Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Hur du möter ett barn eller en elev som är tyst

Har du ett barn eller elev i din verksamhet som varit tyst i mer än en månad? Då kan det röra sig om ångestdiagnosen selektiv mutism som innebär att barnet talar obehindrat i vissa situationer men inte i andra.

Ofta talar barnet i hemmet men inte i förskolan eller skolan. I snitt finns ett barn eller elev med selektiv mutism på varje förskola och skola. Selektiv mutism är vanligare hos flerspråkiga barn än hos enspråkiga. Det är också hög samförekomst mellan språkiga svårigheter och selektiv mutism.

Alla som möter ett barn med selektiv mutism bör sträva mot samma förhållningssätt och bland annat:

  • bekräfta barnet och dess oro inför att tala
  • ge trygghet i att ingen kommer att tvinga till tal
  • jobba för ett tillåtande klimat i klassrummet/gruppen
  • använda alternativ och kompletterande kommunikation
  • vara modell i kommunikationen

Se filmen “Selektiv mutism – en introduktion” för mer fakta och råd.

I länken nedan finns mer information om selektiv mutism.

Grundskolan:
Specialpedagoger på kommunens grundskolor är välkomna att kontakta skolpsykolog Anna Lind eller skollogoped Viktoria Front för förfrågan om handledning.

Förskolan:
Kontakta skolpsykolog Anna Lind för frågor.

Anna Lind

Viktoria Front

  • Publicerad: 18 dec 2023
  • Senast uppdaterad: 24 sep 2024
Dela sidan

Relaterat utbildningsmaterial

25 sep 2024 13:06
Hörselnedsättning hos barn och elever
Hörselnedsättning kan påverka barnets utveckling på olika sätt. Här kan du lära dig mer om tillgänglig lärmiljö och språkliga förmågor vid hörselneds...
25 okt 2022 08:02
Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck
En webbkurs för skolledare och medarbetare inom elevhälsan som vill fördjupa sina kunskaper om systematiskt arbete mot hedersrelaterat våld och förtr...
18 okt 2022 14:11
Ipad som assisterande teknik
På iPad är talsyntes, rättstavning och diktering viktiga pusselbitar för att stödja lärandet.

Relaterade nyheter

Vad säger forskningen
10 okt 2023 14:10
Camilla och Malin har skrivit uppsats om språkstörning
Camilla och Malin är båda speciallärare och har gjort en kvalitativ intervjustudie kring lärares arbete med elever med språkstörning i årskurs 1 till...
Bli inspirerad
16 apr 2024 07:26
På Dalviksskolan ger läslyftet både läslust och kollegialt lärande
Sedan läsårsstarten i augusti 2023 har Dalviksskolan jobbat med Polylinos läslyft. Förutom inspiration och verktyg till lärarna för att jobba aktivt ...
Aktuellt just nu
23 sep 2024 07:39
Satsning på Språk- och kunskapsutvecklande förhållningssätt i förskolan
Sedan december 2022 har specialpedagoger, språkpedagoger, nyckelpersoner, förstelärare, rektorer och biträdande rektorer i förskolan gått utbildninge...

Relaterade blogginlägg

Språkutveckling genom musik
10 okt 2024 16:11
Musikens dragningskraft
På vår avdelning har vi alltid haft ett eller flera barn som haft en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF-diagnos) som t.ex. autism och ADHD el...
Språkutveckling genom musik
29 sep 2023 07:19
Spela instrument för språkets skull!
Att spela rytminstrument är att ljudsätta en rörelse. När man spelar rytminstrument så hör man hur mycket muskelstyrka/kraft man använder, man hör oc...
Språkutveckling genom musik
31 aug 2023 09:25
“Jag är helt omusikalisk och tondöv!”
Nytt läsår och nya möjligheter! Tycker du att det är svårt med musikundervisning eller undviker att ta hjälp av musiken i förskolans språkundervisnin...