Musikens dragningskraft
10 okt 2024 16:11
(och extra tips till dig som jobbar med barn med NPF-diagnos).
På vår avdelning har vi alltid haft ett eller flera barn som haft en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF-diagnos) som t.ex. autism och ADHD eller varit under utredning. Jag har märkt att musik är något som ofta fångar även dessa barns uppmärksamhet. Här kommer exempel och tips på hur musik kan hjälpa till att nå alla i språkarbetet.
Alla barn på avdelningen sitter i en ring på den stora mattan, vi har morgonsamling. Ett barn sitter inte med i ringen utan befinner sig bakom en hylla i samma rum och är upptagen med att rada upp bilar i färgskala. Det har han gjort varje morgonsamling i flera veckor. När vi börjar sjunga stannar barnet plötsligt upp och tittar fram bakom hyllan, han kryper närmare oss och sitter hela sången en bit utanför ringen och gungar med till musiken. När vi avslutat sången och en pedagog börjar prata kryper han tillbaka till bilarna och fortsätter plocka med dem. Under veckorna som följer upprepas samma mönster, han sätter sig i ”sitt hörn” under samlingen men så fort vi börjar sjunga kommer han närmre och närmre och stannar längre och längre. Efter några månader sitter han med under hela morgonsamlingen och sjunger med i sångerna. (Texten handlar inte om ett specifikt barn utan det är ett exempel på hur det brukar gå till på vår avdelning.)
Sedan höstterminen startade har jag haft förmånen att få träffa pedagoger som jobbar i anpassad grundskola. Jag har delat ut böcker och musikinspirerat utifrån sångerna på albumet ”Jag gör musik”. När jag träffat dem så berättar pedagogerna ofta att musiken är ett viktigt hjälpmedel i språkarbetet. Många barn med autism uppmärksammar inte pratet som finns runt omkring och kanske inte heller använder talet när de kommunicerar.
Musiken är däremot något som fångar barnens uppmärksamhet. Genom sånger verkar det som att många barn lättare formar ord och meningar. Ofta är sångtexter första steget innan talet kommer. Många gånger har jag fått vara med om att barn som inte haft något talat språk sjunger sina första ord för att sedan börja prata.
Tips på att jobba med musik i olika former
Om du har ett barn i din barngrupp som är svår att nå eller som inte har ett talat språk så vill jag varmt rekommendera att jobba med musik i olika former. Om ni har möjlighet så gör arbetspass då du bara fokuserar på det barnet. Här kommer några tips:
- Sjung! Gärna samma sånger varje dag.
- Ta fram instrument och låt barnet spela till inspelad musik eller till din sång.
- Sången "Rassel" kan man använda till att sjunga det barnet gör. T.ex. om ni är ute, ta barnets hand och gå samtidigt som du sjunger gå, gå, gå, gå gå o gå o gå gå, gå, gå, gå, gå, gå, gå, STOPP! Stanna och sen när barnet börjar gå igen så sjunger du det barnet gör, springa, hoppa, snurra osv.
- Sången “Jag gör musik” kan man använda på följande sätt: Sjung första frågan “Var är handen?” vänta tills barnet rör på handen och bekräfta genom att sjunga “Här är handen” och ev. ta tag i barnets hand. Fråga igen “Var är handen?” Bekräfta när barnet rör på den andra handen “Här är handen” sedan sjunger du “Jag klappar med händerna det låter bra, jag gör musik med min kropp” medan du klappar dina händer eller klappar tillsammans med barnet. Fortsätt att sjunga om fler kroppsdelar.
- Gör ett litet bildstöd för er musikstund med bilder på de instrument du tänkt använda eller bilder på sånger.
Vill du ha en bok?
Boken jag hänvisar till här ovanför heter "Jag gör musik" och är en not- och inspirationsbok. Jag har delat ut den till alla förskolor i Jönköpings kommun. Eftersom det finns böcker kvar fortsätter jag att erbjuda dem till de anpassade grundskolorna i kommunen. Jag har också tänkt erbjuda den till pedagogerna i förskoleklass. Om du jobbar i Jönköpings kommun och är intresserad så finns det böcker att få gratis. Jag kommer gärna till din arbetsplats och inspirerar kring boken.
Hoppas du fått några tips att börja med men framför allt - utnyttja musikens dragningskraft!
Länkar till sångerna
Skribent
Sofie Tubbin
Musikpedagog Öxnehagas förskolor
Bloggarna på Pedagog Jönköping består av personliga texter. Åsikter och ställningstaganden är skribentens egna.
Språkutveckling genom musik
Jag som skriver denna blogg heter Sofie Tubbin och är anställd på Öxnehagas förskolor som musikpedagog. Just nu arbetar jag som pedagog på avdelning Dungen på Oxhagens förskola. Under 2022 kom albumet ”Jag gör musik” med barnlåtar ut med tillhörande metodbok med noter och tips. Detta projekt gjorde jag i uppdrag av Jönköpings kommun finansierat av Skolverket. För vem? Denna blogg riktar sig till pedagoger som undervisar i förskolan, förskoleklass samt anpassad skola. Om vad? Denna blogg handlar främst om språkutveckling genom musik, men även om musikens kraft att skapa gemenskap, självkänsla, kroppskontroll, kommunikation och glädje! Du kommer också få lite exempel på hur vi kan ta hjälp av musiken i språkinlärning när barnen är små, har en språkförsening eller när barnen är nya i Sverige och ska lära sig ett nytt språk.