Forskningsbaserad undervisning - teori och praktik i samverkan
Jönköpings kommun och Högskolan för lärande och kommunikation vid Jönköping University arrangerar i november varje år konferensen Teori och praktik i samverkan. Det är en mötesplats för praktiker och forskare.
Välkommen 5 november 2024
För åttonde året i rad arrangerar Jönköpings kommun och Högskolan för lärande och kommunikation vid Jönköping University konferensen Teori och praktik i samverkan som en mötesplats för praktiker och forskare.
Årets konferens kommer att belysa hur AI förändrar villkoren för skolan och för utbildningssystemet.
Ambitionen är att tillsammans stanna upp, reflektera och utbyta erfarenheter kring lärande och undervisning baserat på såväl vetenskaplig grund som beprövade erfarenheter.
Som vanligt välkomnar vi förskollärare, lärare och forskare att presentera utvecklingsarbeten och forskningsprojekt i parallellsessioner. Mer information om programmet, anmälan samt call for papers hittar du i länken nedan.
Känn dig varmt välkommen på konferens den 5 november 2024!
Medverkande 2024
Olle Häggström - Professor i matematisk statistik vid Chalmers.
Ylva Lindberg - Professor i pedagogik inriktning språk- och litteraturdidaktik, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University
Maria Bäcke - Universitetslektor i litteraturvetenskap, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University
Joel Rangsjö – verksamhetsutvecklare AI, Utbildningsförvaltningen Jönköpings kommun
Andrew Galbraith - förstelärare i AI, Erik Dahlbergsgymnasiet, Jönköpings kommu
Linnéa Stenliden - Bitr. professor och lärare i pedagogiskt arbete, Linköpings Universitet.
Christina Månberg - Direktör för Skolforskningsinstutet.
Erik Nilsson - Utbildningsdirektör Jönköpings kommun
Jesper Boesen - Samverkanschef HLK
Målgrupp
Målgruppen för konferensen är alla inom förskola, skola och högskola som är intresserade av forskningsbaserad undervisning.
Syfte
Syftet med konferensen är att fånga upp och sprida forskningsbaserade skolutvecklingsprojekt såväl som forskningsprojekt med relevans för undervisning i förskola, grund- och gymnasieskola. Konferensen vill också inspirera deltagare och medverkande till utbyte och fördjupade kunskaper, erfarenheter och perspektiv på undervisning. Ett tredje syfte är att identifiera möjliga synergieffekter mellan deltagare, medverkande och presenterade projekt.
Tidigare teman
Varje konferens har sitt eget tema med inbjudna föreläsare och föreläsningspass där både yrkesverksamma lärare och skolforskare presenterar resultat från projekt och aktuella ämnesområden. 2021 var det fokus på elevernas lärande och 2020 var temat perspektiv på undervisning i skuggan av en pandemi. 2022 års tema var utveckla undervisningen tillsammans med forskare.
Bidrag från tidigare år
Konferensen bygger på både inbjudna talares presentationer, men framför allt på inskickade bidrag (abstracts) från både högskola och vår verksamhet på utbildningsförvaltningen.
Vill du läsa någon av dem är du välkommen att kontakta Therese Haglind.
E-post: therese.haglind@jonkoping.se
- Publicerad: 21 apr 2022
- Senast uppdaterad: 3 okt 2024