Pedagoger rustade för att sprida kunskap om särskild begåvning
21 maj 2025 07:32
Under två år har en grupp pedagoger från kommunens förskola, grundskola och gymnasieskola gått en kompetensutvecklingsinsats om att undervisa barn och elever med särskild begåvning. Nu är högskolekursen avslutad och framöver väntar uppdraget att, genom kollegialt lärande, sprida kunskapen vidare inom berörda verksamheter.

Deltagarna som avslutat kursen Särskild begåvning i pedagogisk verksamhet (15 hp) vid Karlstad universitet samt två kursledare. Bakre raden: Björn Florén, Elisabet Mellroth (Karlstad universitet), Åsa Berglund och Valerie Magrain (Karlstad universitet). Mellersta raden från vänster: Madelene Jonsson, Veronica Eklöf, Frida Selvander, Birgitta Hultgren, Maria Dahlberg, Lotta Fagerberg, Lisa Wallner. Nedersta raden från vänster: Sofia Håård, Lotta Håkansson, Susanne Gustafsson, Kristina Rüetschi, Kristina Haage Ekelund, Tina Utterberg och Marie Wittesjö. Även Anton Ljungvall och Malin Wintenby har genomfört kursen men saknas på bilden.
Kompetensutvecklingsinsatsen, som är ett samarbete med Karlstads universitet, har pågått sedan hösten 2023. Totalt har 18 pedagoger från olika skolformer avslutat och examinerats i kursen, vars mål har varit att göra lärandet mer tillgängligt för alla barn och elever genom att identifiera, förstå och utveckla arbetet kring särskild begåvning.
Nätverk för fortsatt utveckling
Sofia Håård är en av de examinerade deltagarna och har fått uppdraget att vara sammankallande för det nätverk som nu bildas av pedagogerna som gått utbildningen. Med start i höst kommer nätverket att träffas två gånger per termin.
– Enligt Skolverket är cirka fem procent av Sveriges elever särskilt begåvade. Dessa barn kan behöva anpassningar i skolan för att utvecklas och må bra, berättar Sofia. Man pratar om begreppen att differentiera, att berika och att accelerera. Vi som gått utbildningen behöver sprida kunskap om hur vi hittar dessa elever – steg ett är kunskap: vad ska man leta efter?

Sofia Håård, förstelärare på Öxnehagaskolan, är sammankallande till nätverket kring särskild begåvning.
Verktyg för att möta elevers olika behov
Utbildningen har gett deltagarna verktyg för att upptäcka och stödja särskilt begåvade barn och elever. De har också lärt sig att skapa utmanande uppgifter samt att utveckla sin differentierade undervisning för att inkludera alla elever på ett mer individanpassat sätt.
– För de flesta elever fungerar skolan bra, men att inte möta särskilt begåvade barns behov innebär att de får leva i en miljö som inte är anpassad efter deras sätt att tänka, känna och fungera. Över tid kan detta leda till psykisk ohälsa. Därför är tidig identifiering och rätt pedagogiska stödinsatser avgörande, säger Sofia. Vi ser redan nu att särskild begåvning har börjat pratats om, lyftas och vara en del av till exempel överlämningar på de skolor där de examinerade pedagogerna arbetar, men det behöver spridas, fortsätter hon.
Handlingsplan finns tillgänglig
Som en del i kompetensutvecklingsinsatsen har en handlingsplan tagits fram. Den finns tillgänglig för alla kommunens pedagoger som är intresserade av att lära sig mer om särskild begåvning och hur man kan arbeta med frågan i praktiken. Handlingsplanen kan fungera som ett stöd för att komma igång – eller för att fördjupa det arbete som redan påbörjats.
Konferens om särskild begåvning
Förra året arrangerade Jönköpings kommun även en konferens kring särskild begåvning då nationella och internationella talare gav en introduktion och inblick i området genom att dela erfarenheter, forskningsrön och goda exempel. Konferensen går att se i efterhand på UR play.
Våren 2025 avslutades kursen Särskild begåvning i pedagogisk verksamhet. Medarbetare från förskolan till gymnasiet i Jönköpings kommun har under två år deltagit i utbildningsinsatsen.
Målet är att sprida fördjupad kunskap inom området, så att alla barn och elever ska få en mer anpassad undervisning som bättre möter deras individuella behov.
Genom satsningen vill Jönköpings kommun främja en likvärdig förskola, grundskola och gymnasieskola med högre måluppfyllelse.