Tillgängligt lärande i mitt matteklassrum
9 mar 2023 07:58
Gästbloggare Pernilla Emilsson, förstelärare
När jag planerar min undervisning är mitt mål att skapa lektioner där det finns variation och olika sätt att ta till sig stoff, träna färdigheter och förmågor och visa sin kunskapsutveckling.
De extra anpassningar och särskilt stöd som finns bland eleverna i gruppen jag möter, försöker jag i största möjliga utsträckning få till på gruppnivå och därmed blir det möjligt för fler att ta del av ”saker” som hjälper och underlättar kunskapsinhämtning. För att få till detta använder jag olika sätt - häng med på en mattelektion i åk 8 så får du exempel på hur detta skulle kunna se ut i praktiken!
”Välkommen till dagens matte!”
Eleverna kommer in i klassrummet och på Clevertouch-tavlan finns en start-uppgift som de kan börja jobba med tillsammans med bänkkamraten. På tavlan finns även info om start- och sluttid, vad vi ska jobba med under lektionen, vad målet med lektionen är och vad planen är att jobba med nästa lektion. Under tiden som eleverna pratar om startuppgiften hinner jag kolla närvaro och se hur eleverna verkar må. Kanske behöver någon lite extra pepp vid lektionsstart för att orka jobba?
Flera elever har redan koll på dagens lektionsinnehåll eftersom jag har skrivit det som lektionsinformation på schemat i vår lärplattform. Där finns även länken till en filmad genomgång – en genomgång som jag ska ha för eleverna i början på lektionen. Det här ger eleven möjlighet att förbereda sig inför lektionen om man önskar och det ger möjlighet att repetera efter genomgången på lektionen om något var svårt. Dessutom finns det möjlighet för frånvarande elever att ta del av det som jobbas med i skolan så det inte blir så mycket att ta ifatt när man kommer tillbaka.
”Har ni hittat något svar på startuppgiften? Hur tänker ni?”
Tillsammans resonerar vi kring uppgiften och eleverna får hjälpas åt att sätta ord på matematiken. Missförstånd kan redas ut och smarta tips på hur man kan tänka/göra vid den här typen av uppgift kan repeteras.
”Dags för genomgång. Ta fram BoM-böckerna!”
Eleven som har svårt att sitta still och hänga med när vi har genomgång i helklass, tar fram datorn och hörlurar för att titta på genomgången på egen hand i grupprummet – hen vet att det finns en länk på lärplattformens schema som kan användas.
”Hängde ni med på begreppen och metoderna som vi precis gick igenom?”
Tillsammans formulerar vi förklaringar och ”räkneregler” som eleverna skriver ner i sina BoM-böcker. Vill man skriva ner mer än vad vi gör tillsammans är det givetvis ok – syftet är att det blir begripligt för den enskilde eleven. BoM-boken är ett vanligt räknehäfte där vi skriver ner begrepp (B) och metoder (M) som vi går igenom på lektionerna, det är en slags genomgångsbok. Boken blir elevens matematiska formelsamling som kan användas i arbetet med att förstärka och fördjupa mattekunskaperna. Elever som tycker det är jobbigt eller svårt att skriva på egen hand kan fota av det vi skrivit eller få det skrivet av mig.
”Då är det dags att träna matteförmågorna på egen hand. Här ser du vilka uppgifter i matteboken som du kan göra för att öva.”
På Clevertouchen finns planen med sidor och uppgifter i matteboken och övningar i matteappen Magma som eleven kan jobba med för att träna på det vi gått igenom. Det finns alltid flera nivåer att välja på så alla kan utmanas på den nivå de befinner sig. De elever som tycker matte är svårt jobbar med en arbetsbok där svaren kan skrivas direkt i boken och elever som behöver mer utmaning i matematik har vid kapitlets uppstart gjort ett förtest för att kolla att grunderna sitter och kan ägna tiden åt fördjupning och lite klurigare uppgifter.
Timern sätts på och lektionstiden delas upp i kortare arbetspass (15–25 min) med små avbrott i form av ”brain breaks” eller bensträckare. De allra flesta kommer i gång med räknandet på egen hand och jag kan ägna tid till att gå runt till elever som behöver hjälp att starta jobbet eller hjälp att dela upp stoffet i ett arbetsschema där det går att bocka av när man gjort klart delmål. När alla kommit i gång så kan jag röra mig runt i klassrummet och svara på frågor och kolla hur det går.
”Nu är färdigräknat för idag!”
Lektionstiden går snabbt och för att få koll på läget inför kommande lektioner gör eleverna en exit-ticket – idag är den digital i Magma och elevernas lösningar kommer utgöra grunden till nästa mattelektions startuppgift då vi tittar på lösningarna tillsammans – kanske har någon en ny bra metod som vi kan skriva ner i BoM-boken!
Skribent
Pernilla Emilsson
Förstelärare, IT-pedagog Attarpsskolan
pernilla.emilsson@jonkoping.se
Bloggarna på Pedagog Jönköping består av personliga texter. Åsikter och ställningstaganden är skribentens egna.
Tillgängligt lärande
Jag heter Tobias Israelsson, är utbildad grundskollärare 1–7 och har arbetat 20 år som lärare. Nu arbetar jag på Skolstöd Handledning. Här kommer jag dela med mig av mina tankar kring undervisning och tillgängligt lärande. Det kommer även dyka upp gästbloggare som skriver om samma tema. Hoppas att du kan finna inspiration! För vem? Lärare i grundskolan, främst lärare årskurs 1–6. Om vad? Tillgänglig lärmiljö. Tips på hur du som lärare kan arbeta för att skapa en tillgänglig lärmiljö för alla.