Jönköpings kommun pedagog, till startsidan
Högskolan i Jönköping i kvällsljus.

Forskningsbaserad undervisning - teori och praktik i samverkan på högskolan i Jönköping är en årligt återkommande konferens.

Forskningsbaserad undervisning - teori och praktik i samverkan

Jönköpings kommun och Högskolan för lärande och kommunikation vid Jönköping University arrangerar i november varje år konferensen Teori och praktik i samverkan. Det är en mötesplats för praktiker och forskare.

Välkommen 5 november 2024

För åttonde året i rad arrangerar Jönköpings kommun och Högskolan för lärande och kommunikation vid Jönköping University konferensen Teori och praktik i samverkan som en mötesplats för praktiker och forskare.

Årets konferens kommer att belysa hur AI förändrar villkoren för skolan och för utbildningssystemet.

Ambitionen är att tillsammans stanna upp, reflektera och utbyta erfarenheter kring lärande och undervisning baserat på såväl vetenskaplig grund som beprövade erfarenheter.

Som vanligt välkomnar vi förskollärare, lärare och forskare att presentera utvecklingsarbeten och forskningsprojekt i parallellsessioner. Mer information om programmet, anmälan samt call for papers hittar du i länken nedan.

Känn dig varmt välkommen på konferens den 5 november 2024!

Mer information om konferensen 2024, JU

Konferensprogram 2024, JU

Medverkande 2024

Olle Häggström - Professor i matematisk statistik vid Chalmers.
Ylva Lindberg - Professor i pedagogik inriktning språk- och litteraturdidaktik, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University
Maria Bäcke - Universitetslektor i litteraturvetenskap, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University
Joel Rangsjö – verksamhetsutvecklare AI, Utbildningsförvaltningen Jönköpings kommun
Andrew Galbraith - förstelärare i AI, Erik Dahlbergsgymnasiet, Jönköpings kommu
Linnéa Stenliden - Bitr. professor och lärare i pedagogiskt arbete, Linköpings Universitet.
Christina Månberg - Direktör för Skolforskningsinstutet.
Erik Nilsson - Utbildningsdirektör Jönköpings kommun
Jesper Boesen - Samverkanschef HLK

Målgrupp

Målgruppen för konferensen är alla inom förskola, skola och högskola som är intresserade av forskningsbaserad undervisning.

Syfte

Syftet med konferensen är att fånga upp och sprida forskningsbaserade skolutvecklingsprojekt såväl som forskningsprojekt med relevans för undervisning i förskola, grund- och gymnasieskola. Konferensen vill också inspirera deltagare och medverkande till utbyte och fördjupade kunskaper, erfarenheter och perspektiv på undervisning. Ett tredje syfte är att identifiera möjliga synergieffekter mellan deltagare, medverkande och presenterade projekt.

Tidigare teman

Varje konferens har sitt eget tema med inbjudna föreläsare och föreläsningspass där både yrkesverksamma lärare och skolforskare presenterar resultat från projekt och aktuella ämnesområden. 2021 var det fokus på elevernas lärande och 2020 var temat perspektiv på undervisning i skuggan av en pandemi. 2022 års tema var utveckla undervisningen tillsammans med forskare.

Bidrag från tidigare år

Konferensen bygger på både inbjudna talares presentationer, men framför allt på inskickade bidrag (abstracts) från både högskola och vår verksamhet på utbildningsförvaltningen.

Vill du läsa någon av dem är du välkommen att kontakta Therese Haglind.

