Bygga ordförråd i förskolan
Att ha ett aktivt ordförråd handlar om att både förstå ord och att snabbt hitta och använda rätt ord när man ska prata, berätta, skriva och läsa. Det mentala ordförrådet fylls på när barnen får höra ett nytt ord vid många upprepade tillfällen, i olika typer av meningar, i olika sammanhang och samtal. Barnen behöver också få stöd att reflektera och analysera kring ordens nätverk i djup och bredd för att bli aktiva användare av de nya orden.
Planerad högläsning stimulerar ord och begreppsutveckling eftersom texterna i litteraturen innehåller långt fler kunskapsrelaterade ord än talspråket. I förskolan finns många tillfällen i lek och vardagsrutiner att stimulera ordförrådet. Läraren kan som språklig förebild använda kommunikativa handlingar för att ge barnen talutrymme i dialog kring det som barnen iakttar och upplever. För att stötta barn på tidig språklig utvecklingsnivå att uppmärksamma det nya ordets språkliga mönster upprepar läraren ordet i tre olika meningar. Det kallas "regeln om 3". När rekvisitan från högläsningen eller materialet från tema- och projektarbeten finns lätt tillgängliga att använda i barnens lek, underlättas inlärning och språkande med de nya orden i leken.
Om planeringen av undervisningen också innefattar planering av de begrepp och ord vi vill att barnen ska erövra, blir det enklare att följa hur barnen utvecklar sitt ordförråd. Ord och begrepp kan synliggöras t.ex. genom en ordlista, ett ”ordmoln”, uppsatt på väggen som en påminnelse för läraren att använda orden i samtal med barnen.
Ord kan delas in i tre nivåer.
Nivå 1: Vanligt förekommande ord som kompis, boll, roligt. Detta är ord som används i vardagliga samtal både hemma och i förskolan.
Nivå 2: Ord som inte är lika vanliga i vardagssamtal. Vi möter dem i högläsning av sagoböcker och faktaböcker. Dessa ord är viktiga för läsförståelsen. Orden kan vara ämnesneutrala, såsom jämföra, komplicerad. Andra är ämnesspecifika som karta, flod.
Nivå 3: Lågfrekventa ämnesspecifika ord som molekyl, ränta, evolution. Viktiga för och ämneskunskaper och för hör- och läsförståelse i skolan.
När barnen närmar sig förskoleklass behöver de förstå och använda fler och fler ord som är kunskapsrelaterade från nivå 2 för att kunna förstå undervisningen i förskoleklass och skola.
Ordens kopplingar i mentala nätverk
För att komma ihåg och snabbt hitta orden när det lilla barnet ska prata, skapar hjärnan mentala nätverk i form av ledtrådar till orden som handlar om tillhörighet till händelser. En sådan händelse blir en mental förvaringslåda där orden sparas. Ordet äpple kanske hamnar i en låda som vi kan kalla farmor. I den lådan ligger hallon, kanelbullar, glasögon och annat som finns hemma hos farmor. När barnet har få ord kan barnet komma ihåg varje ord genom att minnas händelsen.
När barnets ordförråd växer sig större, förenklar hjärnan sitt jobb och fokuserar på att hitta mönster, i stället för att fortsätta hålla reda på många individuella egenskaper hos orden. Behovet av sortering och kunskap om ordets djup som ger ledtrådar till ordet ökar alltså. Orden behöver vara många och ha många associationer och ledtrådar för att hjärnan ska sortera om orden och lägger dem i olika kategorier som möbler, frukter, grönsaker, badkläder eller t.ex. utifrån färg, form, användning eller vilket språkljud som ordet börjar på. Ju fler associationstrådar ordets nätverk består av, desto lättare är det att snabbt hämta fram det aktuella ordet från rätt kategori när barnet behöver det. Nätverket kring ett ord och kopplingarna till andra ord ökar alltså ju fler andra ord barnet lär sig.

