Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Att skriva sig till läsning första åren i skolan

Att skriva sig till läsning (ASL) är väl en etablerad metod i Jönköpings kommun där digitala verktyg används för att öka och fördjupa skrivandet. ASL innebär att elever använder dator eller lärplatta utrustad med talsyntes, ljudande tangentbord och rättstavningsprogram.

Metoden kopplar samman tala, lyssna, läsa och skriva med användande av digitala skrivverktyg och utgår från skrivande eftersom det för många elever är enklare att börja med än att läsa. Samtalet och interaktionen utgör en viktig grund för skrivandet som med fördel görs i par.

Att skriva med stöd av digitala verktyg ger möjlighet att koppla bort hantverket av skrivandet och istället ägna mer fokus åt innehållet, något som är gynnsamt för många elevers skrivutveckling. Digitalt skrivande ger även eleverna enklare möjligheter att bearbeta och utveckla sin text och kanske lägga till bilder för att göra det skrivna ordet mer intressant. Med ljudande tangentbord som skrivstöd kan eleverna lyssna i samband med skrivandet och få direkt återkoppling på bokstäver, ord och meningsbyggnad vilket i sin tur gynnar läs- och skrivutvecklingen.

  • Trageton, 2014. Att skriva sig till läsning-IKT i förskoleklass och skola. Liber.
  • Peterson, 2019.Parskrivande på datorn. I T. Alatalo. (Red.), Läsundervisningens grunder (s. 259–279). Gleerups.
  • Publicerad: 10 okt 2022
  • Senast uppdaterad: 15 maj 2024
Dela sidan

Relaterat utbildningsmaterial

10 okt 2022 08:33
Att arbeta för språklig medvetenhet första åren i skolan
Att vara språkligt medveten innebär att kunna reflektera över språket, att kunna skifta sin uppmärksamhet mellan språkets innehåll och form, på olika...
10 okt 2022 09:00
Ordavkodning de första åren i skolan
Målet med all läsning är att få ta del av texters budskap. Men för att utveckla en god läsförmåga i ett alfabetiskt språk behöver eleverna lära sig d...
10 okt 2022 09:02
Att på förenklat sätt förklara läsning
Ett förenklat sätt att förklara läsning är genom modellen The Simple View of Reading . Modellen förklarar läsningen som en produkt av två grundlägg...

Relaterade nyheter

Aktuellt just nu
19 apr 2023 07:16
De har språket i fokus - möt språkpedagogerna Mari, Lina och Malin
I höstas började de första språkpedagogerna på våra grundskolor och förskolor i Jönköpings kommun. Det är en ny roll och extra resurs som ingår i den...
Nyhet
8 aug 2024 07:00
LegiLexi finns nu för mellanstadiet
LegiLexi är ett verktyg för att bedöma elevers läsförmåga. Från och med höstens terminsstart kan även du som jobbar som lärare på mellanstadiet använ...
Aktuellt just nu
15 aug 2023 07:13
Marie och Hanna – två språkpedagoger i förskolan
Marie Lindström och Hanna Eklund är båda språkpedagoger i förskolan sedan oktober i fjol. Marie på Öxnehaga förskoleområde och Hanna på Hovslätts för...

Relaterade blogginlägg

Forskning i praktiken
6 sep 2024 13:07
Följeforskning om språkutveckling
I Jönköpings kommun finns det en språkplan för förskola, förskoleklass, fritidshem och årskurs 1. I två år har jag fått vara en liten del i det arbet...
Utomhuspedagogik
13 mar 2024 07:23
Att utforska världen
I det här blogginlägget kommer jag att presentera olika lektioner och metoder för utomhuspedagogik med rörelse och sensorisk inlärning i fokus. Vi ko...
Utomhuspedagogik
3 okt 2024 08:14
Lekens betydelse för att skapa en känsla för naturen
Det är inte konstigt att lek är en viktig och central del av de tidiga åren i människors liv. Det är genom lek barn upptäcker, lär, utvecklas och bea...