Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Ipad som assisterande teknik

Bild på en iPad

På iPad är talsyntes, rättstavning och diktering viktiga pusselbitar för att stödja lärandet.

I Jönköpings kommun har vi ett antal verktyg och tjänster som finns för att stödja eleverna i sitt lärande på både iPads och datorer. På denna sida finns en sammanställning av det som finns till iPads med länkar till sidor där man kan läsa mer om dessa.

Tala markering är en funktion du kan använda för att få text i e-post, meddelanden, anteckningar, webbsidor, böcker eller i vilken app som helst där du kan markera text uppläst. Markera en text och tryck på Tala i menyn så blir den markerade texten uppläst. Uppläsningen av text kan ske på flera språk. Du kan justera uppläsningshastigheten och aktivera en funktion för markering av ord vid uppläsning.

Läsarvy i Safari skalar av webbsidor så de blir mer lättlästa. Den tar bort reklam och annat som kan störa.

Vi har kommunlicens på några appar som ger möjlighet till att få text uppläst. Apparna har olika användningsområden. Via dessa länkar kan du läsa mer om apparna.

I din iPad finns också möjligheten att använda diktering. Dikteringsfunktionen omvandlar tal till text i olika appar där systemets tangentbord används. Med dikteringen finns talfunktioner för att göra punkt, ny rad och nytt stycke med mera.

Vi har kommunlicens på flera tjänster från ILT Education. Inlästa läromedel och Begreppa för alla elever i grundskola och gymnasium och sedan har vi ocså licens på Polylino för grundskolan. Vi har också Polyglutt förskola för förskolan.

Du kan läsa mer om dessa tjänster här


Guidad åtkomst är en inbyggd funktion på en iPad som ger dig möjlighet att fokusera på en specifik uppgift genom att begränsa användningen till en enda app. Du kan läsa mer om den funktionen här:

Med hjälp av appen Klassrum kan du hantera elevernas iPads när de finns i klassrummet. Man kan begränsa användingen till en specifik app precis i Guidad åtkomst men här kan du göra den inställningen på fler iPads samtidigt. Sedan finns det fler bra funktioner utöver den.

  • Publicerad: 18 okt 2022
  • Senast uppdaterad: 11 apr 2024
Har du frågor?

Lars Alvåg

Specialpedagog Skoldatateket

Dela sidan

Relaterat utbildningsmaterial

5 okt 2022 17:43
Avancerad läsare i Microsoft Lens
Avancerad läsare (Immersive reader) är ett stöd för att öka läsbarheten av texter som finns inbyggt i många av Microsofts tjänster.
14 okt 2022 09:56
Diktera på iPad - tal till text
Man kan tala in text i en iPad. Det kan göras i alla appar där man kan skriva. I denna film kan du lära dig mer om diktering på iPaden.
14 okt 2022 07:57
Så här fungerar Inlästa läromedel
ILT Education har en utbildningsportal med många filmer som beskriver de olika tjänsterna. Här är en direktlänk till delen som handlar om Inlästa lär...

Relaterade nyheter

Aktuellt just nu
12 mar 2024 11:38
Unikum - vad, hur, när och varför?
Unikum är vår nya lärplattform i Jönköpings kommun och först ut att börja använda den blir grundskolan och fritidshemmet i januari 2025, för att seda...
Nyhet
7 nov 2023 07:25
Pedagog Jönköping fyller ett år!
I november 2022 lanserades Pedagog Jönköping som en digital mötesplats där pedagoger kan inspirera varandra och utvecklas i sina yrkesroller. Nu har ...
Nyhet
7 sep 2023 14:30
Ny film om språkutveckling
Språkutveckling är ett prioriterat område i våra skolor och förskolor. Nu finns en kortfilm (Filmen om Anton) med utgångspunkt att sprida kunskap om ...

Relaterade blogginlägg

IT och specialpedagogik
11 maj 2023 12:01
Elevers självständiga lärande
Vi lever i en digital tid där hjälpen ofta finns nära oss i våra telefoner eller andra digitala enheter. I skolans värld överöses vi med en mängd oli...
IT och specialpedagogik
4 nov 2022 10:40
Läser du med öronen eller ögonen?
Jag vet inte om du tycker om att läsa böcker men jag tycker att det är fantastiskt trevligt och rogivande att få sjunka ner i en skönlitterär bok. Me...
IT och specialpedagogik
16 dec 2022 08:30
Vilken är den bästa matteappen?
Vilken är den bästa matteappen? Den typen av fråga har nog inte bara jag ställt mig eller fått under åren. Vi som pedagoger är ofta nyfikna av oss oc...