Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Lekens betydelse för att skapa en känsla för naturen

3 okt 2024 08:14

Utomhuspedagogik

Det är inte konstigt att lek är en viktig och central del av de tidiga åren i människors liv. Det är genom lek barn upptäcker, lär, utvecklas och bearbetar intryck och nya kunskaper och färdigheter. Framför allt har de dessutom roligt och det sker på deras egna villkor och initiativ. Jag har under mina år som lärare i fritidshem och utomhuspedagog fått se just detta och vill därför belysa lekens betydelse i deras tidiga utbildning. 

Det är även viktigt för vår framtid och hållbara utveckling att människor som lever på vår planet är rädda om naturen och våra gemensamma resurser. Vi behöver bry oss om och förstå vår natur för att kunna leva i och av den på bästa sätt. Därför tycker jag att det är viktigt att tidigt skapa en känsla för naturen och på så sätt även ett vänskapsband till den. För den vi är kompis med vill vi ju inte skada. 

Stationsarbete i skolskogen 

Jag har nu för andra läsåret i rad startat upp mitt arbete i Fagerslättskolans närbelägna skolskog. Dit tar jag mina elever som går i förskoleklass och årskurs 1 så att alla får komma dit en gång i veckan. Där lär vi oss mer om samband i naturen, men även friluftskunskaper och övningar i svenska och matematik. Mina lektioner avslutas alltid på ett medvetet sätt med en stunds eget utforskande, eller det begrepp som eleverna är mer bekanta med: fri lek. 

Något som blev otroligt lyckat förra läsåret är arbete med stationer. Vi började med en lektion om ekorrar där de fick lära sig med hela kroppen och flera sinnen. Fem stationer placerades ut i skolskogen med skyltar, dit de fick gå i olika grupper. På varje skylt fanns instruktioner för uppgiften.

Tre stockar ligger på marken och man ser benen på barn som balanserar på dem i en övning för att förstå ekorrens balans.

Ekorren har fantastisk balans och med hjälp av stockar i skolskogen får eleverna testa att balansera.

Det blev ett otroligt engagemang och full fart i skolskogen. De hoppade, samlade, vägde, balanserade och fick verkligen konkretisera på så många sätt hur det är att vara en ekorre. Efteråt samlades vi igen och pratade om hur det kändes, vad det var som var lätt och svårt och om de hade lärt sig något nytt. Därefter fanns det tid för fri lek innan det var dags att gå tillbaka till skolan. Vad tror du de lekte? Ekorrar såklart! Det öppnades en ekorr-restaurang byggd av stubbar där det serverades ekollon och kottar. De fortsatte att hoppa längdhopp, balansera och samlade ännu fler kottar. De lekte och lekte ända tills det tyvärr var dags att gå tillbaka. I den fria leken fick jag chans att göra observationer och bedöma om den kunskap jag ville förmedla hade nått fram till mina elever, på ett väldigt informellt sätt och endast för min egen skull. 

Ett annat tema jag arbetade med på samma sätt var om fladdermöss. Först fick de konkretisera fladdermusen genom olika stationer. Gången därpå lekte vi fladdermusleken för att lära oss om ekolokalisering (länk finns i lektionstipset nedan). Vad lekte de under den fria leken? Ja, du gissade helt rätt. Fladdermöss såklart.

Skyltar med olika stationer som alla handlar om fladdermusen.

Stationsskyltar med uppdrag om fladdermusen.

Skolans kompensatoriska uppdrag 

Vi har verkligen stora möjligheter med skolans kompensatoriska uppdrag att även låta alla de elever som vanligtvis inte tillbringar tid ute i naturen på sin fritid få naturupplevelser och en vana att röra sig i skog och mark. Därför tycker jag att det är både viktigt och roligt att få möjlighet att ta med elever redan från förskoleklass till skolskogen för att så tidigt som möjligt skapa en vana av att lära och utvecklas ute i naturen. 

Det är en fröjd varje gång att få se dem leka, upptäcka och utforska, ofta också med mycket färre konflikter och i helt nya gruppkonstellationer. De snubblar och plåsterlådan åker ofta fram, men de leker ändå glada vidare och har fått sig en lärdom att lyfta lite extra mycket på fötterna när vi är i skogen. Den läskiga insekten blev tillslut inte så läskig när vi har tittat på den i en lupp och gett den ett namn. Förhoppningsvis kan ett livslångt vänskapsband till naturen börja här i skolskogen, eller i en skog nära dig.

Mål: Känna till några fakta om ekorren samt testa på hur ekorrens förmågor känns i den egna kroppen.

Material:

  • Skyltar med uppdrag. Fästs på pinne, t.ex. grillpinne, för att få ner i marken på lämplig plats.
  • Rep i längderna 1,3 meter respektive 5 meter
  • Något föremål som väger 4 hg.

