Satsning på Språk- och kunskapsutvecklande förhållningssätt i förskolan
23 sep 2024 07:39
Sedan december 2022 har specialpedagoger, språkpedagoger, nyckelpersoner, förstelärare, rektorer och biträdande rektorer i förskolan gått utbildningen språk- och kunskapsutvecklande förhållningssätt i förskolan (SKUF). Nyligen hölls en avslutande utbildningsträff då spår av barnens lärglädje i praktiken presenterades och satsningen knöts ihop med ett panelsamtal.
Presentationer från åtta olika förskoleområden
Under den avslutande utbildningsträffen på Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) fick språkpedagoger från åtta olika förskoleområden tillsammans med sina kollegor presentera hur de i praktiken jobbat med den kunskap och de verktyg de fått till sig under utbildningen. Publiken som dels bestod av kollegor, men även studenter och blivande förskollärare, fick ta del av konkreta exempel på hur de bidragit till förskolans språkpraktik.
– Det har varit väldigt inspirerande att lyssna till alla berättelser under dagen och att se hur förskolorna praktiskt jobbar i barngrupperna med språkutveckling utifrån olika områden, säger Stefan Nilsson Ekvall, utbildningschef för förskolan. Språk är grundläggande för alla människor och en mänsklig rättighet. Med hjälp av språk bygger man sin identitet och kommunicerar. Till syvende och sist handlar språket också om demokrati och delaktighet. Vi har stora utmaningar framåt och därför är det väldigt viktigt att vi prioriterar språket.
”Det finns ett stort intresse för språkutveckling”
Lotta Fagerberg, rektor på Bymarkens förskoleområde och Julie Malm, nyckelperson på Hisingstorps förskola har båda gått SKUF-utbildningen. Tillsammans med sina kollegor som också deltagit på utbildningen, har de genom kollegialt lärande delat vidare kunskapen i arbetslagen. Och utbildningen har gett resultat.
- Vi ser ett stort intresse för språk och språkutveckling på våra förskolor och de konkreta spåren är redan många och då har vi egentligen bara börjat, säger Lotta.
Lärträffar
Under hela utbildningens gång har man i Junedalsspårets förskolor haft regelbundna lärträffar i arbetslagen med syfte att alla 250 medarbetare ska få ta del av innehållet. Man har även försökt låta arbetslag i olika förskoleområden mötas under lärträffarna för att skapa likvärdighet och inspireras av varandras lärmiljöer. Tillsammans med Lotta som teamledare har spårets sju nyckelpersoner varit drivande i arbetet och har planerat och utvärderat lärträffarna.
– På lärträffarna har vi utgått från SKUF-utbildningens delar och tillsammans diskuterat och reflekterat kring språkutvecklande arbetssätt, berättar Julie. Alla de här tillfällena har ökat medvetenheten kring språkarbetet. Det har även hjälp till att synliggöra och sätta ord på det vi redan gör och hjälpt till att prioritera aktiviteter som främjar språkutvecklingen.
Utbildning som gett ringar på vattnet
Att dela barnen i mindre grupper för att vara mer nära, att ha en medveten och planerad högläsning med fokus på begrepp, att ta tempen på högläsningen, språkpåsar på alla avdelningar och att använda leken och den estetiska processen i språkarbetet samt att involvera hemmen till delaktighet är exempel på några spår som utbildningen har bidragit med i verksamheten.
– Den här satsningen har gett ringar på vattnet. Mer kunskap, extra fokus och ökad medvetenhet har bidragit till att vi har fått energi att göra ännu mer, säger Lotta. Jag som rektor har fått mycket feedback från medarbetare under bland annat medarbetarsamtalen. De lyfter hur man konkret jobbar med språkutveckling och vilka resultat de ser. Vi märker också att barnen är delaktiga och engagerade och gärna återberättar vad de gör och har lärt sig. Det ska vi vara stolta över.
Planer för framtiden
I framtiden hoppas man kunna fokusera mer på leken och utomhuspedagogiken som en metod i det språkutvecklande arbetet.
– Vi har fått massor av bra tips och inspiration av våra kollegor som presenterat hur de jobbar språkutvecklande denna sista utbildningsträff, säger Julie.
– Många har tamburbibliotek eller förskolebibliotek och det hoppas jag att vi också ska få till framöver, säger Lotta.
– Nu är det upp till oss själva att nätverka kring det som vi är intresserade att jobba vidare med. Det finns många skickliga nyckelpersoner och medarbetare med tankar och idéer och tillsammans kan vi komma ännu längre i vårt arbete, konstaterar Julie.
Varför SKUF?
Utbildningen, som utformats och genomförts i samverkan med Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping (HLK), är en del i det språkutvecklande arbete som sedan två år tillbaka är utbildningsnämndens prioriterade område med syfte är att stärka undervisningens kvalitet och öka utbildningens likvärdighet vad gäller alla barns och elevers språk- läs- och skrivutveckling i Jönköpings kommuns förskolor.
Utbildningen har bestått av fyra huvuddelar:
- Barns språkutveckling
- Språk- och kunskapsutvecklande förhållningssätt i förskolans utbildning
- Interkulturellt förhållningssätt i förskolan
- Kollegialt lärande
Marita Davidsson är utvecklingsstrateg på utbildningsförvaltningen och förklarar varför utbildningen har varit viktig.
– Då det är prioriterat i både förskolan och skolan att öka förutsättningarna för barns språkutveckling är det viktigt att vi i förskolan ser till att alla barn ska ges möjlighet att förstå och bli förstådda. Innehållet i SKUF-utbildning är en del i att öka kompetensen hos personalen för att alla barn ska känna tilltro till sin förmåga.
SKUF-utbildningens mål
Målet för SKUF-utbildningen består av flera delar men främst handlar det om förskolepersonalens medvetenhet om språk- och kunskapsutvecklande förhållningssätt i praktiken i relation till forskning och beprövad erfarenhet så att förutsättningarna för alla barns språk-, läs- och skrivutveckling kan öka.
– Det vi har fått till oss genom SKUF-utbildningen kommer vi nu att arbeta vidare med tillsammans med övriga insatser, berättar Marita Davidsson. Vi har också påbörjat webbutbildningen Mångfaldens förskola som ett komplement och fortsättning på språksatsningen.