Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Vikten av att anpassa ljudmiljön

31 mar 2023 07:36

IT och specialpedagogik

Har du någon gång varit på en föreläsning eller liknande där det har varit dåligt ljud? Om du då dessutom sitter en bit bak i salen så har du säkert märkt att tar det väldig mycket energi att ta till sig vad som sägs. Då finns det två val: Antingen försöker du verkligen fokusera eller så stänger du av, zoomar ut och tänker på något annat.

Med detta sagt vill jag hävda att det är väldigt viktigt att se över ljudmiljön i de lokaler vi har och att det alltid måste finnas en strävan till att optimera klassrummets ljudmiljö. Det finns många sätt att göra detta på som kräver mer eller mindre kunskap och resurser.

Ljudmiljön i klassrummet handlar dels om efterklangstiden, alltså ekot i rummet, samt mängden bakgrundsbuller både i och utanför rummet.

En enkel insats för att förbättra ljudmiljön är att använda sig av ett ljudutjämningssystem. När vi har lektioner eller samlingar i förskola eller skola så är det vanligt att tänka att de som behöver hjälp att fokusera av olika anledningar sitter längst fram. De som sitter närmast läraren har minst distraktioner och hör läraren tydligast. Ju längre bak man sitter desto fler saker kan störa. Men med hjälp av ett ljudutjämningssystem i klassrummet så låter lärarens röst lika mycket var du än befinner dig i rummet. Ett ljudutjämningssystem består av en mikrofon som läraren har och en högtalare som antingen placeras längst fram eller längst bak i klassrummet beroende på modell. Det finns också möjlighet att koppla in slinga i systemet så elever med hörapparater även kan höra lärarens röst tydligare.

För flera år sedan demonstrerade jag ett ljudutjämningssystem för ett gäng pedagoger och då var det en som sa: ” Lasse det känns som att du är överallt. Man kommer inte undan…”

När jag visar ljudutjämningssystem så brukar jag börja med att ha det avstängt för att sedan slå på det efter en stund. På så sätt hör man skillnaden och det var precis så jag gjorde denna gång också. När jag slår på systemet så brukar känslan i rummet bli att axlarna sänks lite. Man ser att de som lyssnar slappnar av lite.

Bilden visar en mikrofon som hänger från halsen på en person och i bakgrunden syns en högtalare.

Genom att använda ett ljudutjämningssystem så medverkar man till att öka tillgängligheten för alla i rummet. Ett ljudutjämningssystem består av en mikrofon som läraren har och en högtalare som antingen placeras längst fram eller längst bak i klassrummet beroende på modell.

Genom att använda ett ljudutjämningssystem så medverkar man till att öka tillgängligheten för alla i rummet. Det är lätt att tänka att det bara är de som har någon sorts hörselnedsättning eller koncentrationssvårigheter som har behov men det här har alla nytta av. Om vi med hjälp av en bra ljudmiljö kan hjälpa alla elever att koncentrera sig så finns mer energi över till att faktiskt lära sig.

Ytterligare en bra sak ett ljudutjämningssystem för med sig är att den bevarar lärarröster. Läraren kan prata i sin vanliga samtalston och slipper anstränga rösten mer än nödvändigt. Detta är också den vanligaste återkopplingen jag får när lärare har testat ett ljudutjämningssystem. En annan är att man vill fortsätta ha systemet i klassrummet och att det borde finnas i alla klassrum. Det är min åsikt också. Glädjande nog så finns numera möjligheten att leasa klassrumsutrustning för Jönköpings kommuns skolor och där kan man lägga med ett ljudutjämningssystem också.

Att ha något som gagnar både elever och lärare i klassrummet borde vara självklart för att öka den tillgängliga lärmiljön. Som jag har skrivit i tidigare blogginlägg så är en bra måttstock för att mäta tillgänglighet: Något som är bra för alla, nödvändigt för en del och inte dåligt för någon.

På intranätet hittar du vägledning och information kring olika typer av utrustning, hur vi har identifierat och tagit fram baskrav för vilka funktioner som bör finnas i ett klassrum och på vilket sätt utbildningsförvaltningens IT- och digitaliseringsenhet kan vara ett stöd för dig och din enhet.

Skribent

Lars Alvåg kontaktkort

Lars Alvåg

Specialpedagog Skoldatateket

Dela sidan

IT och specialpedagogik

Jag heter Lars Alvåg och är specialpedagog med ansvar för Skoldatateket. Jag jobbar med specialpedagogiskt IT-stöd och finns som ett bollplank till verksamheten när det gäller frågor kring tillgängligt lärande med digitala verktyg. För vem? För dig som jobbar med barn och elever och som vill läsa om hur vi med digitala verktyg kan stödja deras lärande med ett specialpedagogiskt fokus. Om vad? Tillgängligt lärande med digitala verktyg. Det handlar bl.a. om assisterande teknik, bildstöd, strukturstöd mm. Kort och gott om hur vi kan stödja barn och elever så att de får möjlighet att bli sitt bästa jag.

Relaterade blogginlägg

IT och specialpedagogik
26 jan 2024 06:42
Hur lär vi oss egentligen?
Hur ofta tänker du på hur du lär dig saker? Det kanske inte är något som du tänker på varje dag men som lärare kan det vara bra att stanna upp ibland...
IT och specialpedagogik
6 mar 2024 16:08
Visualisera ännu mera…
Vet du skillnaden mellan bildstöd och visuellt stöd? Jag kommer ofta på mig själv att använda begreppen lite slarvigt och otydligt och det är det nog...
IT och specialpedagogik
15 apr 2024 06:32
Assisterande teknik är ingen genväg utan möjliggörare
"Behöver du verkligen glasögon fortfarande Lasse? Du har ju haft dem så länge så du borde ha lärt dig att klara dig utan nu!" Förhoppningsvis har i...