Att utforska världen
13 mar 2024 07:23
- fördelarna med utomhuspedagogik och rörelsebaserat lärande
I det här blogginlägget kommer jag att presentera olika lektioner och metoder för utomhuspedagogik med rörelse och sensorisk inlärning i fokus. Vi kommer att ta en närmare titt på hur vi kan använda naturen som vår lärosal och låta eleverna utforska och upptäcka världen runt omkring dem på ett aktivt och engagerande sätt.
Vi närmar oss vårens ankomst, men trots att dagarna än så länge präglas av det kalla, regniga och blåsiga vädret hindrar det oss inte att vara ute och arbeta vidare med utomhuspedagogik. Mitt i terminen finner vi oss omgivna av en värld full av möjligheter och upptäckter. Det är i denna atmosfär av förväntan och nyfikenhet som jag tillsammans med eleverna vill utforska vår omvärld, med fokus på rörelse och sensorisk inlärning (den process där hjärnan och kroppen bearbetar sinnesintryck).
Naturens resurser för interaktivt lärande
Att leka sig till kunskap är en viktig del av den elevernas inlärning. I vår utomhusmiljö som omger oss finns oändliga möjligheter att göra just detta. I stället för att begränsa inlärningen till traditionella läromedel som böcker och papper kan vi ta vara på naturens resurser för att skapa en mer engagerande och interaktiv lärandemiljö. Vi kan lära oss matematik genom att flytta stenar fram och tillbaka för att utföra beräkningar eller använda naturens eget alfabet för att lära oss läsning och skrivning.
Genom att integrera rörelse i lärandeprocessen främjar vi inte bara fysisk hälsa utan även kognitiv utveckling. När vi låter eleverna vara aktiva och röra på sig under inlärningen ökar deras koncentration och fokus samtidigt som det stimulerar hjärnans funktioner. Genom att kombinera fysisk aktivitet med akademiska ämnen skapar vi en helhetsupplevelse där lärandet blir både roligt och effektivt.
Att etablera och normalisera rutiner viktigt
På vår skola har vi valt att alla elever i årskurs 1-3 deltar i en timmes utomhusaktiviteter varje vecka. En fördel med mitt arbete är att jag tar med mig helklasser till Skolskogen vilket ger mina ämneslärarkollegor mer utrymme till saker som ofta inte hinns med. Det innebär att de kan ägna sig åt elever som behöver extra stöd eller mer planering. Det här tycker jag är väldigt positivt och gynnsamt för både elever och lärare. Med tanke på hur viktigt det är med utomhuspedagogik så strävar jag efter att kunna erbjuda samma möjlighet till förskoleklassen under det kommande läsåret. Jag anser att det är av yttersta vikt att etablera och normalisera rutiner för utomhuspedagogik redan från tidig ålder för att främja en holistisk lärandemiljö för våra elever.
Under fredagar ägnar jag mig åt att planera för den kommande veckan, där jag även lägger tid för diskussioner med kollegor och andra som visar intresse för min pedagogik. Det är även under dessa möten jag sätter i gång och planerar för kommande projekt och aktiviteter, vilket är en nödvändig del av min professionella roll som utomhuspedagog.
Lite är alltid bättre än inget alls
Att inneha en sådan här roll är fantastisk, och jag är innerligt tacksam för förtroendet från mina rektorer och stödet från mina kollegor. Jag önskar verkligen att jag kunde dela denna upplevelse med fler skolor. Jag är medveten om att alla skolor inte har samma resurser och möjligheter som Attarpsskolan, men även om man inte är en utomhuspedagog eller har tillgång till en skolskog, så finns det ändå möjlighet att arbeta med utomhuspedagogik. Det har inte alltid varit lätt att komma till den punkt vi är idag och vi har slitit, men det är väldigt givande! Lite är alltid bättre än inget alls.
En skolskog behöver inte nödvändigtvis vara belägen mitt i en skog; det handlar bara om att komma ut ur de traditionella klassrumsväggarna. Till exempel kan en miljö utanför klassrummet vara lika givande.
- En skog - perfekt för att bygga kojor, observera småkryp och studera djurspår.
- En park - passande för grillning, utforskning av djurliv och närmare titt på växtlivet.
- Skolgården - det viktiga är att vara utomhus, där sinnena och kroppen kan trivas.
I korthet är utomhuspedagogik och rörelsebaserat lärande mer än bara vanliga sätt att undervisa. Genom att använda naturen och ha aktivitet i lärandet kan vi göra det mer intressant för eleverna. Det hjälper både deras kropp och hjärna att må bra och lära sig bättre. Allt som behövs är att pedagogen är villig och har möjligheten att kämpa för att bygga upp något!
Låt oss fortsätta att utforska världen med glädje och nyfikenhet och fortsätta att ha utomhusundervisning som en viktig del av vår skola.
Skribent
Linus Ögren
Lärare i Fritidshem och utomhuspedagog
Attarpsskolan
linus.ogren@jonkoping.se
Bloggarna på Pedagog Jönköping består av personliga texter. Åsikter och ställningstaganden är skribentens egna.
Utomhuspedagogik
En blogg med fokus på utomhuspedagogik. Här delar pedagoger och lärare i förskolan, grundskolan och gymnasiet med sig av sina erfarenheter, tankar, funderingar och bästa tips. För vem? Denna blogg riktar sig till dig som är nyfiken på utomhuspedagogik. Om vad? Här kan du få idéer och inspiration om hur du kan utforska och använda dig av utomhuspedagogik i undervisningen och som fritidsaktivitet för att skapa lärglädje med naturen som redskap.