Digitalt berättande i grundskolan och gymnasiet
Uttrycken ”digitalt berättande” och ”multimodala uttryckssätt” syftar på ett berättande där texten inte är den enda möjliga formen för återgivande av ett innehåll. Genom att använda digitala verktyg för att skapa bild, film, ljud och text kan berättelser, rapporter och instruktioner förstärkas. En film kan exempelvis användas för att berätta en historia, dokumentera eller redovisa kunskaper.
Barn och elever kan via det digitala berättandet hitta sätt att uttrycka sig på som fungerar för dem.
I Skolverkets modul ”Digitalt berättande” kan man läsa att skapandet av digitala berättelser mycket handlar om att arbeta med att utveckla de språkliga förmågorna. Via utbildningsmaterialet i modulen kan du få mer kunskap inom området.
Digitalt berättande, Skolverket
Lär dig mer om olika verktyg för digitalt berättande
Lär dig mer om Cartoonist (iPad, dator)
Lär dig mer om Audio Editor (iPad, dator)
Lär dig mer om Book Creator (iPad)
- Publicerad: 10 okt 2022
- Senast uppdaterad: 27 maj 2024