Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Satsning på Språk- och kunskapsutvecklande förhållningssätt i förskolan

23 sep 2024 07:39

Aktuellt just nu

Sedan december 2022 har specialpedagoger, språkpedagoger, nyckelpersoner, förstelärare, rektorer och biträdande rektorer i förskolan gått utbildningen språk- och kunskapsutvecklande förhållningssätt i förskolan (SKUF). Nyligen hölls en avslutande utbildningsträff då spår av barnens lärglädje i praktiken presenterades och satsningen knöts ihop med ett panelsamtal.

Representanter från Smedbyns förskola på scen.

Maria Box Nord, Annika Appelqvist och Camilla Johansson från Anna Dalins förskola har tillsammans med ca 160 kollegor gått utbildningen Språk- och kunskapsutvecklande förhållningssätt i förskolan. Vid sista utbildningstillfället berättade de om sitt arbete under tema språkglädje utomhus.

Presentationer från åtta olika förskoleområden

Under den avslutande utbildningsträffen på Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) fick språkpedagoger från åtta olika förskoleområden tillsammans med sina kollegor presentera hur de i praktiken jobbat med den kunskap och de verktyg de fått till sig under utbildningen. Publiken som dels bestod av kollegor, men även studenter och blivande förskollärare, fick ta del av konkreta exempel på hur de bidragit till förskolans språkpraktik.

– Det har varit väldigt inspirerande att lyssna till alla berättelser under dagen och att se hur förskolorna praktiskt jobbar i barngrupperna med språkutveckling utifrån olika områden, säger Stefan Nilsson Ekvall, utbildningschef för förskolan. Språk är grundläggande för alla människor och en mänsklig rättighet. Med hjälp av språk bygger man sin identitet och kommunicerar. Till syvende och sist handlar språket också om demokrati och delaktighet. Vi har stora utmaningar framåt och därför är det väldigt viktigt att vi prioriterar språket.

Maria Fråhn och Charlotta Wärnbring håller i varsin dinosaurie i paper mache.

Maria Fråhn och Charlotta Wärnbring från Bankeryds förskoleområde presenterade hur de jobbat med språk genom estetik.

”Det finns ett stort intresse för språkutveckling”

Lotta Fagerberg, rektor på Bymarkens förskoleområde och Julie Malm, nyckelperson på Hisingstorps förskola har båda gått SKUF-utbildningen. Tillsammans med sina kollegor som också deltagit på utbildningen, har de genom kollegialt lärande delat vidare kunskapen i arbetslagen. Och utbildningen har gett resultat.

Porträttbild på Lotta Fagerberg och Julie Malm.

Lotta Fagerberg och Julie Malm har gått SKUF-utbildningen och deltog på sista utbildningsträffen som hölls på HLK. - Vi har fått massor av bra tips och inspiration av våra kollegor som presenterat hur de jobbar språkutvecklande denna sista utbildningsträff, säger Julie.

- Vi ser ett stort intresse för språk och språkutveckling på våra förskolor och de konkreta spåren är redan många och då har vi egentligen bara börjat, säger Lotta.

Lärträffar

Under hela utbildningens gång har man i Junedalsspårets förskolor haft regelbundna lärträffar i arbetslagen med syfte att alla 250 medarbetare ska få ta del av innehållet. Man har även försökt låta arbetslag i olika förskoleområden mötas under lärträffarna för att skapa likvärdighet och inspireras av varandras lärmiljöer. Tillsammans med Lotta som teamledare har spårets sju nyckelpersoner varit drivande i arbetet och har planerat och utvärderat lärträffarna.

– På lärträffarna har vi utgått från SKUF-utbildningens delar och tillsammans diskuterat och reflekterat kring språkutvecklande arbetssätt, berättar Julie. Alla de här tillfällena har ökat medvetenheten kring språkarbetet. Det har även hjälp till att synliggöra och sätta ord på det vi redan gör och hjälpt till att prioritera aktiviteter som främjar språkutvecklingen.

Utbildning som gett ringar på vattnet

Att dela barnen i mindre grupper för att vara mer nära, att ha en medveten och planerad högläsning med fokus på begrepp, att ta tempen på högläsningen, språkpåsar på alla avdelningar och att använda leken och den estetiska processen i språkarbetet samt att involvera hemmen till delaktighet är exempel på några spår som utbildningen har bidragit med i verksamheten.

– Den här satsningen har gett ringar på vattnet. Mer kunskap, extra fokus och ökad medvetenhet har bidragit till att vi har fått energi att göra ännu mer, säger Lotta. Jag som rektor har fått mycket feedback från medarbetare under bland annat medarbetarsamtalen. De lyfter hur man konkret jobbar med språkutveckling och vilka resultat de ser. Vi märker också att barnen är delaktiga och engagerade och gärna återberättar vad de gör och har lärt sig. Det ska vi vara stolta över.

