"Alla elever ska få känna att de lyckas oavsett olika förmågor"
1 nov 2022 08:00
Månadens Lärglädjespridare - november 2022
Emma är en fotbollsspelare som brinner för elever med behov av extra stöd. Hon träffar elever före, under och efter skoltid och ser mötet och relationer som viktiga nycklar för att skapa trygghet, gemenskap, respekt och lärglädje.
Beskriv dig själv och vad du jobbar med
Jag har arbetat som lärare med inriktning mot fritidshem i snart 5 år och nu är jag på Strömsbergskolan och arbetar med årskurs 1 och 2 – fritids och i samverkan. Försöker alltid gå in med en inställning om att vara positiv och jag brinner för elever med behov av extra stöd. Jag vill vara lojal mot både elever och kollegor för att alla ska känna trygghet runt mig.
Lärglädje – hela vägen. Vad betyder det för dig?
För mig innebär det att alla elever ska få känna att de lyckas oavsett elevernas olika förmågor i skolan och fritids. Att alla får lära sig fast på olika sätt. Jag vill att de ska förstå att rättvist inte innebär att alla ska få likadant utan att rättvist är att alla ska få det de behöver för att deras tid ska bli så meningsfull som möjlig. Jag tror att detta är nyckeln till det mesta. Det skapar relationer, gemenskap, respekt och framför allt glädje.
Hur skapar du gemenskap, engagemang och nyfikenhet på din arbetsplats?
Jag är så glad över att få vara en del av elevernas vardag och kunna hjälpa dem både på fritids och under skoltid när jag samverkar. Jag utgår från elevernas intresse - det är A och O. Att skapa relationer är också jätteviktigt. Det är även viktigt att försöka ta in så mycket information som möjligt, lyssna på vad eleven säger. T.ex. om eleven ska till farmor och farfar i helgen, försök att återkoppla och fråga hur det var hos dem. På så sätt känner sig eleven sedd och det skapas relationer.
Jag försöker också peppa mina kollegor så de ska bli positivt påverkade, för det ger ringar på vattnet. Vi är varandras arbetsmiljö, som vi hör återkommande.
Hur kan en arbetsdag se ut?
Vissa dagar börjar jag tidigt och vissa lite senare. Något som är viktigt är att vi lärare försöker stötta eleverna redan innan skolan börjar för att de inte ska behöva komma i konflikter och starta dagen med att känna sig misslyckade. Under dagtid är jag i samverkan i en klass där jag mestadels spenderar tiden med de elever som har behov av extra stöd. Det är en rolig del av jobbet att hitta vägar till elevers lärande och att hitta ett intresse hos dem som gör att de lär sig. Eftermiddagen driver jag ett fritidshem med två fantastiska kollegor som jag känner stor tacksamhet för. Vi stöttar varandra och ser alltid till att vi gör det bästa för eleverna och deras behov.
Vad är det bästa med jobbet?
Känslan av att jag har valt rätt jobb. Så som jag hade det som liten på fritids, alla bra minnen, vill jag kunna vara med och skapa för andra. Det bästa är också att jag får jobba med likasinnade kollegor. Vi analyserar ofta vad varje elev behöver och gör anpassningar. Vi gör så mycket och strävar efter att varje elev ska lyckas, känna att de trivs. Lyckas man med detta så har jag ett kvitto på att jag har valt rätt yrke.
Vilken är den största utmaningen med ditt jobb?
Att känna sig tillräcklig. Oftast är det stora barngrupper, för lite personal och många barn med svårigheter av olika slag som behöver extra stöd. Alla elever är värda att få det stöd behöver.
När du inte jobbar - vad gör du då?
All min lediga tid spenderar jag på fotbollsplanen då jag spelar i Mariebo IK:s damlag och har gjort sedan barnsben. Det är lätt att ”ta hem” jobbet och analysera saker som hänt under en arbetsdag. Det är därför viktigt för mig att ha fotbollen utanför jobbet. Då kan jag fokusera på något annat än bara jobbet.
Namn: Emma Bergman
Yrke: Grundlärare med inriktning mot fritidshem
Arbetsplats: Strömsbergskolan