Lekens betydelse för att skapa en känsla för naturen
3 okt 2024 08:14
Det är inte konstigt att lek är en viktig och central del av de tidiga åren i människors liv. Det är genom lek barn upptäcker, lär, utvecklas och bearbetar intryck och nya kunskaper och färdigheter. Framför allt har de dessutom roligt och det sker på deras egna villkor och initiativ. Jag har under mina år som lärare i fritidshem och utomhuspedagog fått se just detta och vill därför belysa lekens betydelse i deras tidiga utbildning.
Det är även viktigt för vår framtid och hållbara utveckling att människor som lever på vår planet är rädda om naturen och våra gemensamma resurser. Vi behöver bry oss om och förstå vår natur för att kunna leva i och av den på bästa sätt. Därför tycker jag att det är viktigt att tidigt skapa en känsla för naturen och på så sätt även ett vänskapsband till den. För den vi är kompis med vill vi ju inte skada.
Stationsarbete i skolskogen
Jag har nu för andra läsåret i rad startat upp mitt arbete i Fagerslättskolans närbelägna skolskog. Dit tar jag mina elever som går i förskoleklass och årskurs 1 så att alla får komma dit en gång i veckan. Där lär vi oss mer om samband i naturen, men även friluftskunskaper och övningar i svenska och matematik. Mina lektioner avslutas alltid på ett medvetet sätt med en stunds eget utforskande, eller det begrepp som eleverna är mer bekanta med: fri lek.
Något som blev otroligt lyckat förra läsåret är arbete med stationer. Vi började med en lektion om ekorrar där de fick lära sig med hela kroppen och flera sinnen. Fem stationer placerades ut i skolskogen med skyltar, dit de fick gå i olika grupper. På varje skylt fanns instruktioner för uppgiften.
Det blev ett otroligt engagemang och full fart i skolskogen. De hoppade, samlade, vägde, balanserade och fick verkligen konkretisera på så många sätt hur det är att vara en ekorre. Efteråt samlades vi igen och pratade om hur det kändes, vad det var som var lätt och svårt och om de hade lärt sig något nytt. Därefter fanns det tid för fri lek innan det var dags att gå tillbaka till skolan. Vad tror du de lekte? Ekorrar såklart! Det öppnades en ekorr-restaurang byggd av stubbar där det serverades ekollon och kottar. De fortsatte att hoppa längdhopp, balansera och samlade ännu fler kottar. De lekte och lekte ända tills det tyvärr var dags att gå tillbaka. I den fria leken fick jag chans att göra observationer och bedöma om den kunskap jag ville förmedla hade nått fram till mina elever, på ett väldigt informellt sätt och endast för min egen skull.
Ett annat tema jag arbetade med på samma sätt var om fladdermöss. Först fick de konkretisera fladdermusen genom olika stationer. Gången därpå lekte vi fladdermusleken för att lära oss om ekolokalisering (länk finns i lektionstipset nedan). Vad lekte de under den fria leken? Ja, du gissade helt rätt. Fladdermöss såklart.
Skolans kompensatoriska uppdrag
Vi har verkligen stora möjligheter med skolans kompensatoriska uppdrag att även låta alla de elever som vanligtvis inte tillbringar tid ute i naturen på sin fritid få naturupplevelser och en vana att röra sig i skog och mark. Därför tycker jag att det är både viktigt och roligt att få möjlighet att ta med elever redan från förskoleklass till skolskogen för att så tidigt som möjligt skapa en vana av att lära och utvecklas ute i naturen.
Det är en fröjd varje gång att få se dem leka, upptäcka och utforska, ofta också med mycket färre konflikter och i helt nya gruppkonstellationer. De snubblar och plåsterlådan åker ofta fram, men de leker ändå glada vidare och har fått sig en lärdom att lyfta lite extra mycket på fötterna när vi är i skogen. Den läskiga insekten blev tillslut inte så läskig när vi har tittat på den i en lupp och gett den ett namn. Förhoppningsvis kan ett livslångt vänskapsband till naturen börja här i skolskogen, eller i en skog nära dig.
Skribent
Susanne Wahlgren
Lärare i fritidshem
Fagerslättskolan
susanne.wahlgren@jonkoping.se
Bloggarna på Pedagog Jönköping består av personliga texter. Åsikter och ställningstaganden är skribentens egna.
Utomhuspedagogik
En blogg med fokus på utomhuspedagogik. Här delar pedagoger och lärare i förskolan, grundskolan och gymnasiet med sig av sina erfarenheter, tankar, funderingar och bästa tips. För vem? Denna blogg riktar sig till dig som är nyfiken på utomhuspedagogik. Om vad? Här kan du få idéer och inspiration om hur du kan utforska och använda dig av utomhuspedagogik i undervisningen och som fritidsaktivitet för att skapa lärglädje med naturen som redskap.