Forskningsbaserad undervisning - teori och praktik i samverkan
Jönköpings kommun och Högskolan för lärande och kommunikation vid Jönköping University arrangerar i november varje år konferensen Teori och praktik i samverkan. Det är en mötesplats för praktiker och forskare.
Välkommen 5 november 2024
För åttonde året i rad arrangerar Jönköpings kommun och Högskolan för lärande och kommunikation vid Jönköping University konferensen Teori och praktik i samverkan som en mötesplats för praktiker och forskare.
Årets konferens kommer att belysa hur AI förändrar villkoren för skolan och för utbildningssystemet.
Ambitionen är att tillsammans stanna upp, reflektera och utbyta erfarenheter kring lärande och undervisning baserat på såväl vetenskaplig grund som beprövade erfarenheter.
Som vanligt välkomnar vi förskollärare, lärare och forskare att presentera utvecklingsarbeten och forskningsprojekt i parallellsessioner. Mer information om programmet, anmälan samt call for papers hittar du i länken nedan.
Känn dig varmt välkommen på konferens den 5 november 2024!
Mer information om konferensen 2024, JU
Medverkande 2024
Olle Häggström
Professor i matematisk statistik vid Chalmers. “AI-utvecklingen och den brytningstid vi lever i”
Linnéa Stenliden
Bitr. professor och lärare i pedagogiskt arbete, Linköpings Universitet.
“Från tavla och krita till CHATGPT i skolan: att navigera i nya landskap för undervisning och lärande.”
Christina Månberg
Direktör för Skolforskningsinstutet. “Skolforskningsinstitutet, för undervisning på vetenskaplig grund”
Erik Nilsson
Utbildningsdirektör Jönköpings kommun
Jesper Boesen
Samverkanschef HLK
Målgrupp
Målgruppen för konferensen är alla inom förskola, skola och högskola som är intresserade av forskningsbaserad undervisning.
Syfte
Syftet med konferensen är att fånga upp och sprida forskningsbaserade skolutvecklingsprojekt såväl som forskningsprojekt med relevans för undervisning i förskola, grund- och gymnasieskola. Konferensen vill också inspirera deltagare och medverkande till utbyte och fördjupade kunskaper, erfarenheter och perspektiv på undervisning. Ett tredje syfte är att identifiera möjliga synergieffekter mellan deltagare, medverkande och presenterade projekt.
Tidigare teman
Varje konferens har sitt eget tema med inbjudna föreläsare och föreläsningspass där både yrkesverksamma lärare och skolforskare presenterar resultat från projekt och aktuella ämnesområden. 2021 var det fokus på elevernas lärande och 2020 var temat perspektiv på undervisning i skuggan av en pandemi. 2022 års tema var utveckla undervisningen tillsammans med forskare.
Bidrag från tidigare år
Konferensen bygger på både inbjudna talares presentationer, men framför allt på inskickade bidrag (abstracts) från både högskola och vår verksamhet på utbildningsförvaltningen.
Vill du läsa någon av dem är du välkommen att kontakta Therese Haglind.
E-post: therese.haglind@jonkoping.se
- Publicerad: 21 apr 2022
- Senast uppdaterad: 2 jul 2024
Relaterat utbildningsmaterial
Fler utbildningar
Microsoft 365 - användarstöd
17 okt 2022 10:39Guidad åtkomst på iPad
19 dec 2022 11:16InPrint 3 - Så här fungerar rutnät
23 sep 2022 14:16Använda Ritade tecken i InPrint 3
23 sep 2022 14:39
Relaterade nyheter
Fler nyheter
Beredskapsveckan bjuder på krislådor och tillfälle att öva
19 sep 2023 08:15Att prata om kris och oro med barn och elever
11 jan 2024 10:14Ny start för rekryteringsutbildning för blivande skolledare
10 feb 2023 08:58De går rekryteringsutbildning för blivande rektorer
19 feb 2024 08:48
Relaterade blogginlägg
Fler blogginlägg
Vikten av att anpassa ljudmiljön
31 mar 2023 07:36Visualisera ännu mera…
6 mar 2024 16:08Hur lär vi oss egentligen?
26 jan 2024 06:42Läser du med öronen eller ögonen?
4 nov 2022 10:40