Källkritik i förskolan
Barnen i förskolan ska enligt läroplanen grundlägga ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik. Detta för att de i framtiden ska kunna se risker och möjligheter samt kunna värdera information.
Hur grundlägger man ett kritiskt tänkande? Genom att ofta ställa frågor som "hur kan man veta det?" eller "Hur vet du det?" kan man börja arbeta in ett mer kritiskt förhållningssätt till information.
Förslag på aktiviteter
- Barnen i förskolan kan få vara producenter och själva försöka luras med bilder eller filmer skapade med hjälp av Green screen. Dessa bilder eller filmer kan vara ett underlag för ett samtal kring källkritik. Är allt de ser är sant? Finns det andra som på något sätt försöker luras? Varför?
- Viskleken kan hjälpa barn att förstå att ett budskap kan förändras när det förs vidare. Om man går ett varv med viskleken i en barngrupp kan man behöva vända sig till den första personen, källan, för att avgöra hur ursprungsmeddelandet löd. Leken kan vara ett underlag för samtal kring källor, informaton och informationsspridning.
- Att byta perspektiv kan vara ett sätt att öva sitt kritiska tänkande. I samband med textsamtal kan man hjälpa barnen att hitta den som berättar i texten. Är det Kalle som texten handlar om? Blir berättelsen annorlunda om Kalles kompis Stina berättar? Vad tänker Stina? Kalle är glad men Stina ser arg ut? Vem har rätt? Kan flera saker vara sanna samtidigt?
Boktips: Källkritiskt förhållningssätt i förskolan av Maria Heimer innehåller teori kring källkritik samt praktiska övningar.
Länken nedan går till en kort film från Utbildningsradion
Hur lär man ut källkritik till förskolebarn - kort film från UR
- Senast uppdaterad: 28 okt 2022
Relaterat utbildningsmaterial
10 jan 2025 08:51
Textsamtal med stöd av digitala verktyg - förskola
Gemensam läsning kan ge möjlighet till reflektion och samtal om innehåll. Genom att ord och begrepp diskuteras och förklaras kan textsamtalet också u...
6 maj 2025 14:02
Microsoft OneNote - användarstöd
OneNote kan liknas vid ett digitalt anteckningsblock där man kan spara både, text, bilder, videoklipp och ljudfiler.
25 apr 2024 13:21
Värdera och välja digitala lärresurser
Utbudet av digitala lärresurser är stort. Hur kan du som lärare avgöra om en specifik resurs bidrar till ett ökat lärande för barn och elever?
Relaterade nyheter
Lärglädjespridare
1 aug 2024 07:03
Goda och öppna relationer är viktigast för Madelene
Månadens lärglädjespridare är Madelene som jobbar på Valhalls förskola i Barnarp. Hon är en yrkesskicklig barnskötare som alltid visar en medveten re...
Aktuellt just nu
19 sep 2023 08:15
Beredskapsveckan bjuder på krislådor och tillfälle att öva
Vecka 39 är det dags för årets beredskapsvecka. Vad är det och varför måste jag hålla koll på det kanske du undrar?
Nyhet
7 sep 2023 14:30
Ny film om språkutveckling
Språkutveckling är ett prioriterat område i våra skolor och förskolor. Nu finns en kortfilm (Filmen om Anton) med utgångspunkt att sprida kunskap om ...
Relaterade blogginlägg
Språkutveckling genom musik
10 okt 2024 16:11
Musikens dragningskraft
På vår avdelning har vi alltid haft ett eller flera barn som haft en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF-diagnos) som t.ex. autism och ADHD el...
Språkutveckling genom musik
18 mar 2024 07:48
Resan med "Resan"
Förra blogginlägget handlade om ljud och musiklyssning. Jag hade tänkt fortsätta skriva om det, men måste först få berätta hur vi firade modersmålsda...
IT och specialpedagogik
6 mar 2024 16:08
Visualisera ännu mera…
Vet du skillnaden mellan bildstöd och visuellt stöd? Jag kommer ofta på mig själv att använda begreppen lite slarvigt och otydligt och det är det nog...