Uppdrag

  1. Ekorren har fantastisk balans. Gå balansgång på stockarna. Gå först utan att sträcka ut armarna. Gå därefter med utsträckta armar. Var det någon skillnad? Varför har ekorren lång svans? (Placeras vid något att balansera på, t. ex. en stock)
  2. Ekorren kan hoppa 1,3 meter på marken. Mät ut sträckan med hjälp av repet. Hoppa jämfota från stillastående och jämför.
    Ekorren kan hoppa 5 meter i luften när den hoppar mellan träd. Mät ut sträckan med hjälp av repet. Spring och hoppa. Jämför med ekorrens hopp. (Ett rep som är 1,3 meter långt och ett som är 5 meter långt placerat vid stationen)
  3. En ekorre äter gärna tall- och granfrön, granens hanblommor, svamp, bär, nötter, ekollon och fågelägg. Hämta tre olika slags mat till ekorren. OBS! Inte fågelägg.
  4. En ekorre behöver ca 4000 frön från barrträd varje dag. Det finns ca 140 frön i en grankotte. Den behöver 28 kottar/dag. Hämta 28 kottar. Leta efter frön. En ekorre kan skala en kotte på 6 minuter. Hur lång tid behöver du?
  5. En ekorre väger ca 4 hg. Hämta ett naturföremål som väger lika mycket som ekorren. Jämför med burken, den väger 4 hg. (Placeras vid något som väger 4 hg, t.ex en burk med sand i)

Genomförande:

  • Förklara hur uppdragen ser ut för varje station.
  • Dela sedan in eleverna i fem grupper och låt de börja på varsin station.
  • När varje grupp känner sig färdiga så byter alla station och roterar ett varv runt så att alla får testa på allt.
  • Återsamlas efteråt och reflektera tillsammans över de nya upplevelserna.

Mål: Känna till några fakta om fladdermusen samt testa på hur fladdermusens förmågor känns i den egna kroppen.

Material

  • Skyltar med uppdrag. Fästs på pinne, t.ex. grillpinne, för att få ner i marken på lämplig plats.
  • Ett rep

Uppdrag

  1. Fladdermusens vingar är ca fyra gånger så stora som kroppen. Hitta ett naturföremål, t. ex. en pinne eller en sten, och en annan som är fyra gånger så stor.
  2. Fladdermusen har bra luktsinne. Har du det? Hitta olika lukter i naturen, t. ex. barr, jord, mossa. Låt de andra i gruppen blunda och gissa vad det är genom att lukta.
  3. Fladdermusens hjärta slår ca 130 slag/minut. När vintern kommer vrids frekvensen ner till ca 3-4 hjärtslag/minut. Räkna dina hjärtslag i vila (mät pulsen). Spring några varv som en fladdrande fladdermus. Mät pulsen igen.
  4. När fladdermusen är trött hänger den upp och ner i bakfötterna. En sena i foten gör så att den drar ihop sig av fladdermusens tyngd. Testa att hänga i en gren med dina händer. Går det att slappna av? Tror du att du kan sova där?
  5. En fladdermus kan ha huvudet upp och ner utan att blodet samlas på fel ställen i kroppen. Stå på marken och luta dig framåt som en hängande fladdermus. Se världen upp och ner. Hur känns det att hålla huvudet upp och ner.
  6. Fladdermusen är inte beroende av synen utan använder sig mer av hörseln och andra sinnen. Blunda, håll i repet och ta dig fram längs med det. Hur känns det att inte kunna se? (Placeras vid en repbana mellan några träd) .

Genomförande

  • Förklara hur uppdragen ser ut för varje station.
  • Dela sedan in eleverna i sex grupper och låt de börja på varsin station.
  • När varje grupp känner sig färdiga så byter alla station och roterar ett varv runt så att alla får testa på allt.
  • Återsamlas efteråt och reflektera tillsammans över de nya upplevelserna.

Länk

Skribent

Susanne Wahlgren

Lärare i fritidshem

  • Fagerslättskolan

Bloggarna på Pedagog Jönköping består av personliga texter. Åsikter och ställningstaganden är skribentens egna.

Dela sidan

Utomhuspedagogik

En blogg med fokus på utomhuspedagogik. Här delar pedagoger och lärare i förskolan, grundskolan och gymnasiet med sig av sina erfarenheter, tankar, funderingar och bästa tips. För vem? Denna blogg riktar sig till dig som är nyfiken på utomhuspedagogik. Om vad? Här kan du få idéer och inspiration om hur du kan utforska och använda dig av utomhuspedagogik i undervisningen och som fritidsaktivitet för att skapa lärglädje med naturen som redskap.

Relaterade blogginlägg

Utomhuspedagogik
13 mar 2024 07:23
Att utforska världen
I det här blogginlägget kommer jag att presentera olika lektioner och metoder för utomhuspedagogik med rörelse och sensorisk inlärning i fokus. Vi ko...
Utomhuspedagogik
4 jun 2024 08:13
Sommarens möjligheter för utomhuspedagogik
Just nu är det fantastisk att vara lärare med fokus på utomhuspedagogik. Naturen är ett ständigt föränderligt klassrum som erbjuder oändliga möjlighe...
Utomhuspedagogik
5 feb 2024 15:24
Med en känsla av äventyr
En ny termin har startat och med den öppnar sig nya möjligheter. Eleverna har återvänt till skolan, jag är redo med nya lektioner och överallt finns ...