Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet

Utbildningen i den svenska skolan ska enligt skollagen (2010:800) vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. För att utveckla undervisningen måste lärare och verksamhetens ledare knyta samman praktiken med den kunskap som kommer från forskning och beprövad erfarenhet.

Forskning är ett systematiskt sökande efter kunskap om eller förståelse för hur något är uppbyggt eller fungerar. Vetenskap är forskning som är granskad och publicerad i vetenskapliga artiklar.

Kritiskt förhållningssätt

Vetenskaplig grund kännetecknas av att man arbetar utifrån forskningsresultat och utifrån ett forskningsbaserat arbetssätt, det vill säga systematiskt, reflekterande och med ett kritiskt förhållningssätt.

Forskningsresultat kan också behöva kompletteras med en annan typ av kunskap – professionens kunskap om vad som fungerar i praktiken. Därför finns även begreppet beprövad erfarenhet i skollagen. Det tillskrivs ett lika högt värde som vetenskaplig grund. Beprövad erfarenhet är erfarenhet som prövats under längre tid av ett flertal lärare, den har dokumenterats och delats med andra. Beprövad erfarenhet handlar om att pröva, analysera, ha ett kritiskt förhållningssätt och ompröva - att våga omvärdera gamla sanningar.

Kunskap om aktuell forskning

För att den pedagogiska verksamheten ska leda till ett utvecklande lärande behöver lärare grunda sina insatser på kunskap om hur barn och elever lär och utvecklas, på forskning och beprövad erfarenhet. Det ställer krav på att lärare och verksamhetsledare är väl insatta i aktuell forskning och använder ett vetenskapligt förhållningsätt.

Så jobbar vi i Jönköping

Alla lärare som är anställda i Jönköpings kommun ska ha som utgångspunkt att all utbildning ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Som förstelärare ingår också att vara omvärldsorienterad och uppdaterad i forskning i aktuella pedagogiska frågor.

I Jönköpings kommun pågår flera utvecklingsprojekt, både i egen regi och tillsammans med olika lärosäten.

Jönköpings kommun och Högskolan för lärande och kommunikation anordnar varje år en samverkanskonferens. Vi vill med konferensen bidra till att skapa en gemensam regional arena där intresserade kan mötas kring den centrala frågan om hur undervisningen kan utvecklas genom ökad och fördjupad samverkan.

Skolforskningspodden är en podd om forskning, undervisning och lärande.

  • Senast uppdaterad: 25 mar 2025
Har du frågor?

Therése Haglind

Utvecklingsstrateg gymnasiet

Dela sidan

Relaterade blogginlägg

Forskning i praktiken
20 dec 2023 07:49
Förstelärarreformen – en reform för premiering eller skolutveckling?
Den 5 juni 2013 fattade riksdagen beslut om att implementera karriärvägar för lärare inom skolväsendet. Skolans uppdrag att vila på vetenskaplig grun...
Forskning i praktiken
4 dec 2023 07:11
Undervisning på vetenskaplig grund i klassrummet – hur får man till det?
Trots att det sedan 2010 står i skollagen att undervisningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövade erfarenhet är det svårt att få ut ny forskn...
Forskning i praktiken
8 nov 2023 07:32
Ett flerspråkigt perspektiv i undervisningen
Hur kan vi skapa förutsättningar för flerspråkiga elever att utveckla en god läs- och skrivförmåga? Det är en viktig fråga att ställa sig eftersom mä...