Läser du med öronen eller ögonen?
4 nov 2022 10:40
Jag vet inte om du tycker om att läsa böcker men jag tycker att det är fantastiskt trevligt och rogivande att få sjunka ner i en skönlitterär bok. Men tidigare blev det inte så många böcker lästa för mig eftersom jag gjorde en massa andra saker i stället. Tiden räckte inte riktigt till…
För några år sedan skaffade vi en strömmande ljudboktjänst hemma och efter det så slukar jag böcker. Det är så fantastiskt skönt att kunna lyssna på en bok när man tränar eller städar. Helt plötsligt finns det mycket mer tid… Nu i sommar så har jag läst ganska många böcker. Men kan man då säga att jag har läst många böcker när jag har lyssnat på dom? Ja visst kan man det! När jag har funderat kring om det är någon skillnad på när jag läser en bok med mina öron eller mina ögon så upplever jag att det inte är så. Jag får samma inre bilder kring hur huvudrollsinnehavaren ser ut och hur miljön är oavsett om jag använder mina ögon eller öron till att läsa boken. Men om jag däremot skulle titta på en filmatisering av boken så är det någon annan som har bestämt vem det är som är skådespelare och hur den ser ut och hur miljöerna ska vara.
Jag personligen har inga läs- och skrivsvårigheter men kan ändå uppleva att öronläsandet stimulerar mig. Jag tycker om att ha olika möjligheter att ta till mig information och kunskap. I skolorna hos oss i Jönköping har alla elever möjlighet att lyssna på sina läromedel. Det vi ser är att det inte bara är elever med läs- och skrivsvårigheter som använder sig av inlästa läromedel utan alla olika typer av elever. En del lyssnar på läxan till och från träningen, andra har boken framför sig och lyssnar samtidigt. När ett verktyg är okej för alla att använda sig av och många gör det så är det lättare för de eleverna som verkligen behöver stödet att använda verktyget.
För mig är det här ett exempel på tillgängligt lärande med digitala verktyg. När jag pratar om tillgänglighet så menar jag att det handlar om något som är nödvändigt för en del, det är bra för alla men inte dåligt för någon.
När det gäller ögonläsandet så är det viktigt för många elever att vi separerar lästräningen och kunskapsinhämtningen. Har du inte automatiserat din läsning så kräver läsningen så mycket av dig så det är svårt att också lära sig och förstå vad man läser. Att lästräna är väldigt viktigt och det ska vi fortsätta att jobba med. Men när vi förväntar oss att en elev med läs- och skrivsvårigheter ska förstå texten så behöver vi erbjuda andra sätt att ta till sig innehållet. T.ex. genom att få lyssna på texten.
Men när vi pratar om att använda sina öron och läsa texter så är det också någonting som man behöver träna på. Man behöver hitta en studieteknik på samma sätt som när man använder sina ögon att läsa. Därför är det viktigt att tidigt lära sig att lyssna för att ta till sig information. Här är högläsningen i förskolan en fantastisk grund att bygga på. Där får barnen möjligheter att skapa inre bilder.
Att ha möjlighet att både ta till sig kunskap och kunna ge ut sin kunskap på olika sätt är väldigt viktigt. Här finns många digitala verktyg att ta hjälp av. Tidigare använde man sig av begreppet alternativa verktyg men i forskningen idag används istället begreppet assisterande teknik när man pratar om verktyg som kan stödja personer med läs- och skrivsvårigheter. Det kan till exempel handla om att få text uppläst på olika sätt, rättstavning och även möjlighet att tala och så blir det text, det kan man kalla diktera eller Tal till text. Den här texten som jag skriver just nu har jag dikterat in. Det är en funktion som finns inbyggd i bland annat Word.
Målet i förskolan och skolan är att alla barn och elever ska få utvecklas så långt de bara kan utifrån sina förutsättningar. I den här bloggen kommer jag skriva om olika sätt där undervisningen blir tillgänglig med stöd av digitala verktyg på olika sätt.
Skribent
Lars Alvåg
Specialpedagog Skoldatateket
Bloggarna på Pedagog Jönköping består av personliga texter. Åsikter och ställningstaganden är skribentens egna.
IT och specialpedagogik
Jag heter Lars Alvåg och är specialpedagog med ansvar för Skoldatateket. Jag jobbar med specialpedagogiskt IT-stöd och finns som ett bollplank till verksamheten när det gäller frågor kring tillgängligt lärande med digitala verktyg. För vem? För dig som jobbar med barn och elever och som vill läsa om hur vi med digitala verktyg kan stödja deras lärande med ett specialpedagogiskt fokus. Om vad? Tillgängligt lärande med digitala verktyg. Det handlar bl.a. om assisterande teknik, bildstöd, strukturstöd mm. Kort och gott om hur vi kan stödja barn och elever så att de får möjlighet att bli sitt bästa jag.