Pedagog Jönköping fyller ett år!
7 nov 2023 07:25
I november 2022 lanserades Pedagog Jönköping som en digital mötesplats där pedagoger kan inspirera varandra och utvecklas i sina yrkesroller. Nu har det gått ett år och webbplatsen är på väg att hitta sin plats i verksamheten tack vare många generösa och engagerade skapare av innehåll.
Bakgrunden till att Pedagog Jönköping finns är att utbildningsförvaltningens ledning såg ett behov av en arena för kunskapsmöten och en plats för att tillvarata och sprida kunskap och erfarenheter på vetenskaplig grund. Det skulle också vara en plattform för kompetensutveckling med fokus på digitala verktyg.
Från start fanns utbildningsmaterial, temasidor, digitala verktyg och enstaka nyheter, kalenderhändelser och blogginlägg på plats. Under året som gått har webbplatsen fortlöpande fyllts på med mer innehåll tack vare att pedagoger, lärare, skolledare, verksamhetsutvecklare och många andra vill dela med sig av sin kunskap, sina erfarenheter, metoder, arbetssätt och utvecklingsprojekt. Ett fint tillsammansarbete med målet att skapa en inspirationskälla att ösa ur.
"Att få skryta lite"
Göran Isberg som är utbildningsdirektör beskriver Pedagog Jönköping och utvecklar visionen med webbplatsen:
– Pedagog Jönköping ser jag som en viktig del i utbildningsförvaltningens arbete att underlätta och stödja ett kollegialt lärande. Webbplatsen och plattformen med dess innehåll och verktyg ska stödja vårt individuella och gemensamma arbete för barn och elevers utveckling och lärande. Ett arbete som ska vila på vetenskaplig grund och ge en möjlighet att göra våra individuella och gemensamma erfarenheter beprövade. Pedagog Jönköping ger förutsättningar för oss att genom gemenskap, engagemang och nytänkande skapa lärglädje hela vägen.
– Det är också en plattform där vi synliggör det vi kan och är väldigt bra på. För mig handlar det om att visa upp, både inåt organisationen och utåt, det vi är duktiga på och där vi får vara stolta över vårt arbete och kompetens. Att få ”skryta” lite.
Om du under året har varit inne och läst en nyhet, ett blogginlägg eller kanske förkovrat dig i hur ett speciellt digitalt verktyg fungerar så är du inte ensam. Under året som gått har vi haft drygt 59 000 besök på webbplatsen och nyhetsflödet med lärglädjespridare, uppsatspresentationer, boktips och reportage är det som drar flest läsare även om bloggarna och temasidorna också är välbesökta.
Redaktionsrådets medlemmar
Att göra Pedagog Jönköping än mer relevant och intressant står högst upp på agendan och planen är att hålla vid en ständig utveckling av innehållet så det speglar verksamhetens behov och synliggör det pedagogiska utvecklingsarbetet i Jönköpings kommun. Det är ett arbete som är möjligt tack vare tips och engagemang från hela verksamheten och leds av webbredaktör och redaktionsrådet där representanter från olika delar av utbildningsförvaltningen är representerade. Under året som gått har redaktionsrådet bestått av Louisa Joy Rosendahl förskolan, Emma Simonsson språkutveckling, Ann Arvidsson fritidshem, Lars Alvåg specialpedagogik, Joanna Snälls digitalisering och lärande, Camilla Junelind grundskolan, Sofie Ingemalm förskolan, Therese Haglind gymnasiet, Jessica Stjernquist förskolan, Anna Grunditz/Emma Björkdahl kommunikatör och webbredaktör Sarah Larsson.
Visionen om tre år
– Om tre år har vi med hjälp av Pedagog Jönköping kommit en bit på väg att samla material och spara exempel på all vår beprövade kunskap och erfarenhet som vi har i vår verksamhet. Pedagog Jönköping har också utvecklats att omfatta mer inspirations- och metodstöd, säger Göran Isberg.
Vi har då en plattform med material och erfarenheter som vi kan använda och spegla mot, när vi behöver pröva nya möjligheter, forskningsrön och teorier. Det ger en grund för vårt utvecklingsarbete och vi kan undvika att det blir tyckanden. Vi kan då utgå från resonemanget; vi vet, andra får tro sig veta och vi ska leda, inte ledas, poängterar han och fortsätter; – Jag menar att vi inte ska anta forskning eller evidens om vi inte själva, eller i grupp, har speglat och reflekterat detta i vår egna erfarenheter och kunskaper. Har vi gjort det kan vi bättre och mer effektivt anta eller anpassa lärdomarna till vår egen praktik och in i vårt huvuduppdrag – att lära våra barn och elever att lära sig att lära.
Tipsa redaktionen
Hjälp oss att fylla Pedagog Jönköping med innehåll som du är intresserad av. Vad vill du veta mer om? Jobbar du eller en kollega med något som ni vill dela med flera? Eller känner du en lärglädjespridare? Tipsa redaktionen!
E-post: pedagog@jonkoping.se