Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Tala, lyssna, samtala och använda språket första åren i skolan

Språket utvecklas genom att det används, därför behöver eleverna involveras i språkliga sammanhang där de uppmuntras att använda språket och vara aktiva språkanvändare.

Lgr 22 tydliggör att eleverna ska ges förutsättningar att utveckla sitt tal- och skriftspråk så att de får tilltro till sin språkförmåga och kan uttrycka sig i olika sammanhang och för skilda syften. Talets och samtalets plats i elevens utveckling och lärande är därmed central.

Utvecklingen av den muntliga förmågan låter sig dock inte fångas på riktigt samma sätt som utvecklingen av förmågorna att läsa och skriva. Tal och samtal är liksom läsning och skrivning beroende av situation, mottagande, personlig trygghet och grupptillhörighet. Samtalen kring upplevelser i vardagen eller kring det eleverna läst eller sett, där läraren ställer öppna frågor och inspirerar eleverna att anknyta till sina egna erfarenheter, utvecklar och utmanar språkförmågan.

När eleverna ska framföra något muntligt är kronologin ledstången i berättandet. Det gäller såväl när eleverna återger ett händelseförlopp som när de återger en berättelse eller berättar helt fritt. Beroende på syfte och funktion med det eleverna muntligt ska framföra har de olika behov av att få stöd på varierande sätt, men som lärare behöver man vara uppmärksam på hur mycket hjälp eleven behöver för att ”få ihop” sin berättelse.

Hur – exempel på hur undervisningen kan utformas

  • Skapa ett gott gruppklimat, där alla elever vill, vågar och tillåts komma till tals.
  • Ge eleverna många tillfällen att samtala, tala och lyssna enskilt och i grupp, på svenska och/eller på sitt starkaste språk.
  • Arbeta med kommunikativa strategier när språket inte räcker till, till exempel att använda sitt starkaste språk och sedan översätta, formulera sig på annat sätt, använda kroppsspråk och analoga eller digitala bilder.
  • Sträva efter att använda eftertänksamma dialoger för reflekterande samtal som är öppna, respektfulla och utforskande analytiska till sin karaktär och utgår från elevernas egna idéer och tankar.
  • Träna på att anpassa samtal till olika syften, situationer och mottagare enskilt och i grupp, på svenska och/eller på sitt starkaste språk.
  • Skapa berättelser och återberätta historier tillsammans i gruppen exempelvis med stöd av digitala verktyg.
  • Ge eleverna många tillfällen att samtala om egna upplevelser, ge och ta muntliga instruktioner, diskutera olika elevnära dilemman och ta egen ställning.
  • Arbeta med olika strategier för kooperativt lärande där tala, lyssna och samtala ingår.
  • Laborera med lekar/övningar/sånger/ramsor som uppmärksammar språkets uttal, betoning och satsmelodi.
  • I de vardagliga aktiviteterna på fritidshemmet finns många möjligheter till spontana samtal, dialoger om dilemman och konflikter, beröra livsfrågor, etiska och moraliska frågor för att lära sig demokratiska principer. Att ta tillvara möjligheter att använda språket i så många sammamanhang som möjligt är en viktig del för att stimulera elevernas språkutveckling.
  • På fritidshemmet kommer språket till liv i användning i olika aktiviteter såsom när man leker, odlar, utforskar sina intressen eller löser konflikter.
  • Skolverket, 2021. Gilla Läsa Skriva [Elektronisk resurs]. (2021). Skolverket.
  • Pihlgren, 2022. Språkdidaktik i fritidshemmet: språkundervisning medan livet levs. (1 uppl.). Natur & Kultur.
  • Skolverket, 2020.Nya språket lyfter [Elektronisk resurs]. (2020). Skolverket.
  • Publicerad: 10 okt 2022
  • Senast uppdaterad: 15 maj 2024
Dela sidan

Relaterat utbildningsmaterial

10 okt 2022 08:33
Att arbeta för språklig medvetenhet första åren i skolan
Att vara språkligt medveten innebär att kunna reflektera över språket, att kunna skifta sin uppmärksamhet mellan språkets innehåll och form, på olika...
10 okt 2022 09:25
Tillgänglig lärmiljö för god språkutveckling i förskolan och de första åren i skolan
Det finns stora möjligheter att påverka och ge förutsättningar för språkutveckling genom att skapa goda språkliga miljöer. För att få syn på vilka fö...
10 okt 2022 09:24
Att skriva sig till läsning första åren i skolan
Att skriva sig till läsning (ASL) är väl en etablerad metod i Jönköpings kommun där digitala verktyg används för att öka och fördjupa skrivandet. ASL...

Relaterade nyheter

Aktuellt just nu
19 apr 2023 07:16
De har språket i fokus - möt språkpedagogerna Mari, Lina och Malin
I höstas började de första språkpedagogerna på våra grundskolor och förskolor i Jönköpings kommun. Det är en ny roll och extra resurs som ingår i den...
Aktuellt just nu
26 sep 2022 11:58
Hon är huvudtalare på Europeiska språkdagen
Den 26 september firas den Europeiska Språkdagen – med syfte att lyfta fram språk- och språkutveckling i alla europeiska länder. Jönköping visar fram...
Aktuellt just nu
15 aug 2023 07:13
Marie och Hanna – två språkpedagoger i förskolan
Marie Lindström och Hanna Eklund är båda språkpedagoger i förskolan sedan oktober i fjol. Marie på Öxnehaga förskoleområde och Hanna på Hovslätts för...

Relaterade blogginlägg

Forskning i praktiken
6 sep 2024 13:07
Följeforskning om språkutveckling
I Jönköpings kommun finns det en språkplan för förskola, förskoleklass, fritidshem och årskurs 1. I två år har jag fått vara en liten del i det arbet...
Utomhuspedagogik
13 mar 2024 07:23
Att utforska världen
I det här blogginlägget kommer jag att presentera olika lektioner och metoder för utomhuspedagogik med rörelse och sensorisk inlärning i fokus. Vi ko...
Utomhuspedagogik
3 okt 2024 08:14
Lekens betydelse för att skapa en känsla för naturen
Det är inte konstigt att lek är en viktig och central del av de tidiga åren i människors liv. Det är genom lek barn upptäcker, lär, utvecklas och bea...