Att utveckla språk och tal i tidiga åldrar
Det finns flera teorier och beskrivningsmodeller om hur barns typiska språkutveckling ser ut. Här beskrivs aktuell forskning kring typisk språkutveckling hos barn utifrån områdena användning, innehåll och form. Språkpyramiden hjälper oss förstå att grunden för att språket ska utvecklas är vilja och driv till social kommunikation och barns upplevelse av att det lönar sig att kommunicera.
Samtal kring något gemensamt är den bästa arenan för att lära sig ord och att förstå hur man ska använda språket. Barns språkutveckling handlar alltså om så mycket mer än att lära sig ”tala rent”.
Föreläsning och frågor
Utveckling av kommunikation, språk och tal i tidiga åldrar är en föreläsning med logoped Marie Hallberg, framtagen av förskolans utveckling- och lärandeenhet i Jönköpings kommun. Det finns reflektionsfrågor efter varje modul. Välj att pausa för reflektion eller se alla modulerna och ta reflektionen efteråt.
- Vad är språk? Några teorier som förklarar hur vi kan förstå vad språklig förmåga är. Modul 1 (6 min)
- Språkpyramiden. Vad språklig förmåga i tidiga åldrar innebär och hur stegen i barns språkutveckling ser ut. Modul 2 (16 min)
- Språklig sårbarhet. Förutsättningar för språklig stimulans när språket inte utvecklas som förväntat i tidiga åldrar
t ex vid flerspråkighet. Modul 3 (12 min)
- Publicerad: 17 okt 2022
- Senast uppdaterad: 28 maj 2024