Sommarens möjligheter för utomhuspedagogik
4 jun 2024 08:13
Just nu är det fantastisk att vara lärare med fokus på utomhuspedagogik. Naturen är ett ständigt föränderligt klassrum som erbjuder oändliga möjligheter till lärande och upptäckande. Med våren i full blom och sommaren på ingång, finns det ingen bättre tid att ta med eleverna ut och låta naturen bli en del av undervisningen.
Sommaren erbjuder unika möjligheter för utomhuspedagogik. Med längre och varmare dagar kan vi spendera mer tid utomhus, vilket ger oss chansen att utforska naturen ännu mer. Från att studera blommor och insekter till att observera fåglar och deras beteenden, finns det så mycket att lära. Naturen blir en förlängning av klassrummet där eleverna kan engagera sig i praktiska och meningsfulla aktiviteter. Här ger jag några tips vad man kan göra.
Vad händer i naturen?
Varje dag sker små och stora förändringar i naturen runt omkring oss. Detta är något vi verkligen kan dra nytta av i undervisningen. Att observera hur blommor blommar, hur fåglar bygger sina bon och hur insekter surrar runt kan ge eleverna en djupare förståelse för livets cykel och ekologiska samband. Dessutom har våra odlingar med blommor, sallad och rädisor verkligen tagit sig och växer så att det knakar. Detta ger eleverna en konkret upplevelse av växtprocesser och hur omsorg och rätt förutsättningar kan bidra till riklig tillväxt.
Vi hittade en myrstack!
En av de mest spännande upptäckterna vi nyligen gjorde var att hitta en myrstack i närområdet. Jag och mina elever har spenderat många lektioner med att studera myrornas fascinerande samhälle. Vi observerade hur myrorna samarbetade, byggde och försvarade sin stack. Genom att använda luppar kunde vi titta närmare på deras intrikata arbete och diskutera hur myrsamhället fungerar som en komplex organisation. Eleverna fick också dokumentera deras fynd för att senare ta med sig sina anteckningar in i min kollegas klassrum (Linda Qvennerstedt). Där kunde de tillsammans skriva varsin bok om myror!
Håvning vid Attarpsdammen
Ett annat äventyr vi gav oss ut på var håvning vid Attarpsdammen. Eleverna var utrustade med håvar och identifieringsnycklar för att få reda på vilka sorters insekter och spindeldjur vi fick upp ur vattnet. Det var en lärorik och rolig upplevelse där vi upptäckte allt från buksimmare till trollsländelarver. Genom att studera dessa varelser lärde sig eleverna om vattenekosystemet och vikten av biologisk mångfald.
Samla in växter, pressa och skriva om
En annan aktivitet som man kan ägna sig åt är att samla in växter för att pressa och dokumentera dem. Detta kan vara ett utmärkt sätt för eleverna att lära sig om olika växtarter och deras egenskaper. Genom att skriva om de växter vi samlat in, har eleverna också fått möjlighet att utveckla sina skrivfärdigheter och fördjupa sina kunskaper i biologi. Detta gör vi i en bok som vi kallar ”Mitt år med alla sinnen”.
Skräpplockning i Bankeryd
Tillsammans med mina drygt 200 elever har vi också varit ute i Bankeryd och plockat skräp. Denna aktivitet har inte bara bidragit till en renare miljö, utan också lärt eleverna om vikten av att ta hand om vår natur. Efter att vi samlat in allt skräp, har vi sorterat det och diskutera återvinningens betydelse. Eleverna kan lära sig om vilka material som kan återvinnas, hur återvinningsprocessen fungerar och varför det är viktigt för miljön. Det går dessutom att skapa konstprojekt med återvunnet material, vilket ger en kreativ dimension till lärandet och stärker elevernas förståelse för hållbarhet.
Studenter från HLK är på besök
Vi hade också nöjet att välkomna studenter från Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) på besök. Studenterna läser just nu kursen Utomhuspedagogik. Studenterna höll i egenplanerade lektioner och de delade med sig av sina kunskaper och idéer om utomhuspedagogik, vilket inspirerade både mig och mina elever. Deras närvaro bidrog till att skapa en dynamisk och interaktiv lärmiljö där eleverna fick nya perspektiv och lärandemetoder.
Blicka framåt för en ny termin
Med en ny termin i sikte ser vi fram emot att fortsätta utforska och lära oss i naturen. Utomhuspedagogik har visat sig vara en kraftfull metod för att engagera eleverna och ge dem praktiska och minnesvärda lärdomar. Vi planerar att integrera ännu fler utomhuslektioner och använda naturen som en levande lärobok. Det är dags att packa ryggsäcken och ge sig ut på nya äventyr i naturens fantastiska klassrum.
Låt oss tillsammans skapa en lärorik och inspirerande termin!
Skribent
Linus Ögren
Lärare i Fritidshem och utomhuspedagog
Attarpsskolan
linus.ogren@jonkoping.se
Bloggarna på Pedagog Jönköping består av personliga texter. Åsikter och ställningstaganden är skribentens egna.
Utomhuspedagogik
En blogg med fokus på utomhuspedagogik. Här delar pedagoger och lärare i förskolan, grundskolan och gymnasiet med sig av sina erfarenheter, tankar, funderingar och bästa tips. För vem? Denna blogg riktar sig till dig som är nyfiken på utomhuspedagogik. Om vad? Här kan du få idéer och inspiration om hur du kan utforska och använda dig av utomhuspedagogik i undervisningen och som fritidsaktivitet för att skapa lärglädje med naturen som redskap.