Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

AI chattbotar

Det finns en rad olika chattbotar som är olika bra på olika saker. I Jönköpings kommun har vi tillgång till Microsoft Copilot. De flesta exempel här utgår från Copilot.

Viktigt att läsa innan du går vidare:

Prompter för pedagoger

En chattbot kan hjälpa dig och förenkla så många av de uppgifter du gör i ditt jobb som lärare. DU kan få hjälp med att: skapa planeringar, skriva texter, förtydliga instruktioner, skapa exempel, bolla idéer, skapa övningsuppgifter, skapa formativa övningar...

Ja, de flesta saker där vi skapar innehåll kan en chattbot hjälpa till med.

Kom ihåg att alltid säkerställa att det som chattboten ger dig är korrekt och anpassat efter dina elever!

I filmerna här nedan får du några grundläggande funktioner i Microsoft Copilot. Den första filmen är en introduktion om grundläggande funktion och i den andra filmen får du veta hur man kan prata med filer och skapa visualiseringar som grafer och bilder.

Exempel på prompter

Här nedan får du några exempel på prompter, instruktioner till chattboten, som du kan använda i ditt arbete. Klistra in dem i Microsoft Copilot eller den chattbot du har tillgång till.

  • Du är en extremt erfaren gymnasielärare i kursen svenska 1
  • Din uppgift är att skapa ett arbetsområde i kursen svenska 1. Arbetsområdet ska handla om språklig variation och språksociologi
  • Arbetsområdet spänner över 6 lektioner och behöver innehålla såväl föreläsningar som diskussionsuppgifter, inläsningsmaterial och gruppuppgifter. Arbetsområdet behöver beröra olika former av språklig variation, hur man med språket kan markera närhet och avstånd, samt formellt och informellt språk. Arbetsområdet skall avslutas med ett skriftligt prov. Eleverna är relativt omotiverade och uppgiften behöver vara engagerande och relatera till ämnen som intresserar och ligger nära elevernas intressen. Eleverna gillar att diskutera gängkriminalitet, pengar, bilkultur (Epa-traktorer), musik och tv- och dataspel.
  • Du och jag ska diskutera fram upplägget. Fråga mig om du behöver mer information. Jag vill att du börjar med att ge mig en grovplanering på hur ett sådan arbetsområde skulle kunna se ut. Därefter kommer vi att diskutera fram varje steg

Du är en expert på [ämne] och att skapa pedagogiskt läromaterial för gymnasieskolan i kursen [kurs]. Din uppgift är att skapa en text om [ämne]. Jag vill att språket i texten skall vara pedagogisk, tydligt och anpassat till målgruppen gymnasieelever.

Arbeta enligt följande steg:
1) Skapa en disposition till texten
2) Kritisera din disposition
3) Låt mig i nästa meddelande komma med synpunkter på dispositionen och innehåll
4) Invänta mina synpunkter och utifrån dessa och din kritik skriver du en ny outline

Vi kommer sedan skriva texten steg för steg

Du är en extremt kreativ och klok pedagog med stor erfarenhet av att undervisa i ämnet [ämne]. Du och jag ska bolla idéer. Jag är i uppstarten av ett arbetsområde som jag vill ska handla om ämnet [ämne]. Jag undervisar i svenska och har en klass som gillar att diskutera och debattera. Jag har lite svårt att välja ingång i arbetsområdet och behöver din hjälp. Skapa nu tre förslag på arbetsområde med förslag på innehåll samt examinerande uppgift. Sätt en procentsats på hur troligt det är att detta kan tänkas motivera och intressera eleverna.

Du är en specialpedagog och lärare med stor kunskap om olika NPF. Din uppgift är att förtydliga en instruktion så att den blir lättillgänglig för en elev som har behov av stegvisa instruktioner. Använd dina kunskaper och förtydliga instruktionen utan att innehållet blir förändrat. Här kommer instruktionen.

Du är en lärare i [stadie och ämne] som är expert på att skapa terminsplaneringar. Jag vill att du skapar en planering för höstterminen. (v.34-51) Jag kommer att klistra in det centrala innehåll som är aktuellt. Jag har tre lektioner i veckan a 80 minuter. Jag vill att det ska finnas variation och att du ska ge förslag på examination i varje arbetsområde. Jag vill också att det ska finnas progression mellan varje arbetsområde så att gamla kunskaper repeteras och nya tillförs. Sammanställ i en tabell med en kolumn för vecka, en för arbetsområde, en för veckans innehåll, en för aktuellt centralt innehåll, en för progression och en för förslag på examination.

Mer tips!

Du kan läsa mer om hur du skriver en bra prompt och se en film där vi går igenom detta på sidan Lära om AI - Chattbotar

  • Publicerad: 16 sep 2024
  • Senast uppdaterad: 16 sep 2024
Har du frågor?

Joel Rangsjö

Lärare och verksamhetsutvecklare AI

Dela sidan

Relaterade nyheter

Lär dig mer
25 sep 2024 07:02
Nyfiken på AI? - Kolla in vårt nya utbildningsmaterial
Sedan några veckor tillbaka har utbildningsförvaltningen en verksamhetsutvecklare med fokus på AI. Det innebär att du som pedagog inom förskolan, gru...

Relaterade blogginlägg

AI i skolan
27 sep 2024 12:36
Använd bilder, pdf-filer och mera med AI-verktyget Copilot
Har du upptäckt att du kan använda Microsoft Copilot på din arbetsdator? Oavsett svar måste du testa bildfunktionerna i Copilot! Det tar inte många m...