Ta del av praktiknära forskning i höstmörkret
16 okt 2023 11:27
I detta blogginlägg vill jag tipsa om olika forum där du som pedagog kan få ta del av praktiknära forskning som görs lokalt men även nationellt. Först och främst har vi samverkanskonferensen på HLK den 8 november dit alla är välkomna, men jag vill även slå ett slag för Skolforskningsinstitutets podd som kan göra dig sällskap under friska höstpromenader.
När höstterminen har kommit i gång ordentligt, det är mörkt redan på eftermiddagen och småkyligt i luften, då är det dags att bege sig till Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) i Jönköping för konferens! Den 8 november genomförs, för sjunde året i rad, samverkanskonferensen mellan Jönköpings kommun och Högskolan för lärande och kommunikation.
Tillfälle att fylla på med kunskap, samverka och så frön
Konferensen heter “Forskningsbaserad undervisning - teori och praktik i samverkan” och syftet med konferensen är att sprida forskningsbaserade skolutvecklingsprojekt samt inspirera till utbyte och fördjupade kunskaper. Konferensen är ett bra tillfälle att både fylla på med nya erfarenheter och kunskap, men också ett gyllene tillfälle för att samverka, knyta kontakter och så frö tillsammans med sina kollegor. Under dagen kommer vi att få ta del av goda exempel på forskningsprojekt, förändringsarbeten och undervisningsförbättring. Vi kommer att få höra om alltifrån processer på övergripande nivå, till undervisningspraktiker i klassrummet och ibland få komma väldigt nära det som händer i klassrummet.
Presentationer av projekt
I år kommer över tjugo presentationer att genomföras i parallellsessioner med presentatörer från Högskolan för lärande och kommunikation, Aneby kommun, Eksjö kommun, Jönköpings kommun, Kungsbacka kommun, Nässjö kommun och Vaggeryds kommun. Presentationerna spänner över olika stadier; från förskola till högskola. En del är skolövergripande så som “Digilådor”, andra är projekt som genomförts på den egna skolan exempelvis “Litteraturdidaktik i samtidens och framtidens klassrum” och ytterligare är ULF-projekt där “Barns språklärande i upplevelsebaserad och gemensamläsning” är ett exempel på det.
Årets presentationer handlar om att både förstå, förändra och förbättra verksamheten på olika sätt. En majoritet av bidragen på årets konferens handlar om litteracitet. Visste du förresten att ordet litteracitet kommer från det engelska ordet literacy som från början användes bara för att tala om förmågan att läsa och skriva? Idag kan vi se att begreppet används bredare och kopplas ihop med andra ord, exempelvis AI-literacy.
Tre keynotes och ett utställartorg
Dagen ramas in av tre keynotes (Jan-Eric Gustafsson, Helena Sagar och Eva Bergman) och ett utställartorg där skolhuvudmän kan presentera sin verksamhet både för lärarstudenter och övriga konferensdeltagare. Jan-Eric Gustafsson kommer att prata om “Svensk skola ur ett internationellt perspektiv”, Helena Sagar kommer att prata om “Vikten av forskarstuderande i en kommun. Indikatorer på vad god undervisning är”, och Eva Bergman kommer att prata om “Skolmyndighetsövergripande regeringsuppdrag om elevhälsa och stöd samt Skolforskningsinstitutets forskningsöversikter”.
Praktiknära forskning i öronen
Hur intressant du än finner konferensen vet jag ju att det ibland kan vara svårt att få tiden, och kanske även ekonomin att räcka till för att åka iväg på konferens, och då kan jag tipsa om skolforskningspodden från Skolforskningsinstitutet. Där finns just nu trettioen poddavsnitt utlagda och tre av dessa är “Praktiknära forskning i flerspråkig förskola”, “Förstå, värdera och använda forskning i undervisningen” och “Lärares erfarenheter av att använda forskning”. Ett inlägg är på cirka 25 minuter vilket passar perfekt för en promenad, sen kan du diskutera innehållet med en kollega eller ditt arbetslag.
Vad händer i framtiden?
I november 2024 kommer ovan nämnda konferens att genomföras för åttonde gången och enligt mig innebär det att en konferens som förenar akademi och skola har hittat sin givna plats. Att samverka och samarbeta gör oss starkare och mer välgrundade i våra analyser av det som förenar oss - skola, utbildning och undervisning. Att ULF-avtalet nu blir permanent och Skolforskningsinstitutets utlysningar av forskningsfinansiering visar på den praktiknära forskningens betydelse. I april 2024 ska Skolverket presentera sitt uppdrag kring ett nationellt professionsprogram för lärare och rektorer, lagstiftningen föreslås träda i kraft 1 januari 2025. Praktiknäraforskning och samarbete mellan akademi och skola är här för att stanna.
Om vi spanar framåt, vad kommer bidragen att handla om nästa år? Kommer vi få se arbeten om närvaro som är ett prioriterat område för skola? Fler literacyprojekt? Fler ULF-projekt? Eller kommer vi att få se fler arbeten om AI och skola? Oavsett så kan vi vara säkra på att bidragen fortsatt kommer att ha intresset och engagemanget för skola, undervisning och utbildning gemensamt.
Läs mer och anmäl dig till konferensen
Forskningsbaserad undervisning - teori och praktik i samverkan
Lyssna på podd
Skribent
Forskning i praktiken
Jag som ansvarar för denna blogg heter Therése Haglind, utvecklingsstrateg på utbildningsförvaltningen och forskningsutbildad gymnasielärare. Jag har arbetat som gymnasielärare i över 20 år och har undervisat i bl.a. svenska på Erik Dahlbersgymnasiet. Ibland bloggar jag själv men ofta bjuder jag in gästbloggare som skriver om sin praktiknära forskning, kollegiala utvecklingsarbeten och lektionsdesign. För vem? Pedagoger och rektorer som vill läsa mer om lokal(a) • praktiknära forskning • utvecklingsarbeten • skolutvecklingsprojekt Om vad? Praktiknära forskning, utvecklingsarbeten och skolutvecklingsprojekt inom samtliga skolformer.