Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Ljudexperiment, ljudskapande, ljudateljé, ljudkonst

27 maj 2024 08:12

Språkutveckling genom musik

Läs rubriken en gång till – visst är det vackra ord! Jag som älskar att arbeta med ljud skulle önska att det fanns tillgängligt material för barnen att självständigt få skapa och leka med ljud. Tänk om det fanns en ljudateljé på varje förskola. Ett rum fullt med instrument som barnen fick testa, utforska, experimentera och leka med.

Tyvärr så är detta svårt att genomföra i förskolan idag där vi har så stora barngrupper och många gånger lokaler som inte är anpassade för ljudaktiviteter d.v.s. stora öppna ytor och få rum.

Höga ljudnivåer och buller är ett hot mot pedagoger och barns hälsa. Det är inte bara allmänt jobbigt att vistas i miljöer med hög ljudvolym utan det kan också påverka kroppen på olika sätt. Det kan påverka vår hörsel fysiskt men även vår koncentration och inlärningsförmåga.

Vi som jobbar i förskolan har denna miljö att kämpa med varje dag. Vi får på alla sätt försöka få till en rimlig ljudmiljö för våra barn. Vi delar upp barnen i mindre grupper, ser till att ett gäng alltid är ute så det blir en lugnare miljö inne.

Jag tror ändå att vi behöver fundera över hur vi ger barnen möjlighet till ljudskapande, ljudexperiment och ljudlekar.

I boken Musik och språk skriver Ulf Jederlund: “Ljudet är en grundbyggsten i musiken, liksom i det talade språket. Vi vet att barns förmåga att urskilja ljud och att producera ljud med sin röst utvecklas mycket tidigt och att denna förmåga är avgörande för barns hela språkutveckling.”

Hur tränar man på att urskilja ljud?

Jag tror att vi pedagoger har en stor uppgift i att skapa stunder då vi är tysta och lyssnar på ljuden omkring oss. Då vi uppmärksammar barnen på fågelkvittret, vattnet som rinner i bäcken eller vilket fint ljud det blir när många barn trummar på knäna.

Jag vill ge några tips på hur man kan utforska och leka med ljud. Bästa platsen är utomhus. Många nybyggda förskolor har något ljudskapande bland lekredskapen på gården. En del förskolor har tillverkat en ljudvägg själva där de hängt upp olika saker som låter som barnen kan spela på. Jag jobbar på en förskola där gården används av ungdomar och barn på kvällstid och vi kan tyvärr inte lämna något kvar på gården eller hänga upp något på väggarna. Vi får plocka in och ut saker.

Ljudskapande

I första hand behöver vi pedagoger bli medvetna om när ett barn utforskar ljud, ofta tycker vi vuxna att det stör och tystar gärna ner barnen. Kanske tar barnen ut hinkar och slår på eller släpper sand på metallen i rutschkanan. Jag har varit med om en tvååring som började dra en spade längs ett staket av järn och höll på en lång stund, fram och tillbaka. Tycker du som pedagog att ljudet blir jobbigt så gå in i leken och börja spela du också och hitta ett sätt att spela på som är behagligt, hjälp barnet att utveckla ljudet.

Man kan ta ut instrument som barnen kan få utforska. Marimba och Xylofon är bra instrument att ha ute. Erbjud gärna olika slags pinnar, i trä eller metall i olika tjocklekar. Häng upp de där jobbiga metallinstrumenten som man inte orkar höra inomhus, trianglar, bjällror, koskällor o.s.v. i ett träd och erbjud olika pinnar att spela med.

Ljudlekar

Att samla barnen och göra en ljudlek där de får träna sitt fokus och öva sig på att lyssna gör att ljudnivån automatiskt går ner.

Ljudmemory

Häfta ihop ena änden på en toarulle, fyll med t.ex. ärtor, ris, makaroner, en sten. Häfta sedan andra änden så det blir som en tetraförpackning. Fyll två med samma innehåll, gör ca fem par. Måla alla i samma färg. Hela denna process kan barnen vara med och göra. Det blir roligare att sedan spela memory om man själv varit med och gjort det.

En burk som det står ljudmemory på. Bredvid ligger tetraförpackningar gjorda av toarullar.

Ljudmemory

Para ihop foto med ljud

Samla olika saker som låter. Ta foto på alla saker och plasta in. Visa barnen bilden och låt dem få lyssna till instrumentet. Göm instrumenten under ett tyg. Spela med ett instrument i taget under tyget och låt barnen peka på bilderna vilken sak de tror låter.

En korg som är övertäckt med en filt. Bredvid igger olika instrument och saker som låter. Vid varje sak finns en bild med saken på.

Para ihop foto med ljud.

Ljudeffekter

Plocka ihop några saker som barnen är välbekanta med t ex. Bil, penna, sax, legobit. Släpp dem i golvet bakom en skärm så inte barnen ser saken. Låt dem gissa vilken sak som låter.

Det finns massor av ljudeffekter att hitta på nätet som man kan lyssna till och prata om.

En bricka med bilder på olika material. Bredvis står plastflaskor med lock.

Vad finns i burken?

Vad finns i burken?

Fyll några burkar med olika material. Ta foto på det som finns i burkarna. Låt barnen få skaka burkarna och sätta dem på rätt plats. Vi har jobbat med sopsamlarmonster och därmed olika material. I burkarna på bilden finns metall, glaskross, vatten, kartong, papper och plast.

Plastflaskor med lock. Bredvid ligger ett papper med gryn, salt och andra kryddor på.

Vad finns i burken?

Det var några enkla lekar men framför allt: var uppmärksam och ta tid att lyssna efter ljud och härma ljud och förundras över ljud!

Skribent

Sofie Tubbin

Sofie Tubbin

Musikpedagog Öxnehagas förskolor

Bloggarna på Pedagog Jönköping består av personliga texter. Åsikter och ställningstaganden är skribentens egna.

Dela sidan

Språkutveckling genom musik

Jag som skriver denna blogg heter Sofie Tubbin och är anställd på Öxnehagas förskolor som musikpedagog. Just nu arbetar jag som pedagog på avdelning Dungen på Oxhagens förskola. Under 2022 kom albumet ”Jag gör musik” med barnlåtar ut med tillhörande metodbok med noter och tips. Detta projekt gjorde jag i uppdrag av Jönköpings kommun finansierat av Skolverket. För vem? Denna blogg riktar sig till pedagoger som undervisar i förskolan, förskoleklass samt anpassad skola. Om vad? Denna blogg handlar främst om språkutveckling genom musik, men även om musikens kraft att skapa gemenskap, självkänsla, kroppskontroll, kommunikation och glädje! Du kommer också få lite exempel på hur vi kan ta hjälp av musiken i språkinlärning när barnen är små, har en språkförsening eller när barnen är nya i Sverige och ska lära sig ett nytt språk.

Relaterade blogginlägg

Språkutveckling genom musik
2 dec 2022 15:21
Ljus(d) i mörker
Nu ska jag berätta om hur en grå, blöt novemberutevistelse förvandlades och blev ljusare tack vare kreativt skapande med rim, musik och glada barn.
Språkutveckling genom musik
18 apr 2024 08:13
Våren, Vivaldi och vidgade vyer
I februari månads blogg började jag skriva om ljud- och musiklyssning. Nu kommer fortsättningen! I detta inlägg kommer jag att ge ett exempel på hur ...
Språkutveckling genom musik
31 aug 2023 09:25
“Jag är helt omusikalisk och tondöv!”
Nytt läsår och nya möjligheter! Tycker du att det är svårt med musikundervisning eller undviker att ta hjälp av musiken i förskolans språkundervisnin...