Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

“Jag är helt omusikalisk och tondöv!”

31 aug 2023 09:25

Språkutveckling genom musik

Nytt läsår och nya möjligheter! Tycker du att det är svårt med musikundervisning eller undviker att ta hjälp av musiken i förskolans språkundervisning? Då vill jag ge dig några praktiska tips för att komma i gång.

Bild på sångrör.

Foto: Ofélia Wadskog

Under vårterminen var jag ute på flera förskolor och inspirerade pedagoger kring musik och språk. Jag har även fått möta pedagoger som jobbar i förskoleklass, årskurs 1 och på särskolor för att ge tips på hur vi kan använda musiken i språkarbetet.

Den absolut bästa feedback jag kan få är att höra pedagoger som inte känner sig musikaliska eller ens vill jobba med musik bli peppade. Speciellt om de uttrycker: ”Nu vet jag hur jag ska komma i gång” eller ”jag längtar tills imorgon, då ska jag testa detta”.

Alla människor är musikaliska och har grunderna: rytmen, takten och tonen. Men många känner en osäkerhet kring att använda sig av musik i sin undervisning. En del säger: ”Jag kan inte hålla tonen. Jag är tondöv. Jag sjunger så mörkt”. En del vet inte hur de ska komma i gång och börja sjunga. Rösten är så personlig och det kan kännas obekvämt att vara den som tar ton.

Som jag har skrivit innan så är barnens stämband kortare än vad vuxna stämband är. Barnen sjunger därför med en ljusare ton och behöver en lite högre tonart än vad vi vuxna är bekväma med. Detta medför att vi pedagoger vanligtvis startar en sång alldeles för lågt för att barnen ska kunna ta i.

När man sjunger välbekanta sånger som barnen kan, utan att ha hjälp av någon som spelar gitarr eller annat instrument, så kan det vara en fördel att låta barnen starta sången. Då blir det oftast en bra tonart för dem.

Om man ska lära sig en ny sång kan det vara bra att hitta en inspelning att sjunga till i början. Eller så kan man be en kollega som spelar gitarr att filma sången. Jag har många gånger låtit kollegor spela in mig. Då frågar jag hur de vill ha texten och hur många gånger de vill sjunga sången. Sedan får de filma mig med sin Ipad och kan använda inspelningen för att sjunga med barnen.

Bild på sångrör.

Foto: Ofélia Wadskog

Vilka sånger ska man välja?

Mitt album Jag gör musik finns här på Pedagog Jönköping med 11 sånger att sjunga till (helt lagligt). Det finns en instrumental version av varje sång. I materialet går det att ändra text till alla låtar, och det vill jag uppmuntra till!

Innan barnen får höra, behöver man som pedagog först lära sig sången. Därefter kan barnen få lyssna till inspelningen. Fråga gärna de äldre barnen om vad sången handlar om.

När alla kan sjunga med är det dags att variera innehållet. Då kan barnen få vara med och förändra texten till den instrumentala versionen av sången.

Här är några exempel från mina sånger:

Välkommen hit: Sjung om din avdelning. Välkommen hit till

“Gläntan”: Sjung i versen om vad ni gör. Be barnen komma på fyra saker som ni gör på er avdelning och sjung om det.

I skogen: Denna sång passar bäst att sjunga när man är i skogen. Fråga barnen om vad de ser, hör och känner. Till exempel: Jag ser en mask = härma masken med kroppen eller fingrarna. Jag hör en fågel = låt som en fågel. Jag känner regnet = agera som om det regnar och ni blir blöta.

Räkna: Räkna på de språk som finns på er avdelning. Involvera föräldrarna i processen att lära sig räkna till fem på barnens hemspråk.

En annan aktivitet som inte kräver musikalisk skicklighet från pedagogens håll är att spela rytminstrument. Välj gärna musik som du gillar (för glädje smittar) och spela med rytminstrument till musiken. Välj samma instrument till hela gruppen för att det ska bli behagligt för öronen. Jag älskar rytminstrumentspel och kommer att skriva mer om det i kommande bloggar.

Hoppas vi ses här på Pedagog Jönköping i höst!

Du hittar sångerna här:

 

Skribent

Sofie Tubbin

Sofie Tubbin

Musikpedagog Öxnehagas förskolor

Bloggarna på Pedagog Jönköping består av personliga texter. Åsikter och ställningstaganden är skribentens egna.

Dela sidan

Språkutveckling genom musik

Jag som skriver denna blogg heter Sofie Tubbin och är anställd på Öxnehagas förskolor som musikpedagog. Just nu arbetar jag som pedagog på avdelning Dungen på Oxhagens förskola. Under 2022 kom albumet ”Jag gör musik” med barnlåtar ut med tillhörande metodbok med noter och tips. Detta projekt gjorde jag i uppdrag av Jönköpings kommun finansierat av Skolverket. För vem? Denna blogg riktar sig till pedagoger som undervisar i förskolan, förskoleklass samt särskolan. Om vad? Denna blogg handlar främst om språkutveckling genom musik, men även om musikens kraft att skapa gemenskap, självkänsla, kroppskontroll, kommunikation och glädje! Du kommer också få lite exempel på hur vi kan ta hjälp av musiken i språkinlärning när barnen är små, har en språkförsening eller när barnen är nya i Sverige och ska lära sig ett nytt språk.

Relaterade blogginlägg

Språkutveckling genom musik
23 nov 2023 07:53
Våga pröva rytminstrument!
Mitt förra blogginlägg handlade om att spela och sjunga i skogen. Jag berättade om hur mina barn börjat trumma på stubbar i skogen. Sen inlägget publ...
Språkutveckling genom musik
18 mar 2024 07:48
Resan med "Resan"
Förra blogginlägget handlade om ljud och musiklyssning. Jag hade tänkt fortsätta skriva om det, men måste först få berätta hur vi firade modersmålsda...
Språkutveckling genom musik
24 jun 2024 08:51
Sommar och sol, ukulele och fiol!
I musiksalen sitter 10 förväntansfulla elever som går i trean. Jag har haft en lektion om instrument och spelat lite på mitt huvudinstrument som är f...