I Amandas klassrum har Begreppa en självklar plats
5 dec 2023 07:45
I klassrummet för årskurs 5 på Tabergsskolan har lektionen om judendomen precis börjat. Lugnet råder och eleverna sitter och lyssnar på sin lärare Amanda Andersson som introducerar dagens ämne och går igenom vad de ska arbeta med.
Lustfyllt lärande
En del av lektionen är eget arbete och till det har Amanda listat en meny med metoder för eleverna att välja från. Både analoga och digitala alternativ finns, och när genomgången är klar väljer eleverna själva hur de vill arbeta. Medan vissa hämtar hörlurar och datorer öppnar andra bänklocken och börjar skriva i sina läroböcker.
– Jag vill att lärandet ska vara lustfyllt, säger Amanda. Det är svårt att göra det lustfyllt för eleverna genom att bara erbjuda ett sätt. Att blanda analoga och digitala arbetsmetoder gör att det inte bara blir roligare utan också mer tillgängligt för mina elever. Ett varierat arbetssätt gör också att det även blir roligare för mig att undervisa. Det händer lite mer.
Begreppa är ett nytt verktyg i klassrummet
I Amandas strävan att alltid erbjuda eleverna ett varierat arbetssätt håller hon hela tiden ögonen öppna för nya lärresurser. Utgångspunkten är att lärresursen ska ha ett syfte och fylla en funktion i lärandet. Hon introducerar inga nya lärresurser som inte lever upp till det kravet.
Det nyaste tillskottet i Amandas lärresurspalett är Begreppa, ett flerspråkigt digital verktyg som är en del av ILT. I Begreppa finns både filmer som beskriver skolspråkets begrepp på ett enkelt sätt, men även lättlästa texter, fördjupning, begreppslistor, quiz, Kahoot! och reflektionsfrågor.
– Jag brukar fundera på vad jag saknar i undervisningen. När det gäller Begreppa, som vi började jobba aktivt med vid terminsstart, så hade jag ett behov att fånga in några elever som saknade motivation och ofta zoomade ut när de skulle läsa faktatexter. Jag letade filmklipp när det slog mig att vi har en kommunlicens på Begreppa. Fördelen med Begreppa är att jag som lärare vet att filmerna håller kvalité, tar upp det som eleverna ska veta och att det är knutet till läroböckerna. Här finns mycket att välja på och för mig som lärare är det viktigt att välja ut det som är relevant för den lektion jag ska ha och som eleverna ska jobba med.
Utforska tillsammans med eleverna
Tröskeln att börja använda Begreppa upplever inte Amanda som speciellt hög, varken för henne eller eleverna. De började med en lektion för att gå igenom grunderna i hur verktyget fungerar, hur man loggar in och söker efter material. Tillsammans har de sedan utforskat verktyget och upptäckt fler funktioner allt eftersom. Eleverna har varit väldigt snabba att lära sig och inte sällan har de kunnat berätta för Amanda om något nytt de har upptäckt.
– Ju mer vi jobbar med det desto bättre flyter det på. Vi använder Begreppa på SO:n, NO:n, svenskan och även matten ibland. Vi försöker att implementera det mer och mer i samtliga ämnen.
Upplever ökat engagemang
Fördelarna som Amanda har sett är att engagemanget har ökat hos eleverna i och med att de erbjuds olika sätt att lära sig på. Alla kan känna att de lyckas med något oavsett om man har svårt med språket, motivationen eller koncentrationen.
– Ibland stöter jag på personer som ifrågasätter att eleverna sitter och kollar på film och mitt svar är ja, det ska de, om det innebär att de lär sig något. Det här är lärorika filmer som har ett viktigt innehåll och hellre att de kollar på film än att någon elev sitter och tittar ut genom fönstret och drömmer sig bort. Nu tycker eleverna att det är roligt och eleverna påverkar sin egen inlärning. De lär sig på olika sätt och befinner sig på olika nivåer, någon är jättesnabb och andra sitter och kämpar, men på det här sättet finns det alltid något att välja på och alla har något att jobba med. Det har i sin tur inneburit att eleverna blivit mer medvetna om sitt eget lärande och tar ansvar för det vilket kommer gynna dem i högre åldrar.
Finns det inga fallgropar?
– Jo, givetvis kan det vara svårare för mig som lärare att hålla koll på vad eleverna gör. Jag måste vara aktiv som pedagog och gå runt och kika, prata med eleverna och se hur det går. Med flera valmöjligheter och moment för eleverna krävs det även mer arbete för mig initialt, men när jag väl har lagt upp arbetsområdet så har jag väldigt mycket kreativt och bra material som jag kan använda mig av.
Amanda tycker inte att man ska vara orolig för att testa nytt och att implementera digitala verktyg, men det är viktigt att tänka igenom vad man vill använda för digitala verktyg och inte bara använda dem för användandets skull.
– Vi ska inte bara arbeta digitalt, vi måste självklart jobba med papper och penna också men det digitala är ett bra komplement. Det finns mycket fantastiskt som möjliggör lärande och gör det mer tillgängligt för eleverna. Varför ska man inte använda det?
Vill du också komma igång med digitala verktyg? Här är Amandas fem tips:
- Reflektera över valet och fundera på vad du vill få ut av verktyget. Hur gynnar det mitt lärande? Vad har mina elever för behov?
- Avsätt tid för att kolla igenom och lära dig. Du behöver även fundera på hur du bäst implementerar det i din klass.
- Bjud in dina kollegor. Bolla och lär av varandra.
- Tänk inte att ni ska använda verktyget fullt ut i början utan börja enkelt. Jobba med det i helklass och vänj både dig själv och eleverna vid arbetssättet. I nästa steg kan du låta eleverna jobba med det som en extrauppgift för att sedan låta eleverna välja mer fritt.
- Se det digitala verktyget som ett roligt och lärande komplement till din undervisning. Det ska hjälpa och inte stjälpa.