E-post: therese.haglind@jonkoping.se

  • Skolans historieundervisning möter en kommersiell temapark - Underhållning och utbildning på High Chaparall.
  • ÄDK i den dagliga undervisningen på lågstadiet.
  • VA-MER? - Ett forskningsbaserat samverkansprojekt inom ramen för ULF.
  • Ämnesdidaktiskt kollegium ur ett lärledarperspektiv.
  • Undervisningsuppdraget i fokus med ÄDK som grund i Vaggeryds kommun.
  • Bildens roll i elevers meningsskapande om äldre litterära texter.
  • Utveckling av en robust skolutvecklingsprocess för att förstärka möjligheten att systematiskt arbeta med kollegialt lärande utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt.
  • Flexibel resursorganisation - vår väg på Attarpsskolan 7-9 till att innefatta en mer tillgänglig lärmiljö och en skola för alla.
  • Elevers historiska resonerande i årskurs 5 – hur mycket kommer det till uttryck?
  • Barns perspektiv på oredigerade platser utomhus.
  • Berättelsen i centrum: motivation för lärande, läsande och skrivande.
  • Att planera och undervisa om tal i bråkform utifrån Shanghai-traditionen.
  • ÄDK- “Förhållningssätt som gör att du prickar rätt”.
  • Dialogisk högläsning i förskoleklassen och årskurs 1 – teori och praktik i samverkan.
  • Vad händer nu då? - Att nyttiggöra litteraturdidaktisk forskning i och utanför gymnasieskolan.
  • Bygga broar mellan praktik och akademi – ett hållbart ULF-avtal.
  • Riktade insatser för nyanlända barn och elevers lärande - ett lokalt och nationellt utvecklings/ förbättringsområde.
  • Etikundervisning i skolåren 4-6 med fokus på de samhällsorienterade ämnena.
  • Förutsättningar för utvecklandet av undervisning i ett praktiknära forskningsprojekt i förskolan byggt på ett symmetriskt och komplementärt samarbete.

Inga abstracts. Konferensen hade annat upplägg på grund av pandemin.

  • Lärares uppfattningar av hur undervisningen kan utformas för att utveckla elevers förmåga att föra skriftliga historiska resonemang.
  • Vad gör barn och personal i förskolan? Systematiska observationer på 78 förskoleavdelningar.
  • Narration i historieundervisningen i grundskolan - möjligheter och utmaningar.
  • Skolors arbete med flerspråkiga elever som möter svårigheter med läsning och skrivning.
  • Övningsskola eller inte? Slutsatser från värderingsarbetet med övningsskolorna åren 2015-2019.
  • “Slå för dig själv eller lägg dig i graven” - relation är en av grunderna för lärande.
  • Biblioteket i centrum – ett utvecklat samarbete mellan bibliotekarier och lärare på Erik Dahlbergsgymnasiet.
  • Samband mellan läsförmåga och betyg.
  • Flerstämmig undervisning i förskolan - på huvudmannanivå.
  • Hur kan man jobba med textuniversumet Ronja Rövardotter i årskurs F-3?
  • Att designa och förändra matematikuppgifter i learning study – en modell för att utveckla lärarstudenters yrkeskompetens.
  • Professionsdriven skolutveckling med fokus på förskola och förskoleklass.
  • Matematik i förskoleklassen VA-MER.
  • Samverkan och urvalsprocesser angående åtgärder med syfte att utveckla ekosystemtjänster på förskolegården.
  • Programmering på Science park.
  • Läsa, skriva och räkna i Jönköpings kommun.
  • Vad kan de elever som kan? - En skolas väg till hållbart kollegialt lärande.
  • Flerstämmig undervisning i förskolan - Hur kan den gestaltas i verksamheten?
  • Forskningscirkeln som kollaborativ ansats för lärares kompetensutveckling.
  • Låt romanen komma in: litteraturdidaktik för transformativt lärande på gymnasiet.
  • Att fånga skolutveckling.
  • Gemensamt fokus på förskolebarnens taluppfattning och aritmetiska förmågor. Ett samverkansprojekt där teori och praktik flätas samman.
  • Barn i behov av särskilt stöd i förskolan - delaktighet som ett mål för inklusion.
  • Undervisning i förskolans rutinsituationer.
  • Vad vill man med skolans internationalisering?
  • Grundskoleelevers lärande i semiformella lärmiljöer - programmering på Science center.
  • Engelskämnets interkulturella dimension – en återblick.
  • Vad formar rollen som specialpedagog?
  • Är skolgången för elever med ADHD vid ett vägskäl?
  • Att möta barn i behov av särskilt stöd i förskolan.
  • Att kunna identifiera, välja och hantera tempusformer för dåtid inom franska och spanska.
  • Praktiska kartstudier inom geografiämnet, hinder och möjligheter.
  • Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för att stärka flerspråkiga elevers lärande.
  • Elevers samtal om egna och andras berättelser: ett skrivprojekt med kollaborativa arbetsformer i grundskolans årskurs 2.
  • Studiehandledning och studiehandledaren i modersmål.
  • Den pedagogiska planeringen spelar roll! En enkät- och intervjustudie om elevers uppfattningar om och användandet av den pedagogiska planeringen i ämnet engelska.
  • Man kan ju komma på lite olika delar – kunskap medieras mellan elever vi problemlösning i matematik i grupp.
  • Ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i alla ämnen med utgångspunkt i det kollegiala lärandet.
  • ”Det är inget jobbigt ämne”. En studie om högstadieelevers upplevelser av musikämnets teoretiska och praktiska dimensioner.
  • ”Filmen är en text” – dokumentärfilmsprojekt årskurs 1 på gymnasiet.
  • Att organisera för vetenskapligt förhållningssätt.
  • Att organisera för vetenskapligt förhållningssätt
  • Fördjupad bedömning av lärandet i matematik.
  • Så gick det till när Alléskolan ökade måluppfyllelsen beträffande automatisering av addition/räkneflyt på skolan i åk 1.
  • Undervisning i förskolan – anpassning eller utveckling?
  • Undervisningsutvecklande forskning med learning study som guidande princip.
  • Regional skolutveckling inom ramen för en riktad kurs för förstelärare - ett exempel från gymnasieskolan utifrån förstelärarens och forskarens perspektiv.
  • Hur påverkar lärares förståelse eller brist på förståelse av nyanlända elevers tidigare skolsystem (läroplaners utformning, kunskapssyn, inlärnings- och undervisningsstrategier) upplägget av undervisningen?
  • Mottagande och bemötande av syriska flyktingbarn i det libanesiska skolsystemet – Vad kan svensk skola lära?
  • Elevers upplevelser av klassdebatter/ rollspel
  • Workshop om erfarenheter och tankar från ett utvecklingsprojekt på Junedalsskolan som drivs av lärare för lärare.
  • Skolforskningsinstitutets försöksverksamhet
  • Variationsteori och variationsteoretiska begrepp


