Språkstörning
En kvalitativ intervjustudie kring lärares arbete med elever med språkstörning i årskurs 1 till 3 för ökad måluppfyllelse.
Författare: Camilla Åkesson och Malin Rehnström, vt 2023
Organisering av stöd för elever med språkstörning
En jämförelse av två kommuners sätt att organisera stödet på organisations- och skolnivå
Författare: Karin Bolsing, Carina Sandström, vt 2022
Skogen är lugnande
Pedagogers erfarenheter kring naturmiljö som lärmiljö i
förskolan utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv
Författare: Maria Knutsson, vt 2021
Alternativ och Kompletterande Kommunikation
Beskrivningar av kommunikationsutveckling genom AKK bland personal verksamma i grundsärskolan - inriktning träningsskola
Författare: Lars-Johan Jonsson Borg, Pernilla Malmqvist, vt 2020
Främjar förskolan relationer eller hamnar någon utanför?
Förskollärares och specialpedagogers syn på samspel och relationsarbete i förskolan.
Författare: Pernilla Renblad, Cajsa Åkerlund, ht 2020
Kompensation och/eller träning?
Vilket stöd får elever som inte har en automatiserad avkodning och gott läsflyt på högstadiet?
Författare: Anna Almkvist, ht 2020
Sysselsättning efter gymnasiesärskolan
Att förberedas inför framtiden – uppfattningar och erfarenheter i ett utifrånperspektiv.
Författare: Ulrika Davidsson, ht 2020
Bedömning efter elevens förutsättningar.
Lärares erfarenheter av bedömningsarbete i träningsskolan.
Författare: Susanne Aulander, Therese Dahl, vt 2020
Tillförlitliga identifieringsverktyg?
En kvantitativ studie om samband mellan läsförståelseresultat på Nationellt prov svenska årskurs 3 och testet LegiLexi samt dessa testers användbarhet som identifieringsverktyg för läsförståelsesvårigheter.
Författare: Carina Sandström, vt 2020
Utmanande lärande i träningsskolan.
Beskrivning av möjligheter och utmaningar för elevers kunskapsutveckling i träningsskolan.
Författare: Maria Lindell, Kristin Pettersson, vt 2020
Läsförmåga och betyg i årskurs 7.
En kvantitativ studie om ordavkodningsförmågans och läsförståelseförmågans samband med betyg i svenska och matematik.
Författare: Åsa Berglund, Lena Junhammar, vt 2019
Läslyftets betydelse med fokus på läsförståelse av faktatexter.
En kvalitativ studie av några mellanstadielärares erfarenheter ur ett specialpedagogiskt perspektiv
Författare: Pernilla Gemrud, Karin Ingestam, vt 2019
Olika vägar mot samma mål.
En kvalitativ studie om att anpassa undervisningen för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Författare: Håkan Jardmo, AnnaMaria Peterson, vt 2019
Samarbete i grundsärskolans arbetslag.
En intervjustudie med utgångspunkt i bedömningspraktiken.
Författare: Kajsa Dahlberg, Anette Johansson, vt 2019
Språkets betydelse i undervisning och vid bedömning i No och So på högstadiet.
En kvalitativ intervjustudie med fokus på språk.
Författare: Malin Held, Andreas Ydreborg, vt 2019
Bibliotekets betydelse för läsning
Skol/folkbibliotekets aktiviteter och hjälpmedel riktade till
elever i läs- och skrivsvårigheter på låg- och mellanstadiet
Författare: Lina Kesselmark, Kristina Haage Ekelund, ht 2019
Handlingsplaner i matematik
Innebörder och Operationalisering av Likvärdighet
Författare: Åsa Maria Johansson, Cecilia Lindegren-Österholm, ht 2019
LegiLexi
Betydelsen av analys för rätt insats
Författare: Anna Arthinuis, Kristin Johansson Veström, ht 2019
Lärares upplevelser av Bedömningsstödet i matematik.
En fenomenologisk studie av nio årskurs 2-lärares erfarenheter av Nationellt bedömningsstöd i taluppfattning, matematik i årskurs 1.
Författare: Sandra Eriksson, Lena Fredriksson och Sandra Gröndahl, ht 2019
Handlingsplaner – en del av det systematiska kvalitetsarbetet
En jämförande studie av två kommuners arbete med handlingsplaner i ämnet matematik.
Författare: Cecilia Jensen, Yelda Yildiz, vt 2018
Individualiserad organisation?
En studie av matematikundervisningen på gymnasieprogrammet individuellt alternativ.
Författare: Kalle Axelsson, vt 2018
Pedagogisk tjänstehund som externt kompensatoriskt hjälpmedel.
För ökad motivation, självkänsla och läsförmåga.
Författare: Anne Axelsson, Gunilla Olsson, vt 2018
Speciallärare i träningsskolan.
Sex speciallärares upplevelser av sin roll som samtalspartner i arbetslaget. Författare: Lisa Magnusson, Åsa Markström, ht 2018