Planer för framtiden

I framtiden hoppas man kunna fokusera mer på leken och utomhuspedagogiken som en metod i det språkutvecklande arbetet.

– Vi har fått massor av bra tips och inspiration av våra kollegor som presenterat hur de jobbar språkutvecklande denna sista utbildningsträff, säger Julie.

– Många har tamburbibliotek eller förskolebibliotek och det hoppas jag att vi också ska få till framöver, säger Lotta.

– Nu är det upp till oss själva att nätverka kring det som vi är intresserade att jobba vidare med. Det finns många skickliga nyckelpersoner och medarbetare med tankar och idéer och tillsammans kan vi komma ännu längre i vårt arbete, konstaterar Julie.

Varför SKUF?

Utbildningen, som utformats och genomförts i samverkan med Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping (HLK), är en del i det språkutvecklande arbete som sedan två år tillbaka är utbildningsnämndens prioriterade område med syfte är att stärka undervisningens kvalitet och öka utbildningens likvärdighet vad gäller alla barns och elevers språk- läs- och skrivutveckling i Jönköpings kommuns förskolor.

Utbildningen har bestått av fyra huvuddelar:
- Barns språkutveckling
- Språk- och kunskapsutvecklande förhållningssätt i förskolans utbildning
- Interkulturellt förhållningssätt i förskolan
- Kollegialt lärande

Marita Davidsson är utvecklingsstrateg på utbildningsförvaltningen och förklarar varför utbildningen har varit viktig.

– Då det är prioriterat i både förskolan och skolan att öka förutsättningarna för barns språkutveckling är det viktigt att vi i förskolan ser till att alla barn ska ges möjlighet att förstå och bli förstådda. Innehållet i SKUF-utbildning är en del i att öka kompetensen hos personalen för att alla barn ska känna tilltro till sin förmåga.

SKUF-utbildningens mål

Målet för SKUF-utbildningen består av flera delar men främst handlar det om förskolepersonalens medvetenhet om språk- och kunskapsutvecklande förhållningssätt i praktiken i relation till forskning och beprövad erfarenhet så att förutsättningarna för alla barns språk-, läs- och skrivutveckling kan öka.

– Det vi har fått till oss genom SKUF-utbildningen kommer vi nu att arbeta vidare med tillsammans med övriga insatser, berättar Marita Davidsson. Vi har också påbörjat webbutbildningen Mångfaldens förskola som ett komplement och fortsättning på språksatsningen.

Ana Jerkovic, Johanna Bokinge och Johanna Iger från Munksjöstadens-, Junedals- och Solstickans förskoleområde redogjorde för hur de har arbetat språkutvecklande med hjälp av utomhusmiljön.

Ljungarums förskolespår med Hanna Eklund, Linda Gustafsson, Marika Wallerström Claar och Helene Josefsson som berättade om sitt språkarbete med måltiderna i fokus.

Visuellt stöd och kommunikationskartor är något som Öxnehaga förskoleområde har jobbat mycket med i sitt språkutvecklande arbetssätt. Johanna Melinder, Ida Harrysson och Marie Lindström presenterade.

Angelica Hansen, Karina Sjöndin Kall, Emmi Klasson och Kenan Arslanovic från Råslätts förskoleområde redogörde för deras organisatoriska förutsättningar och dess effekter på väg mot ett språk- och kunskapsutvecklande förhållningssätt

Nora Rosén, Karin Johansson, Johanna Andersson och Annika Wennblad från Lustigkullens förskoleområde dansade in och presenterade sitt språkutvecklande arbete under temat "Leken som arena för lärande".

Österängens förskoleområde har jobbat med boken "Alla får åka med" under temat språk- och kunskapsutvecklande förhållningssätt i flerspråkig förskola.

Plugg

Dagen avslutades med ett panelsamtal med Sara Hvit Lindstrand, universitetslektor i pedagogik på HLK, Stefan Nilsson Ekvall, utbildningschef för förskolan, Erik Nilsson, utbildningsdirektör och Stig-Arne Tengmer, förste vice ordförande i Barn- och utbildningsnämnden. Susanna Anderstaf, universitetsadjunkt från HLK modererade.

Dela sidan

Relaterade nyheter

Boktips
29 nov 2023 14:09
Bygg barns ordförråd
Barnets ordförrådsutveckling sker kontinuerligt under olika delar av dagen. Boken ger dig som pedagog konkreta förslag på hur du kan stödja och organ...
Boktips
25 aug 2023 11:00
Professionsutveckling och kollegialt lärande: framgångsstrategier och utvecklande motstånd
Har du någon gång deltagit i en fortbildning där du tyckte att idéerna var meningsfulla och du kände dig inspirerad att förändra din undervisning? Me...
Bli inspirerad
21 feb 2024 06:21
Junedals förskoleområde har pedagogiska relationer i fokus
Ett relationellt förhållningssätt har länge funnits på Junedals förskoleområde och tankesättet att goda relationer mellan både barnen, kollegorna och...