  • Publicerad: 21 apr 2022
  • Senast uppdaterad: 3 okt 2024
Dela sidan

Relaterat utbildningsmaterial

23 sep 2022 14:39
Använda Ritade tecken i InPrint 3
Film 9 av 11: Inprint 3 är ett program som du kan använda för att skapa utskrifter med bild och symbolstöd. Här lär du dig hur du installerar och anv...
13 okt 2022 16:15
Grunderna i iMovie
I iMovie kan du kombinera foton och filmklipp i din film. Det är enkelt att lägga till ljud i form av berättarröst, bakgrundsmusik och ljudeffekter. ...
7 okt 2022 16:55
Så är fungerar Claro Scanpen
Claro ScanPen är en foto till text app där man kan ta en bild på tryckt text och få en uppläst snabbt och smidigt.

Relaterade nyheter

Aktuellt just nu
27 aug 2024 12:37
Ny start för rekryteringsutbildning för blivande rektorer
Är du intresserad av att bli en av årets deltagare? Läsåret 2024-2025 erbjuder central utbildningsförvaltning Skolverkets rekryteringsutbildning för ...
Aktuellt just nu
30 jan 2024 16:32
Stort intresse att lära sig mer om särskild begåvning på konferens
Jönköpings kommuns konferens om särskild begåvning som ägde rum på Elmia den 25 januari lockade många deltagare både från Jönköping och andra kommune...
Boktips
25 sep 2023 10:54
Autism och ADHD i skolan och i gymnasiet
Alla vi som arbetar med barn och ungdomar i skolan möter elever som har svårigheter med lärmiljön i skolan. För att kunna hjälpa de här eleverna behö...

Relaterade blogginlägg

IT och specialpedagogik
15 apr 2024 06:32
Assisterande teknik är ingen genväg utan möjliggörare
"Behöver du verkligen glasögon fortfarande Lasse? Du har ju haft dem så länge så du borde ha lärt dig att klara dig utan nu!" Förhoppningsvis har i...
IT och specialpedagogik
16 dec 2022 08:30
Vilken är den bästa matteappen?
Vilken är den bästa matteappen? Den typen av fråga har nog inte bara jag ställt mig eller fått under åren. Vi som pedagoger är ofta nyfikna av oss oc...
IT och specialpedagogik
14 aug 2023 07:37
AI som assisterande teknik
Det är nog få i skolans värld som missat begreppen ChatGPT och AI denna vår. ChatGPT slog verkligen ner som en bomb i skolvärlden i vintras med många...