Välkommen på konferens!
20 dec 2022 11:30
Visste du att det för sjätte året i rad har genomförts en samverkanskonferens mellan Jönköping kommun och Högskolan för lärande och kommunikation?
Konferensen heter ”Forskningsbaserad undervisning – teori och praktik i samverkan” och har som syfte att sprida forskningsbaserade skolutvecklings- och forskningsprojekt men även att inspirera och identifiera synergieffekter mellan deltagare, medverkande och presenterade projekt.
Teman under åren
2017-2019 var temat för konferensen ”Skolutvecklingsprojekt eller forskningsprojekt med relevans för undervisning och lärande”. 2020 präglades av den rådande pandemin och konferensen ställdes om till en helt digital tillställning där temat var ”Perspektiv på undervisning i skuggan av en pandemi”. 2021 kunde konferensen genomföras som vanligt igen och med temat ”Förutsättningar för utbildning på vetenskaplig grund”.
Bidrag från alla skolformer
Konferensen bygger på både inbjudna talares presentationer, men framför allt på inskickade bidrag (abstracts) från både högskola och vår verksamhet på utbildningsförvaltningen. Under konferensens fem första år så har 72 inskickade bidrag presenterats från olika skolformer, ämnen, professioner och samarbetsformer. Majoriteten av dem har varit lokalt framtagna och vi har exempelvis fått lyssna på presentationer om:
- ”Elevers upplevelse av klassdebatter och rollspel”
- ”Ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i alla ämnen med utgångspunkt i det kollegiala lärandet”
- ”Flexibel resursorganisation för en tillgänglig lärmiljö och skola för alla”
Nästan hälften av de bidrag som har presenterats har initierats och drivits av lärare och då framför allt från grundskola och gymnasiet. De senaste åren har även allt fler bidrag grundats i samarbete eller samverkan mellan högskola och skola.
Tillsammans har vi byggt upp en forskningsbank och arena för inspiration
Under de här åren har det skapats och byggts upp en slags regionsbaserad forskningsbank med lektionsupplägg, modeller för kollegialt lärande och genomförda forsknings- och utvecklingsprojekt. Här finns exempel på studier, kollegialt lärande eller lektionsdesign som går att göra om eller testa i den egna verksamheten. Det finns också många lärdomar och resultat som är användbara och överförbara till den egna praktiken.
Det är viktigt att det finns arenor där olika verksamheter och professioner kan mötas kring ett gemensamt intresse. Konferensen ”Forskningsbaserad undervisning – teori och praktik i samverkan” är en arena där högskola och praktisk verksamhet kan mötas kring frågor om forskning, utveckling och praktiknära perspektiv.
Den här sajten, Pedagog Jönköping, är en annan arena för inspiration, kompetensutveckling och erfarenhetsutbyte. Under rubriken Forskning och utveckling finns en sida för konferensen där det nu finns både information om konferensen, tidigare presentationer och tips på hur du kan skriva ett konferensbidrag.
Välkommen 2023
2022 var det rekord med 200 anmälda deltagare och temat var ”Utveckla undervisningen tillsammans med forskare – teori och praktik i samverkan”. Vad nästa års tema blir, vet vi inte än, men datumet är spikat så ”save the date” och känn dig varmt välkommen på konferens den 8 november 2023.
Passa på att lyfta ett forsknings- eller utvecklingsarbete, resultatet av en genomförd studie eller hur ni har arbetat med modeller för förbättringsarbete. Tillsammans är nyckelordet och tillsammans bygger vi vidare på det arbete som startade 2017 – sprida forskningsbaserade skolutvecklingsprojekt och forskningsprojekt, inspirera och identifiera synergieffekter mellan deltagare, medverkande och presenterade projekt. Både på konferensen ”Forskningsbaserad undervisning – teori och praktik i samverkan” och på Pedagog Jönköping.
Forskningsbaserad utveckling - teori och praktik i samverkan
Skribent
Forskning i praktiken
Jag som bloggar heter Therése Haglind, lektor och forskningsutbildad gymnasielärare. Jag har arbetat som gymnasielärare i över 20 år och undervisar bl.a. i svenska på Erik Dahlbersgymnasiet. Jag har särskilt intresse för praktiknära forskning, kollegiala utvecklingsarbeten och lektionsdesign. Ibland kommer jag även bjuda in gästbloggare. För vem? Pedagoger och rektorer som vill läsa mer om lokal(a) • praktiknära forskning • utvecklingsarbeten • skolutvecklingsprojekt Om vad? Praktiknära forskning, utvecklingsarbeten och skolutvecklingsprojekt inom samtliga skolformer.