Digitalt berättande i grundskolan och gymnasiet
Uttrycken ”digitalt berättande” och ”multimodala uttryckssätt” syftar på ett berättande där texten inte är den enda möjliga formen för återgivande av ett innehåll. Genom att använda digitala verktyg för att skapa bild, film, ljud och text kan berättelser, rapporter och instruktioner förstärkas. En film kan exempelvis användas för att berätta en historia, dokumentera eller redovisa kunskaper.
Barn och elever kan via det digitala berättandet hitta sätt att uttrycka sig på som fungerar för dem.
I Skolverkets modul ”Digitalt berättande” kan man läsa att skapandet av digitala berättelser mycket handlar om att arbeta med att utveckla de språkliga förmågorna. Via utbildningsmaterialet i modulen kan du få mer kunskap inom området.
Digitalt berättande, Skolverket
Lär dig mer om olika verktyg för digitalt berättande
Lär dig mer om Cartoonist (iPad, dator)
Lär dig mer om Audio Editor (iPad, dator)
Lär dig mer om Book Creator (iPad)
- Publicerad: 10 okt 2022
- Senast uppdaterad: 27 maj 2024
Relaterat utbildningsmaterial
Fler utbildningar
Book Creator på iPad
21 okt 2022 10:07Digitalt berättande med Stop Motion
28 okt 2022 16:32Digitalt berättande i förskolan
11 okt 2022 17:01Så här använder du Cartoonist - Creaza
5 okt 2022 08:48
Relaterade nyheter
Fler nyheter
Pedagog Jönköping fyller ett år!
7 nov 2023 07:25Stort intresse att lära sig mer om särskild begåvning på konferens
30 jan 2024 16:32Att prata om kris och oro med barn och elever
11 jan 2024 10:14Beredskapsveckan bjuder på krislådor och tillfälle att öva
19 sep 2023 08:15
Relaterade blogginlägg
Fler blogginlägg
Visualisera ännu mera…
6 mar 2024 16:08Hur lär vi oss egentligen?
26 jan 2024 06:42Läser du med öronen eller ögonen?
4 nov 2022 10:40Vilken är den bästa matteappen?
16 dec 2022 08:30