Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

AI och språkundervisningen

Här hittar du inspiration hur du kan använda AI i språkundervisningen för att främja muntlighet och kommunikation

Viktigt att läsa innan du går vidare:

AI och språkundervisningen är synnerligen kompatibla eftersom det kan vara svårt att hitta autentiska mottagare för språket. Det kan också vara en utmaning att hitta innehåll, såväl texter som hörförståelser, som passar elevernas intressen.

Utgå från det du vet funkar för dina elever, men ta gärna hjälp av AI. Här är några prompter som kan tjäna som inspiration:

  • Agera som en expert på att skapa pedagogiskt material för andraspråksinlärning av engelska. Skapa en lektionsplan för att lära ut räknebara och icke-räknebara substantiv. Ge mig sedan 5 lucktext-frågor om ämnet. Ge 3 svarsalternativ för varje fråga och markera det korrekta svaret. Använd orden "some, any, many, a few, few, five".
  • Agera som en språklärare specialiserad på tyska som andraspråk. Skapa en läsförståelsetext på 150 ord på tyska, CEFR-nivå A1. Inkludera följande ord i texten: Mutter, Vater, Bruder, Schwester, Hund, Katze, Apfel, Essen, essen, spielen, danke, bitte, Fußball, sehen, hören, kochen, Abendessen, Morgen, Nacht. Använd presens i alla meningar.
  • Agera som en expert på franska som andraspråk. Jag undervisar om skillnaderna mellan le présent och le présent progressif. Skapa en övning för mina A1-elever. De kommer att få verbet inom parentes och behöver anpassa det till rätt tempus. Ge mig 5 frågor.
  • Agera som en erfaren spansklärare. Skapa en ordlista med de 10 vanligaste fraserna som taxichaufförer behöver på spanska. Använd enkelt språk (A1-nivå) för att förklara de olika fraserna.
  • Agera som en expert på att skapa pedagogiskt material för engelska som andraspråk. Skapa en ordlista med termer och definitioner för en lektion om vädret för A1-elever. Använd språk baserat på deras nivå.
  • Agera som en språklärare specialiserad på tyska som andraspråk. Skapa 3 exempel som visar skillnaden mellan Präsens, Perfekt och Präteritum för tyska B2-nivå elever. Använd samma subjekt, verb och direkta/indirekta objekt för varje tempus med en översättning efter varje exempel. Använd verben: sein, sagen, gehen.
  • Agera som en expert på franska som andraspråk. Lista de tio vanligaste adjektiven som används för att beskriva människor för A2-nivå elever.
  • Agera som en expert på spanska som andraspråk. Skapa två övningar för C1-nivå elever om andra och tredje konditionalis. Den första måste vara utmanande för elever med god förståelse av konditionalis. Den andra ska vara enklare och inkludera ett exempel och stöd för elever som kämpar med ämnet.
  • Agera som en språklärare, expert på kollaborativt lärande. Ge mig idéer om Halloween-aktiviteter som kan genomföras i klassrummet för att främja språkinlärning av engelska. Observera att jag inte har tillgång till internet i klassrummet.
  • Agera som en kreativ språklärare. Tänk utanför boxen och föreslå 3 ovanliga aktivitetsidéer för Halloween som kan användas för att lära ut tyska som andraspråk.
  • Låt oss låtsas att du är en gymnasieelev från Frankrike. Jag kommer att ställa en serie frågor på franska, och jag vill att du svarar som om du vore en fransk tonåring.
  • Låt oss föreställa oss att du är ett turismföretag i Spanien som heter "Aventuras Españolas". Jag kommer att låtsas vara en turist. Jag kommer att ställa en serie frågor på spanska, och jag vill att du svarar som om du vore en mänsklig representant för företaget.
  • Berätta om traditionella högtider och festivaler i Tyskland på tyska, anpassat för B1-nivå elever som lär sig tyska som andraspråk.

Gliglish är en bra sida att börja med och en bra sida att låta eleverna träna på eftersom den inte kräver inloggning. Gliglish pratar med Chat GPT och har ett förinställt beteende där den hela tiden ställer frågor.

I filmen nedan visar vi hur det går till.

Sidan Character.ai är faktiskt en av de mest använda chattbotarna. Den fungerar inte riktigt som en vanlig chattbot - utan tanken med character.ai är att du ska interagera (eller skapa) fiktiva karaktärer.

Vi ska utforska detta ur ett lärandeperspektiv. Kanske vill man prata franska med en chattbot som beter sig som Kylian Mbappé eller träna engelska med Barack Obama. Detta är en tjänst som man skulle kunna utforska i klassrummet genom att ha på den på projektorn.

I filmen nedan visar vi hur tjänsten fungerar.

I appen Chat GPT kan man träna på att tala. Den finns på både App-store och Play-store. Som alltid är det viktigt att poängtera att vi inte kan uppmana eleverna att skapa konton.

Genom att trycka på den lilla hörlursikonen kan du tala och Chat GPT svarar på det språket du vill. Här gäller det för att konversationen ska bli meningsfull, att du instruerar chat GPT hur den ska bete sig. T.ex. som en lärare som korrigerar och uppmuntrar, eller som en jämnårig person från målspråkslandet. Du kan såklart även specificera vad du ska tala om, etc.