Exempel på grafiskt ordnätverk med inspiration från Catarina Sjöberg: Språklekar i förskolan (2018)
När man lär sig nya ord kopplar hjärnan ihop dem med de ord vi redan kan. Då skapas starkare minnen för de nya orden. Detta sker när vi resonerar kring orden och uppmärksammar olikheter, jämför orden inom och mellan olika ordkategorier samt använder orden i olika yttranden och sammanhang. Det är värdefullt att synliggöra tankeprocessen som här i ett venn-diagram och resonera om vilka slutsatser vi kommer fram till: Banan och äpplen är olika frukter, man kan ha båda frukterna i en fruktsallad, lätta att skilja åt – formen, färgen och smaken. Det blir ett redskap som barnen senare kan använda i problemlösning och analys i annan situation.

Venn-diagram banan/äpple med inspiration från Ann S. Pihlgren: Läsa, skriva, räkna i förskolan – ett undervisande förhållningssätt. (2020)
Barn lär sig ord bäst när man utgår från ett tema med besläktade ord till exempel kategorin mat med undergruppen frukt och nästa undergrupp som växer i Sverige, nästa undergrupp äpple. Detta eftersom det är så hjärnan spontant lagrar orden. En taxonomi kan synliggöra ordets bredd, alltså hur ordet hänger ihop med andra ord i kategorier. Det blir tydligt vilka ord som är över-, sido- och underordnade.

Exempel på hur ett ordets bredd tydliggörs i en taxonomi.
Hur – exempel på hur undervisningen kan utformas
I förskolan finns många tillfällen för att stimulera ord- och begreppsutvecklingen.
- Planera och tänk igenom ordförrådsarbetet.
- Vilka nya ord ska vi lära oss, substantiv, adjektiv, verb eller prepositioner?
- Hur många ord är lagom utifrån barngruppens storlek och sammansättning?
- I vilka undervisningssituationer, planerade och/eller spontana?
- I vilka miljöer?
- Vilka InPrint-bilder/foto och TAKK-tecken behöver vi som stöd?
- Vilket lekmaterial är relaterat till orden?
- Hur kan ett grafiskt ordnätverk se ut för dessa ord?
- Under hur lång tidsperiod ska vi fokusera på dessa ord?
- Sätt upp listor med ord t.ex. på insidan av ett skåp, och använd dessa i vardagssamtal med barnen. En lista i vid matbordet, en på toan osv. Se upp för visuellt buller, läs mer i avsnittet om tillgänglig lärmiljö i avsnittet om fysisk miljö.
- Tydliggör viktiga processer i tänkande och tankeutveckling i visuella grafiska illustrationer för ordens relationer i ordnätverk. Hitta mönster, reflektera om vad som sticker ut eller inte stämmer. Uppmärksamma och bekräfta när barnet använder detta i problemlösning och analys i annat sammanhang.
- Stimulera utveckling av kunskapsrelaterade och abstrakta ord som förekommer i nivå två i matrisen i föregående avsnitt och något i nivå tre t.ex. i experiment, faktaböcker, utflykter. Ett förslag är att inför utflykten planera vilka ord som ska finnas med. Kretslopp, hållbarhet, fukt, syre och påverka kan vara ord som kan finnas med när vi tillsammans letar fram maskar i jorden. Anpassa förklaringar för orden till barnets språkliga nivå, fota eller filma under utflykten. Ta med orden till förskolan och använd dem när ni minns och återberättar till filmen /fotosekvensen. Gör en bok där barnen ritar och förklarar ordens innehåll. Gör taxonomi.grafiskt ord-nätverk, eller venndiagram och resonera tillsammans med barnen.
- Använd och uppmuntra barnen att använda de ord som du valt ut från högläsningen i en leksituation med lekmaterial som kopplas till temat i boken så att barnen får uppleva orden i leken.
- Publicerad: 27 okt 2022
- Senast uppdaterad: 8 nov 2022