Att skriva sig till läsning första åren i skolan
Att skriva sig till läsning (ASL) är väl en etablerad metod i Jönköpings kommun där digitala verktyg används för att öka och fördjupa skrivandet. ASL innebär att elever använder dator eller lärplatta utrustad med talsyntes, ljudande tangentbord och rättstavningsprogram.
Metoden kopplar samman tala, lyssna, läsa och skriva med användande av digitala skrivverktyg och utgår från skrivande eftersom det för många elever är enklare att börja med än att läsa. Samtalet och interaktionen utgör en viktig grund för skrivandet som med fördel görs i par.
Att skriva med stöd av digitala verktyg ger möjlighet att koppla bort hantverket av skrivandet och istället ägna mer fokus åt innehållet, något som är gynnsamt för många elevers skrivutveckling. Digitalt skrivande ger även eleverna enklare möjligheter att bearbeta och utveckla sin text och kanske lägga till bilder för att göra det skrivna ordet mer intressant. Med ljudande tangentbord som skrivstöd kan eleverna lyssna i samband med skrivandet och få direkt återkoppling på bokstäver, ord och meningsbyggnad vilket i sin tur gynnar läs- och skrivutvecklingen.
- Publicerad: 10 okt 2022
- Senast uppdaterad: 15 maj 2024