mer insyn i hur det går för dem. Jag kan själv snabbt titta på resultatet.
– Det innebär att vi kan jobba parallellt med eleverna och sätta in åtgärder snabbare, fortsätter Anita. Jag kanske träffar eleverna två, tre gånger i veckan men däremellan kan eleverna fortsätta med sina ”stigar”.
Aski raski som steg 2
Efter höstens intensivläsningsperiod med olika läslistor på låg- och mellanstadiet har Tenhultsskolan beslutat att Aski Raski ska bli ett naturligt inslag i skolans arbete med läs- och skrivutveckling. Verktyget kommer användas som steg 2 i skolans RTI-modell för att stötta de elever som inte har visat förväntad progression. Planen är att genomföra kortare intensiva perioder där eleverna tränar i Aski Raski cirka tio minuter per dag under några veckor.
– Om de andra eleverna i klassen arbetar med stavning på sina iPads, kan de elever som behöver extra stöd samtidigt jobba med Aski Raski. På så sätt blir det ingen synlig skillnad och ingen känner sig utpekad, berättar Elina.

På Tenhultsskolan driver kollegialt lärande förändringen framåt. Tillsammans stöttar lärarna varandra, och de som kommit längst visar vägen och inspirerar kollegor att komma igång med det nya verktyget.
Kollegialt lärande
För att lyckas med implementeringen satsar skolan på kollegialt lärande. Skolan har haft gemensamma genomgångar för både låg- och mellanstadiet. Arbetslagen ska hjälpas åt, och de lärare som redan är i gång ska visa och inspirera kollegor som är nya i verktyget. Dessutom finns instruktionsfilmer och webbinarier via inläsningstjänst som stöd.
– Det viktigaste är att våga prova. Det handlar inte om att kunna allt från början utan att lära sig tillsammans med sina elever. Vi får börja smått och bygga vidare, konstaterar Anita.
Tanken är att resultaten kommer att följas upp och jämföras med tidigare kartläggningar för att se effekterna av insatsen.
– Jag ser Aski Raski som en del av vår verktygslåda framåt. Med individanpassning, kollegialt lärande och tydlig uppföljning skapas goda förutsättningar för att alla elever ska utvecklas i sin läs- och skrivförmåga. Det ger eleverna möjlighet att träna självständigt och oss lärare bättre koll. Det är ett steg mot mer individanpassad undervisning, avslutar Anita.
Utbildningstillfällen Aski Raski
Du som är intesserad att lära dig mer om Aski Raski har möjlighet att anmäla dig till uppföljande utbildningstillfällen den 10 december (träff 1) och 26 januari (träff 2).
De bygger på kurstillfället som hölls i augusti. En inspelning finns att ta del av via länken nedan. Tar du del av inspelningen är du också välkommen till uppföljningarna.