Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Skoldatatek

Skoldatatek logotyp

Skoldatateket är ett specialpedagogiskt IT-stöd som arbetar för tillgängligt lärande med digitalisering i fokus. Detta för att barn och elever i behov av särskilt stöd ska få ökade möjligheter att blir delaktiga i sitt lärande.

Rent praktiskt innebär det att Skoldatateket är ett bollplank till Jönköpings kommuns förskolor och skolor i frågor kring digitalisering och specialpedagogik. Vi ger stöd och utbildning i de verktyg och program som vi har tillgång till i kommunen.

Läs mer om de digitala lärresurser som vi har i kommunen:

Anpassa dator och iPad

Få hjälp med att anpassa elevernas digitala enheter så de får möjlighet till det stöd som de behöver. Läs mer:

Tillgängliga lärmiljöer

Ett sätt att öka tillgängliheten för barn och elever är att använda bildstöd. Vi har verksamhetslicens på InPrint 3 som är ett bildstödsprogram till datorn.

I Språkplanen kan du läsa om hur tillgängliga lärmiljöer kan stödja språkutvecklingen hos barn och elever.

Senaste uppdateringar

InPrint

(2025-10-29) InPrint har släppt en uppdaterad version som heter InPrint 4. Utbildningsförvaltningen har beställt paketering av den nya versionen.
När allt är klart får du information om hur du uppdaterar till InPrint4.

Här kan du läsa mer om vad som är nytt:

ILT Education

(2025-10-20) Nu finns en ny del i Begreppa tillgänglig som heter Begreppa Ariklar som är artiklar som kompletterar filmerna och ger ett extra stöd i undervisningen.

(2025-08-26) Polyglutt, Polylino och Begreppa har numera material som man kan skriva ut. Du hittar dessa under fliken Material i respektive tjänst.

LexiFlow

(2025-06-02) LexiaFlow är vår kommande talsytens som kommer ersätta ClaroRead. Nu kan du se en film om hur den ser ut och få mer information kring tjänsten. Vi vet ännu inte när den kommer vara klar och därför fortsätter vi med ClaroRead tillsvidare.


Skoldatateket har några olika verktyg som Jönköpings kommuns förskolor och skolor kan låna en kort tid för att utvärdera innan själv köper in.

Vid frågor kring detta kan du kontakta Lars Alvåg. Kontaktuppgifter finns längst ner på denna sida.

Skannerpenna

ExamReader 2 är en skannerpenna som läser upp text. Den kan bland annat skanna och läsa på svenska och engelska men har ingen översättningsfunktion. Pennan är enkel att använda.

Ljudutjämningssystem

Phonak Roger DigiMaster 5000 är ett ljudutjämningssystem som sprider lärarens röst jämnt i klassrummet, vilket förbättrar taluppfattningen och minskar bakgrundsljud.

Syfte

  • vara en naturlig del i kommunens elevstöd och verka för inkluderande lösningar och delaktighet.
  • ge personal i skola och förskola en fördjupad specialpedagogisk kompetens om hur man med hjälp av IT-baserade verktyg kan skapa stimulerande lärandesituationer för elever i behov av särskilt stöd.
  • erbjuda skolpersonal möjlighet att prova assisterande teknik och pedagogisk programvara/appar före inköp.
  • utvärdera nyheter och sprida information om IT i lärandet för målgruppen.
  • samverka med berörda intresseorganisationer samt Specialpedagogiska skolmyndigheten, Skolverket samt vid behov med Regionens hjälpmedelverksamhet.

Målgrupp

Personal i förskola och skola som undervisar barn/elever i behov av särskilt stöd, men främst med fokus på läs- och skrivsvårigheter och koncentrationssvårigheter. Pedagogers kunskap om assisterande teknik har en avgörande betydelse för tillgänglighet och likvärdiga möjligheter för alla elever.

Hur gör vi?

  • Introduktion och utbildning utifrån en plattform av kommunlicenser och assisterande teknik.
  • Visning och utlåning av assisterande teknik och appar.
  • Konsultation kring kring barn/elever och val av lärverktyg ur ett specialpedagogiskt perspektiv.
  • Workshops, erfarenhetsutbyten och pedagogiska idéer.
  • Besök på skolor och förskolor, med information om Skoldatateket och kommunlicenser.

Prenumerera på nyheter

Om du vill så kan du numera få ett meddelande när jag gör uppdateringar på sidorna som är kopplade till Skoldatateket. Det gör du genom att fylla i din e-postadress i fältet här.

Hantera prenumeration
Kontaktperson

Lars Alvåg
Specialpedagog Skoldatateket
E-post: lars.alvag@jonkoping.se

  • Senast uppdaterad: 29 okt 2025
Dela sidan

Relaterat utbildningsmaterial

6 dec 2023 16:46
InPrint 3 - Widgit media
Film 10 av 11: Denna film visar Widgit media som är ytterligare en bildbank i InPrint 3.
14 okt 2022 09:56
Diktera på iPad - tal till text
Man kan tala in text i en iPad. Det kan göras i alla appar där man kan skriva. I denna film kan du lära dig mer om diktering på iPaden.
18 okt 2022 14:11
Ipad som assisterande teknik
Digitala verktyg kan användas för att skapa en mer tillgänglig och inkluderande lärmiljö. Här hittar du stöd kring hur en iPad kan användas som ett a...

Relaterade nyheter

Boktips
6 okt 2025 07:50
Vilse i skolan
Bakom varje utmanande beteende finns ett barn som vill lyckas – och en möjlighet att hjälpa. I Vilse i skolan ger Ross W. Greene hopp och konkreta ve...
Nyhet
7 sep 2023 14:30
Ny film om språkutveckling
Språkutveckling är ett prioriterat område i våra skolor och förskolor. Nu finns en kortfilm (Filmen om Anton) med utgångspunkt att sprida kunskap om ...
Nyhet
7 nov 2023 07:25
Pedagog Jönköping fyller ett år!
I november 2022 lanserades Pedagog Jönköping som en digital mötesplats där pedagoger kan inspirera varandra och utvecklas i sina yrkesroller. Nu har ...

Relaterade blogginlägg

IT och specialpedagogik
6 mar 2024 16:08
Visualisera ännu mera…
Vet du skillnaden mellan bildstöd och visuellt stöd? Jag kommer ofta på mig själv att använda begreppen lite slarvigt och otydligt och det är det nog...
IT och specialpedagogik
16 dec 2022 08:30
Vilken är den bästa matteappen?
Vilken är den bästa matteappen? Den typen av fråga har nog inte bara jag ställt mig eller fått under åren. Vi som pedagoger är ofta nyfikna av oss oc...
IT och specialpedagogik
15 apr 2024 06:32
Assisterande teknik är ingen genväg utan möjliggörare
"Behöver du verkligen glasögon fortfarande Lasse? Du har ju haft dem så länge så du borde ha lärt dig att klara dig utan nu!" Förhoppningsvis har i...