Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Sjung för språkets skull!

7 mar 2023 13:06

Språkutveckling genom musik

Jag har varit med om så många magiska sångstunder som musikpedagog i förskolan. Barn som formulerat sina första ord i sången, barn som inte sagt ett ord börjar sjunga och efter det kommer talet. Nyanlända barn som vid första sångstunden tittar med stora förvånade ögon, för att nästa tillfälle vi träffas sjunga med och ta sina första stapplande steg i svenska språket. Sång är en ingång till språket.

Bild på tecknade barn som står uppställda som en kör och sjunger.

Illustration av Kristina Jonsson.

Att sjunga är väl den enklaste och roligaste språkträningen man kan tänka sig. I sångtexterna möter barnen en språklig variation och nya ord som vardagligt samtal sällan innehåller. Sångernas innehåll, ofta värdefulla budskap eller fakta, kan diskuteras och granskas av barnen och oss pedagoger.

Musik som hjärngymnastik

En bok som betytt mycket för mig och som jag ständigt återkommer till är “Musik och språk” skriven av Ulf Jederlund. Han skriver bland annat så här:

"Den kanske mest naturliga beröringspunkten mellan musik och språk är sången. Här mötas ju de två! ...En sångs melodi och text minneslagras separat, i två olika nätverk i hjärnan. De båda nätverken står i förbindelse med varandra: sjunger man eller lyssnar man till en sång många gånger byggs starka nervförbindelser mellan de två systemen."

En annan bok som jag läst några gånger och använder som uppslagsbok är “Hemisfärernas musik” som är skriven av neurologen Jan Fagius. Han gör en grundlig genomgång av forskning kring musikhanteringen i hjärnan. Han skriver att "musik kräver hela hjärnan".

Tänk att man bara kan sjunga en stund för att det ska bli hjärngymnastik!

Sångstund - språkstund

Genom att forma ord och meningar tillsammans när man sjunger så tränas uttal, betydelse, meningsbyggnad m.m. En sångstund blir en fokuserad språkstund där alla får chans att träna språket samtidigt. När man pratar med barnen är det en åt gången som får forma orden, när vi sjunger får vi med alla på en gång. Även de barn som är blyga eller inte tar ordet så ofta får möjlighet att träna språket på ett sätt där ingen blir utpekad. I musikstunden får barnen använda rösten på många sätt och de får experimentera med ljud, de får också nya impulser från de andra barnen och pedagogerna.

"Vi kan hjälpas åt"

För ett tag sedan fick jag höra hur ett barn sjöng om och om igen “vi kan hjälpas åt, vi kan hjälpas åt...” med en vacker melodi. Jag gick in i rummet där han var och såg då att han höll på att plocka i ordning tillsammans med sina vänner efter en lek de lekt. Jag sjöng en stund med honom och frågade sen om jag fick spela in sången. Det fick jag. Vi tog fram gitarren och jag hittade några ackord som passade. Den pojken var mycket stolt när han fick presentera sin nya låt och lära sina kompisar att sjunga den.

Fortsätt sjunga

En del barn sjunger hela tiden när de leker, egna spontana sånger som blir till i leken eller inlärda sånger. För ett par år sedan observerade jag en rolig sångstund som barnen var omedvetna om. Vår avdelnings lokaler är ett före detta klassrum och ett mindre grupprum, vi har alltså bara två rum. Därför har vi delat av det stora rummet med många små rum i rummet. Det började med att några barn som satt och ritade började sjunga på en sång, efter en stund hakade tre barn till på som satt och byggde. Ett tredje gäng som lekte på en annan plats började också sjunga på samma sång. Till slut sjöng alla barn som var i det stora rummet på samma sång men jag tror inte att några av barnen var medvetna om detta. Alla var så inne i sin lek och sjöng under tiden.

Många pedagoger sjunger hela tiden när de arbetar med barnen, om vad som händer eller vad de gör, till er vill jag säga: fortsätt!

Vill du fördjupa dig i forskning om neurologi och musik så läs gärna böckerna:

  • Musik och språk, Ulf Jederlund
  • Hemisfärernas musik, om musikhanteringen i hjärnan, Jan Fagius

Centrum för kultur, kognition och hälsa har en webbsida där forskning om kulturella aktiviteter som musik, läsning eller dans och deras effekter på hjärna och hälsa finns samlat:

Skribent

Sofie Tubbin

Sofie Tubbin

Musikpedagog Öxnehagas förskolor

Bloggarna på Pedagog Jönköping består av personliga texter. Åsikter och ställningstaganden är skribentens egna.

Dela sidan

Språkutveckling genom musik

Jag som skriver denna blogg heter Sofie Tubbin och är anställd på Öxnehagas förskolor som musikpedagog. Just nu arbetar jag som pedagog på avdelning Dungen på Oxhagens förskola. Under 2022 kom albumet ”Jag gör musik” med barnlåtar ut med tillhörande metodbok med noter och tips. Detta projekt gjorde jag i uppdrag av Jönköpings kommun finansierat av Skolverket. För vem? Denna blogg riktar sig till pedagoger som undervisar i förskolan, förskoleklass samt särskolan. Om vad? Denna blogg handlar främst om språkutveckling genom musik, men även om musikens kraft att skapa gemenskap, självkänsla, kroppskontroll, kommunikation och glädje! Du kommer också få lite exempel på hur vi kan ta hjälp av musiken i språkinlärning när barnen är små, har en språkförsening eller när barnen är nya i Sverige och ska lära sig ett nytt språk.

Relaterade blogginlägg

Språkutveckling genom musik
23 nov 2023 07:53
Våga pröva rytminstrument!
Mitt förra blogginlägg handlade om att spela och sjunga i skogen. Jag berättade om hur mina barn börjat trumma på stubbar i skogen. Sen inlägget publ...
Språkutveckling genom musik
18 apr 2024 08:13
Våren, Vivaldi och vidgade vyer
I februari månads blogg började jag skriva om ljud- och musiklyssning. Nu kommer fortsättningen! I detta inlägg kommer jag att ge ett exempel på hur ...
Språkutveckling genom musik
31 aug 2023 09:25
“Jag är helt omusikalisk och tondöv!”
Nytt läsår och nya möjligheter! Tycker du att det är svårt med musikundervisning eller undviker att ta hjälp av musiken i förskolans språkundervisnin...