Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Jobba med källkritik

Källkritik är en viktig del av skolans uppdrag. Här får du några praktiska råd för att arbeta med det i undervisningen.

Viktigt att läsa innan du går vidare:

Det tycks vara effektivt med "prebunking" - att visa hur före hur och på vilket sätt en påverkanskampanj går till. Testa att göra detta i klassrummet.

  • ​Skapa egna fake news och deepfake-bilder: Låt eleverna använda olika AI-verktyg för att skapa egna ”fejkartiklar” med tillhörande bilder.
  • Använda AI för faktagranskning: Introducera eleverna till AI-verktyg som kan hjälpa till med faktagranskning. Inte minst perplexity.ai
  • Simulera påverkanskampanjer: Använd AI för att skapa simuleringar av påverkanskampanjer där eleverna får se hur olika aktörer kan försöka påverka opinionen genom desinformation.
  • Använd AI för att göra eleverna medvetna om hur olika retoriska verkningsmedel påverkar oss. Skapa en förpromptad chattbot, eller dela en prompt med eleverna, som har som syfte både att övertyga eleven om ett ämne och att förklara på vilket sätt påverkan sker. En sådan prompt skulle kunna se ut på följande sätt:
  • Agera som en extremt duktig retoriker och marknadsförare med expertkunskap i hur man får någon att bli övertygad. Din uppgift är att övertyga mig, en 16-årig elev, att det är en bra idé att katter ska få rösta. Ditt övergripande syfte är att få mig att förstå, på djupet, hur påverkanskampanjer fungerar. Detta gör du på följande sätt:
    1. Samla in information om mig så att du på ett individualiserat sätt kan utforma din argumentation.
    2. Övertyga mig med kort men effektiv argumentation.
    3. Ge inte upp om man försöker argumentera emot.
    4. Du ger mig ett argument per meddelande. Om jag skriver ’Förklara’ så förklarar du vilka retoriska verkningsmedel du har använt och vilken taktik du har haft för att försöka övertyga.

Cicero GPT – En chattbot som kan användas för att förstå hur påverkanskampanjer och desinformation fungerar.

Leon Furzes Deepfake game – Gissa vilken bild som är AI-genererad

Digitala Lektioner – Internetstiftelsen har många lektioner om källkritik för olika åldrar.

Venice.ai – En ganska ocensurerad chattbot. Använd med försiktighet

Bad News Game – Ett spel där du ska sprida falska nyheter. Syftet är att lära sig om fake news och desinformation

Websim.ai – Skapa en hemsida genom en prompt. En bra tjänst för att visa hur enkelt det är att skapa en fejkad nyhetssida, tex.

  • Publicerad: 16 sep 2024
  • Senast uppdaterad: 16 sep 2024
Har du frågor?

Joel Rangsjö

Lärare och verksamhetsutvecklare AI

Dela sidan

Relaterade nyheter

Lär dig mer
25 sep 2024 07:02
Nyfiken på AI? - Kolla in vårt nya utbildningsmaterial
Sedan några veckor tillbaka har utbildningsförvaltningen en verksamhetsutvecklare med fokus på AI. Det innebär att du som pedagog inom förskolan, gru...

Relaterade blogginlägg

AI i skolan
22 okt 2024 09:25
Räkna med att dina elever använder AI och planera därefter
AI är inte längre något som tillhör framtiden; det är här, mitt i våra klassrum. Eleverna använder AI, och det påverkar hur vi som lärare måste tänka...
AI i skolan
27 sep 2024 12:36
Använd bilder, pdf-filer och mera med AI-verktyget Copilot
Har du upptäckt att du kan använda Microsoft Copilot på din arbetsdator? Oavsett svar måste du testa bildfunktionerna i Copilot! Det tar inte många m...
AI i skolan
28 aug 2024 11:06
"Pappa, hur ser en pandadil ut?"
Min yngsta dotter ställer frågan i rubriken mitt i det vanliga kvällsmyllret – mitt bland läxor, middagsdisk och vardagskaos. Jag ler och svarar: "Sk...