Flerstämmig undervisning i förskolan (Fundif) är FoU-program som pågick från vårterminen 2018 till sommaren 2021 med målsättning “att utveckla kunskap och förhållningssätt i förskolan för att ge alla barn bästa möjliga förutsättningar till lärande.
I programmet medverkade ca 275 förskolelärare, förskolechefer och förvaltningsledare från åtta huvudmän varav Jönköpings kommun var en.
Projektet genererade i både rapporter och artiklar. Fyra utvecklingsartiklar är skrivna av förskolelärare och rektorer i Jönköpings kommun.
Utvecklingsartiklar inom Fundif
Anpassningar i förskolan
Författare: Pernilla Andersson och Christina Borrespång, 2021
Professionell bedömningskompetens i förskolan
Författare: Maria Lindström Fogelberg, 2021
Möjligheternas mellanrum i mötet mellan teori, praktik och sambedömning
Författare: Åsa Cederholm, Annhild Edlund och Åsa Hagelin, 2020
Rektorn som lärande pedagogisk ledare
Författare: Edita Sabanovic, 2020
Förskolan som skapar en vetenskaplig arbetskultur - artikel i Förskolan
Mer om Fundif
Flerstämmig undervisning i förskolan - ifous