Källkritik i förskolan
Barnen i förskolan ska enligt läroplanen grundlägga ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik. Detta för att de i framtiden ska kunna se risker och möjligheter samt kunna värdera information.
Hur grundlägger man ett kritiskt tänkande? Genom att ofta ställa frågor som "hur kan man veta det?" eller "Hur vet du det?" kan man börja arbeta in ett mer kritiskt förhållningssätt till information.
Förslag på aktiviteter
- Barnen i förskolan kan få vara producenter och själva försöka luras med bilder eller filmer skapade med hjälp av Green screen. Dessa bilder eller filmer kan vara ett underlag för ett samtal kring källkritik. Är allt de ser är sant? Finns det andra som på något sätt försöker luras? Varför?
- Viskleken kan hjälpa barn att förstå att ett budskap kan förändras när det förs vidare. Om man går ett varv med viskleken i en barngrupp kan man behöva vända sig till den första personen, källan, för att avgöra hur ursprungsmeddelandet löd. Leken kan vara ett underlag för samtal kring källor, informaton och informationsspridning.
- Att byta perspektiv kan vara ett sätt att öva sitt kritiska tänkande. I samband med textsamtal kan man hjälpa barnen att hitta den som berättar i texten. Är det Kalle som texten handlar om? Blir berättelsen annorlunda om Kalles kompis Stina berättar? Vad tänker Stina? Kalle är glad men Stina ser arg ut? Vem har rätt? Kan flera saker vara sanna samtidigt?
Boktips: Källkritiskt förhållningssätt i förskolan av Maria Heimer innehåller teori kring källkritik samt praktiska övningar.
Länken nedan går till en kort film från Utbildningsradion
Hur lär man ut källkritik till förskolebarn - kort film från UR
- Publicerad: 12 okt 2022
- Senast uppdaterad: 28 okt 2022
Relaterat utbildningsmaterial
12 okt 2022 08:51
Textsamtal med stöd av digitala verktyg - förskola
Gemensam läsning kan ge möjlighet till reflektion och samtal om innehåll. Genom att ord och begrepp diskuteras och förklaras kan textsamtalet också u...
17 okt 2022 10:39
Microsoft 365 - användarstöd
Microsoft 365 ger dig möjlighet att dela dokument, samarbeta och kommunicera. Via Microsoft 365 har du också tillgång till en mängd olika verktyg.
5 okt 2022 14:03
Värdera och välja digitala lärresurser
Utbudet av digitala lärresurser är stort. Hur kan du som lärare avgöra om en specifik resurs bidrar till ett ökat lärande för barn och elever?
Relaterade nyheter
Nyhet
20 dec 2022 16:31
Nytt förslag till digitaliseringsstrategi från Skolverket
Skolverket presenterade på måndagen ett förslag på en ny nationell digitaliseringsstrategi som sätter undervisningens kvalitet i fokus.
Bli inspirerad
5 dec 2023 07:45
I Amandas klassrum har Begreppa en självklar plats
I klassrummet för årskurs 5 på Tabergsskolan har lektionen om judendomen precis börjat. Lugnet råder och eleverna sitter och lyssnar på sin lärare Am...
Aktuellt just nu
23 sep 2024 07:39
Satsning på Språk- och kunskapsutvecklande förhållningssätt i förskolan
Sedan december 2022 har specialpedagoger, språkpedagoger, nyckelpersoner, förstelärare, rektorer och biträdande rektorer i förskolan gått utbildninge...
Relaterade blogginlägg
Språkutveckling genom musik
10 okt 2024 16:11
Musikens dragningskraft
På vår avdelning har vi alltid haft ett eller flera barn som haft en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF-diagnos) som t.ex. autism och ADHD el...
Tillsammans för lärglädje
3 okt 2023 07:28
Fjärde generationens skolutveckling
Under skolriksdagen tidigare i år hade jag förmånen att får lyssna på Daniel Sundberg, professor i pedagogik, när han pratade om fjärde generationens...
Språkutveckling genom musik
29 sep 2023 07:19
Spela instrument för språkets skull!
Att spela rytminstrument är att ljudsätta en rörelse. När man spelar rytminstrument så hör man hur mycket muskelstyrka/kraft man använder, man hör oc...