Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Att öka läsförståelsen första åren i skolan

Läsförståelse är komplext och inbegriper en mängd faktorer som motivation, självkänsla, uthållighet, ansträngning, tidigare kunskaper, läserfarenhet, ord- och begreppsförråd, strategier och fonologisk förmåga. God läsförståelse handlar bl.a. om att förstå de ord och begrepp som texten innehåller, förstå hur en text är uppbyggd samt förstå det utvecklade skriftspråket som skiljer sig mycket från talspråket.

Det handlar även om förmågan att göra inferenser, dvs. använda författarens ledtrådar, sina tidigare erfarenheter och kunskaper och fylla i det som uttryckligen inte står. Det är en myt att goda läsare alltid förstår vad de läser. De har istället utvecklat en beredskap för hur de ska göra när de inte förstår. Eleverna behöver därför lära sig använda olika lässtrategier; avkodningsstrategier och läsförståelsestrategier. Det finns starka samband mellan lärares direktundervisning i lässtrategier och elevers utveckling av läsförståelse. För att ge elever förutsättningar att bli goda läsare är det därför av stor vikt att elevernas ges strukturerad undervisning i läsförståelse, även innan de läser själva.

Olika läsförståelsestrategier kan liknas vid olika verktyg i snickarens verktygslåda, där verktygen används flexibelt. Syftet med läsningen avgör vilket verktyg som behöver användas, och det är inte meningen att en och samma strategi ska övas isolerat under längre tid. Mekanisk undervisning om lässtrategier är inte givande utan fokus bör vara att stödja eleverna att bli medvetna om sin förståelse och använda väl avvägda lässtrategier på ett målinriktat sätt.

National reading Panel sammanfattar sju strategier för vilken undervisning som ger bäst effekt för läsförståelse:

  1. Eleverna lär sig att övervaka sin förståelse och bli medvetna om hur de förstår, metakognition.
  2. Eleverna lär sig strategierna tillsammans, att de ingår i ett kooperativt lärande.
  3. Eleverna kan använda tankekartor eller andra grafiska modeller för att underlätta förståelsen. Exempelvis VÖL, VENN.
  4. Eleverna besvarar frågor och får direkt feedback på svaret.
  5. Eleverna formulerar egna frågor utifrån texten.
  6. Eleverna får lära sig om olika berättelsestrukturer.
  7. Eleverna sammanfattar huvudbudskapet i texten.

Hur – exempel på hur undervisningen kan utformas

  • Undervisa i läsförståelse genom att använda texter (både skönlitterära och sakprosa).
  • Direktundervisa och använd ”tänka högt-metoden” av olika lässtrategier genom att själv först agera modell och visa hur man gör som t.ex. att förutspå, att ställa frågor till texten, att klargöra otydligheter och att sammanfatta, att göra olika textkopplingar m.fl. strategier.
  • Träna tillsammans med eleverna på att identifiera huvudbudskap, aktivera bakgrundskunskap, skapa inre bilder, jämföra texter med varandra, eller koppla till egna erfarenheter och kunskaper om världen.
  • Stöd eleverna i att utveckla förmågan att dra slutsatser av sammanhanget, förstå inferenser och underförstådda budskap, det vill säga att förstå det som står ”mellan raderna”.
  • Använd grafiska modeller såsom tankekarta, Venn-diagram och VÖL-modellen före, under och/eller efter läsningen.
  • Koppla läsförståelseundervisningen till metakognition – dvs. samtala om, och gör eleverna alltmer medvetna om att övervaka sin förståelse och när och hur man kan ha användning av olika lässtrategier.
  • Westlund, 2012. Att undervisa i läsförståelse: lässtrategier och studieteknik (2 uppl.) Natur & kultur.
  • Skolverket, 2016a. Att läsa och förstå: läsförståelse av vad och för vad? Skolverket.
  • Westlund, 2017. Aktiv läskraft: att undervisa i lässtrategier för förståelse : fk-årskurs 3. (1 uppl.). Natur & Kultur.
  • Skolforskningsinstitutet, 2019.Läsförståelse och undervisning om lässtrategier. Skolforskningsinstitutet.
  • Publicerad: 10 okt 2022
  • Senast uppdaterad: 15 maj 2024
Dela sidan

Relaterat utbildningsmaterial

10 okt 2022 08:33
Att arbeta för språklig medvetenhet första åren i skolan
Att vara språkligt medveten innebär att kunna reflektera över språket, att kunna skifta sin uppmärksamhet mellan språkets innehåll och form, på olika...
10 okt 2022 09:00
Ordavkodning de första åren i skolan
Målet med all läsning är att få ta del av texters budskap. Men för att utveckla en god läsförmåga i ett alfabetiskt språk behöver eleverna lära sig d...
10 okt 2022 09:02
Att på förenklat sätt förklara läsning
Ett förenklat sätt att förklara läsning är genom modellen The Simple View of Reading . Modellen förklarar läsningen som en produkt av två grundlägg...

Relaterade nyheter

Aktuellt just nu
19 apr 2023 07:16
De har språket i fokus - möt språkpedagogerna Mari, Lina och Malin
I höstas började de första språkpedagogerna på våra grundskolor och förskolor i Jönköpings kommun. Det är en ny roll och extra resurs som ingår i den...
Aktuellt just nu
26 sep 2022 11:58
Hon är huvudtalare på Europeiska språkdagen
Den 26 september firas den Europeiska Språkdagen – med syfte att lyfta fram språk- och språkutveckling i alla europeiska länder. Jönköping visar fram...
Aktuellt just nu
15 aug 2023 07:13
Marie och Hanna – två språkpedagoger i förskolan
Marie Lindström och Hanna Eklund är båda språkpedagoger i förskolan sedan oktober i fjol. Marie på Öxnehaga förskoleområde och Hanna på Hovslätts för...

Relaterade blogginlägg

Forskning i praktiken
6 sep 2024 13:07
Följeforskning om språkutveckling
I Jönköpings kommun finns det en språkplan för förskola, förskoleklass, fritidshem och årskurs 1. I två år har jag fått vara en liten del i det arbet...
Utomhuspedagogik
13 mar 2024 07:23
Att utforska världen
I det här blogginlägget kommer jag att presentera olika lektioner och metoder för utomhuspedagogik med rörelse och sensorisk inlärning i fokus. Vi ko...
Utomhuspedagogik
3 okt 2024 08:14
Lekens betydelse för att skapa en känsla för naturen
Det är inte konstigt att lek är en viktig och central del av de tidiga åren i människors liv. Det är genom lek barn upptäcker, lär, utvecklas och bea...