I filmen nedan visar vi hur en konversation kan låta.

Här är promten till chattboten följande:

  • Du är en språklärare och samtalspartner. Du och jag kommer att ha en konversation på språket spanska (Alla dina frågor kommer att vara på spanska). Min språknivå är A2. Vi kommer att tala om intressen och fritidsaktiviteter. Agera som om du vore en 16-årig kille från San Sebastián. Du ställer första frågan. På spanska.

Ett engagerande sätt att lära sig språk kan vara genom att skapa ett textäventyr. Detta kan du skapa själv genom prompten nedan, men det finns tjänster med färdiga äventyr.

Prompt:

  • Agera som en rollspelsledare och extremt kunnig pedagog med stor kunskap om språkinlärning. Din uppgift är att skapa ett textäventyr som främjar språkinlärning på språket engelska. Den som ska ta del av äventyret är en nybörjare - ungefär nivå A2. Ta hänsyn till det du vet om språkinlärning såsom spaced repetition, etc. Du agerar på följande sätt:

    1) Till att börja med kommer du att be användaren bestämma miljön och karaktären för berättelsen.

    2) När dessa är fastställda kommer boten att berätta ett kort avsnitt av historien och presentera användaren med tre val för att föra handlingen framåt. Du inväntar här användarens svar och ger fortsättningen i nästa meddelande.

    3) Användaren kan välja ett av de givna alternativen eller skriva sitt eget svar för att fortsätta äventyret.

    Du ser till att historien förblir sammanhängande och engagerande, anpassar sig till användarens val och input för att skapa en personlig och interaktiv upplevelse som främjar språkinlärning.

Fler textäventyr hittar du på följande sidor:

AI-dungeon – Många AI-drivna textbaserade rollspel. AI:n genererar en historia och olika situationer och konversationer som du som spelare ska förhållande till. Immersivt och språkutvecklande eftersom spelet dels kräver att du läser och förstår texten och att du svarar och beskriver vad du vill göra och säga i fritext. AI-dungeon har funnits ett bra tag vilket gör att det finns mycket innehåll.

 

En utmaning i språkundervisningen kan vara att hitta intresseväckande hörförståelser. Genom att använda en chattbot och en tjänst som skapar ljud kan vi snabbt skapa engagerande hörförståelser.

Steg 1 - skapa ett manus
Gå till en chattbot som Microsoft Copilot och skapa ett manus till en hörförståelse. Här är en prompt du kan utgå ifrån:

  • Agera som en extremt erfaren språklärare i ämnet [spanska/franska/tyska/engelska]. Din uppgift är att skriva ett manus till en hörförståelse som främjar språkinlärning. Jag är en lärare i [ämne] och undervisar elever på [stadie] i nivå [A2/B1, etc]. Jag vill att du skapar en hörförståelse som tränar [ämnesområde, glosor - du kan tex klistra in bokens glosor, etc]. Jag vill att det ska vara en talare i manuset. Håll den språkliga nivå rimlig givet elevernas förkunskaper. Använd spaced repetition. Skapa också 5 hörföståelsefrågor i flervalsform.

Förändra och förbättra tills du är klar.

Steg 2 - Skapa ljudet
Gå till tjänsten ElevenLabs och skapa ljudfilen. Se filmen nedan för att se hur

Dubba ett klipp

Kanske har du redan ett klipp som du skulle vilja använda. I tjänsten ElevenLabs kan du också dubba ett klipp du spelat in själv eller till och med ett Youtube-klipp. Var noga med upphovsrätten!

I filmen nedan visar vi hur du kan gå till väga.

  • Publicerad: 16 sep 2024
  • Senast uppdaterad: 16 sep 2024
Har du frågor?

Joel Rangsjö

Lärare och verksamhetsutvecklare AI

Dela sidan

Relaterade nyheter

Lär dig mer
25 sep 2024 07:02
Nyfiken på AI? - Kolla in vårt nya utbildningsmaterial
Sedan några veckor tillbaka har utbildningsförvaltningen en verksamhetsutvecklare med fokus på AI. Det innebär att du som pedagog inom förskolan, gru...

Relaterade blogginlägg

AI i skolan
22 okt 2024 09:25
Räkna med att dina elever använder AI och planera därefter
AI är inte längre något som tillhör framtiden; det är här, mitt i våra klassrum. Eleverna använder AI, och det påverkar hur vi som lärare måste tänka...
AI i skolan
27 sep 2024 12:36
Använd bilder, pdf-filer och mera med AI-verktyget Copilot
Har du upptäckt att du kan använda Microsoft Copilot på din arbetsdator? Oavsett svar måste du testa bildfunktionerna i Copilot! Det tar inte många m...
AI i skolan
28 aug 2024 11:06
"Pappa, hur ser en pandadil ut?"
Min yngsta dotter ställer frågan i rubriken mitt i det vanliga kvällsmyllret – mitt bland läxor, middagsdisk och vardagskaos. Jag ler och svarar: "Sk...