Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Rappa för språkutveckling och för att minnas

14 nov 2024 08:18

Språkutveckling genom musik

Idag tog vi fram jul- och luciasånglådan. I den finns bilder och saker som associerar till sånger som vi brukar sjunga innan jul och på vårt luciafirande med föräldrarna. Vi började sjunga sångerna som vi inte sjungit på nästan ett år, och konstigt nog så minns barnen sångerna riktigt bra. Sånger och ramsor sätter sig i minnet.

Bild på en låda som är inslagen i julpapper. Runt omkring ligger kort och juliga saker.

Vår sånglåda för jul och lucia.

Sånger och ramsor fastnar i minnet

Vad minns du av dina språklektioner i grundskolan? Jag minns ingenting av vad lärarna sa eller vad vi gjorde men jag kommer ihåg en sång vi sjöng på engelskalektionen och någon tysk sång samt ramsor av tyska prepositioner.

När jag träffar barn som jag har haft musik med tidigare så är det inte ovanligt att de börjar sjunga på en sång som vi sjungit tillsammans. De kanske inte kommer ihåg vad jag heter eller vad vi gjorde på musikstunderna, men sångerna kan de ordagrant.

Ofta kan mina barn på förskolan sjunga alla veckodagar eller alfabetet långt innan de förstår innebörden av dem. Men jag är övertygad om att de har användning av sången framöver. Jag tycker att vi ska utnyttja detta. När jag var musiklärare i grundskolan frågade jag ofta mattelärarna vilken gångertabell de höll på med. Sedan spelade jag upp ett trumbeat och så rappade vi till musiken (tre gånger ett är tre, tre gånger två är sex, tre gånger tre är nio....).

Trummor

Med hjälp av trumbeat kan man rappa gångertabeller, texter och ramsor.

Rappa istället för att sjunga

Om man vill lära sig en ny sång kan man rappa texten först innan man lär sig melodin. Eller omvänt, en utsliten sång kan man rappa så blir den lite coolare och roligare för de äldre barnen. Precis så har vi gjort med sången “I ett hus vid skogens slut”. I år verkar det som vi får sjunga och rappa den mer än vanligt:

På min avdelning har vi valt att jobba med projektet “Vem bor var?”. Vi har målat bilder på olika slags hus, våra egna hus men också “lilla, lilla gummans” stuga. Senast fick barnen bygga hus av kartong, antingen ett fyrkantigt hus eller ett runt hus av en toarulle. Nästan alla barn i gruppen valde att bygga hus av toarulle. Flera av barnen uttryckte att dörren skulle gå att öppna (och att de ville ha mycket glitter...). Då kom jag på att i lucia-lådan ligger ett hus av en toarulle med en dörr som går att öppna. Där brukar tomten titta ut när vi sjunger sången “I ett hus vid skogens slut”. Det var nog det huset barnen tänkte på. Så husbyggandet blev mer än att bara göra ett hus. Nu har nästan hela barngruppen gjort var sitt hus och jag håller på att skära ut dörrar på alla hus. Nästa steg blir att använda husen när vi sjunger och kanske får barnen måla ögon och tomteluva på sitt finger.

Målade hus som barnen har gjort av toarullar.

Våra hus som barnen gjort av toarullar.

Börja med långsamt tempo

Tillbaka till dagens sångstund som jag skrev om i början. Jag fick en bra idé när jag letade efter årets trumbeat till rappen “I ett hus”. Jag hittade en spellista med trumbeats i olika tempo. Så vi startade i ett långsamt tempo och ökade till snabbare och snabbare.

Jag brukar säga till barnen innan vi startar rappen att nu får ni se lite coola ut. Nästan lite arga och prata bestämt, så det nästan låter som att ni är arga men utan att skrika. Man måste hela tiden höra trumtakten.

Tips till dig som vill börja rappa med barnen:

  • Var noga med tempot när du väljer trumbakgrund (sök på Drum Beat på Youtube), testa själv först, runt 90 BPM brukar vara lagom.
  • Rap Instrumental av Elisabeth Andersson (som för övrigt gjort mycket bra barnmusik och bor här i Jönköping).
  • Använd texter som barnen kan väl, till exempel sångtexter eller ramsor.
  • Rappa fokusord, dvs några ord som ni vill lära barnen. Välj 3-4 ord med bilder/föremål till. Säg varje ord fyra gånger i början. Sedan peka på en bild åt gången samtidigt som ni säger ordet i takt till trummorna.
  • “Talkör” är underskattat, när vi lär oss ett nytt ord säger vi det tillsammans flera gånger i takt. Det är faktiskt jättekul, barnen gillar det och lär sig samtidigt uttala ordet tillsammans. Om alla säger samtidigt så hörs det inte om jag säger lite tokigt eller har annat uttal än de andra eller pratar tyst för att jag är blyg.

Skribent

Sofie Tubbin

Sofie Tubbin

Musikpedagog Öxnehagas förskolor

Bloggarna på Pedagog Jönköping består av personliga texter. Åsikter och ställningstaganden är skribentens egna.

Dela sidan

Språkutveckling genom musik

Jag som skriver denna blogg heter Sofie Tubbin och är anställd på Öxnehagas förskolor som musikpedagog. Just nu arbetar jag som pedagog på avdelning Dungen på Oxhagens förskola. Under 2022 kom albumet ”Jag gör musik” med barnlåtar ut med tillhörande metodbok med noter och tips. Detta projekt gjorde jag i uppdrag av Jönköpings kommun finansierat av Skolverket. För vem? Denna blogg riktar sig till pedagoger som undervisar i förskolan, förskoleklass samt anpassad skola. Om vad? Denna blogg handlar främst om språkutveckling genom musik, men även om musikens kraft att skapa gemenskap, självkänsla, kroppskontroll, kommunikation och glädje! Du kommer också få lite exempel på hur vi kan ta hjälp av musiken i språkinlärning när barnen är små, har en språkförsening eller när barnen är nya i Sverige och ska lära sig ett nytt språk.

Relaterade blogginlägg

Språkutveckling genom musik
29 sep 2023 07:19
Spela instrument för språkets skull!
Att spela rytminstrument är att ljudsätta en rörelse. När man spelar rytminstrument så hör man hur mycket muskelstyrka/kraft man använder, man hör oc...
Språkutveckling genom musik
18 mar 2024 07:48
Resan med "Resan"
Förra blogginlägget handlade om ljud och musiklyssning. Jag hade tänkt fortsätta skriva om det, men måste först få berätta hur vi firade modersmålsda...
Språkutveckling genom musik
20 feb 2024 11:52
Musik- och ljudlyssning - vad har det med språkträning att göra?
Att uppmärksamma, lyssna efter och identifiera ljud har i allra högsta grad med språket att göra. Det är grundläggande att kunna skilja ut ljud när m...