
Forskningsbaserad undervisning - teori och praktik i samverkan är en årlig återkommande konferens i samarbete mellan utbildningsförvaltningen i Jönköpings kommun och Högskolan för lärande och kommunikation vid Jönköping university.
Forskningsbaserad undervisning - teori och praktik i samverkan
Konferensen Teori och praktik i samverkan arrangeras i november varje år av Jönköpings kommun och Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) vid Jönköping University. Konferensen utgår från det skolutvecklingsarbete som bedrivs i förskola, förskoleklass, fritidshem, grundskola, anpassad grundskola, gymnasieskola och anpassad gymnasieskola i regionen och den forskning som sker vid HLK.
Save the date
Den 4 november 2025 är det dags för årets konferens på Högskolan för lärande och kommunikation (HLK). Anmälan öppnar i början av hösten.
Det handlar konferensen om
Under dagen får du:
- Nya idéer och praktiska tips för din undervisning.
- Ta del av forskning och utvecklingsprojekt som direkt kan användas i förskolan och skolan.
- Träffa andra lärare, skolledare och forskare för att utbyta erfarenheter och få nya perspektiv.
Genom att samla lärare, skolledare och forskare vill vi bidra till att utveckla undervisningen på vetenskaplig grund och utifrån beprövad erfarenhet – med elevernas lärande i fokus. Tillsammans kan vi hitta nya sätt att utveckla undervisningen och skapa en bättre lärmiljö för våra elever.
Vi hoppas att du vill vara med!
För vem är konferensen?
Vi hoppas att du vill komma som:
- Arbetar i förskola, förskoleklass, fritidshem, grundskola, gymnasieskola samt anpassad grundskola och gymnasieskola.
Syfte
- Sprida kunskap om forskningsbaserade utvecklingsprojekt och forskning med direkt relevans för undervisning.
- Skapa möten där lärare, skolledare och forskare tillsammans kan inspireras, utbyta erfarenheter och få nya perspektiv på undervisning.
- Stärka samverkan mellan skola och forskning för att hitta gemensamma utvecklingsområden och samarbeten.
Bidra till konferensens innehåll
Har du varit med i ett spännande projekt för att utveckla skolan i såväl undervisning som lärande?
Vi välkomnar bidrag som belyser olika typer av skolutvecklingsprojekt, forskningsliknande skolutvecklingsprojekt eller forskningsprojekt med relevans för undervisning och lärande.
Länk för att lämna in abstracts öppnar i juni.
Bidrag från tidigare år
Konferensen bygger på både inbjudna talares presentationer, men framför allt på inskickade bidrag (abstracts) från både högskola och vår verksamhet på utbildningsförvaltningen.
Vill du läsa någon av dem är du välkommen att kontakta Therese Haglind.
E-post: therese.haglind@jonkoping.se
- Senast uppdaterad: 27 mar 2025