Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Anna och Markus skapar festliga raster med rörelseglädje

1 sep 2023 06:45

Månadens lärglädjespridare - september 2023

Lärglädjespridare

September månads lärglädjespridare heter Anna Skoglund och Markus Pettersson. De är båda fritidslärare på Slättenskolan och brinner för att göra rasten till en ”fest” för eleverna. Kollegan som har nominerat dem gör det med motiveringen: ”Anna och Markus arbetar med rastkul på Slättenskolan och har ett stort engagemang för att göra elevernas raster till de bästa och innehållsrika samt trygghetsskapande. Det är verkligen rörelseglädje”.

Beskriv er själva och vad ni jobbar med.

Vi är två glada och energiska personer som vill sprida positiv energi till allt och alla. Båda arbetar som fritidslärare för de äldsta eleverna på Slättenskolan i Norrahammar. I vår samverkan har vi ansvar för rastverksamheten och sitter även med i skolans trygghetsteam.

Vi har båda lätt till skratt och brinner för att skapa trygghet, rörelseglädje och gemenskap på skolan. Rasten är en stor del av elevernas dag, och vårt mål är att det alltid ska finnas något roligt att göra.

Anna Skoglund Markus Pettersson

Lärglädje – hela vägen. Vad betyder det för er?

Att ”rasten ska vara en fest” innebär att eleverna har en go känsla i kroppen och roligt tillsammans. Vi är båda utomhus under nästan alla raster och kan på så vis lära känna varje enskild elev. Det skapar trygghet och gör att fler vågar komma fram och snacka eller be oss om hjälp.

Trygghet är grunden till allt, och det är viktigt för oss att både elever och vuxna känner tillhörighet och samhörighet med varandra. För oss handlar lärglädje om att bygga en stark gemenskap på skolan där alla trivs och känner sig delaktiga. Vi mår som bäst när vi ser att alla elever är engagerade i någon slags aktivitet. Då har vi lyckats med vårt uppdrag.

"För oss handlar lärglädje om att bygga en stark gemenskap på skolan där alla trivs och känner sig delaktiga"

Hur skapar ni gemenskap, engagemang och nyfikenhet på er arbetsplats?

Vi är alltid nyfikna och stöttande när eleverna delar med sig av sina tankar och idéer. Det innebär att vi själva deltar i aktiviteter, men också skapar förutsättningar för elever att hålla i lekar på egen hand.

Genom att bjuda in elever från alla årskurser kan vi se att de äldre eleverna växer i sin roll att ta hand om och lära de yngre. Det är alltid extra kul att se eleverna bli till goda förebilder för varandra.

Den aktivitet som skapar bäst gemenskap, engagemang och nyfikenhet är våra fredagstävlingar. Varje fredag har vi en ny utmaning där alla som vill är med och tävlar. Det kan vara stövelkastning, vika och kasta flygplan längst eller vad som helst egentligen. Ivriga elever hejar på samtidigt som dansbandsmusik spelas i högtalarna på skolgården. Det är den bästa uppladdningen inför helgen. Vi firar sedan vinsten i klassrummet.

Bra raster gör att konflikterna minskar och eleverna har lättare att fokusera på lektionerna. En win-win situation helt enkelt.

Hur kan en arbetsdag se ut?

Innan skolan börjar är det morgonfritids som gäller. Sedan blir det oftast lite förberedelse inför elevernas första rast. Väl ute på rasterna är det full fart med olika aktiviteter, musik, glädje och gemenskap.

I vår rastbod finns massor av lekmaterial att låna. Det blir även en liten samlingsplats där eleverna kan hänga och prata. Dessutom spelar vi alltid musik för att skapa en positiv och härlig stämning på skolgården. Rastboden blir lite av en samlingsplats där eleverna kan hänga, prata, önska en favoritlåt och dansa.

Vi både deltar och erbjuder aktiviteter samt vägleder eleverna i olika situationer. Det kan handla om att möta någon som kämpar för att lära sig något nytt, exempelvis gå på styltor. Därefter laddar vi om batterierna inför eftermiddagsfritids på världens bästa fritidshem, Neptunus.

"Bra raster gör att konflikterna minskar och eleverna har lättare att fokusera på lektionerna. En win-win situation helt enkelt"

Vad är det bästa med jobbet?

Eleverna och kollegorna! Vi är helt eniga i att glädjen och energin vi får av eleverna är helt fantastisk. Att få skratta och ha kul med varje enskild elev på jobbet är en riktigt bra bonus.

Arbetet är varierande och ingen dag är den andra lik. Det kan vara utmanande, men det blir aldrig långtråkigt. Vi har världens bästa jobb!

Vilken är den största utmaningen med ert jobb?

Att känna att vi räcker till. Vi vill skapa en meningsfull rast för alla, vilket kan vara svårt att hinna med. Det är många elever, och vi vill se och höra dem alla. Ibland känner vi oss otillräckliga när vi inte hinner med så mycket som vi önskar.

Det kan till exempel vara svårt att få till meningsfulla raster för de äldsta eleverna. De är lite mer självständiga och svårare att nå fram till. Därför gäller det att bygga positiva relationer för att lyckas locka med dem i aktiviteterna. Det är lättare med de yngre eleverna som kan tänka sig att delta i det mesta.

När ni inte jobbar - vad gör ni på fritiden?

Markus: Jag spelar ishockey på fritiden. Det tar en stor del av min lediga tid. I övrigt älskar jag att träna och hänga med familj och vänner.

Anna: Jag gillar att umgås med familj och vänner och äter gärna något gott som min man tillagat. Jag hatar nämligen att laga mat. Huset och trädgården behöver dessutom alltid lite omsorg, så där hänger jag en del.

Dela sidan
Månadens lärglädjespridare

Namn: Markus Pettersson och Anna Skoglund
Yrke: Fritidslärare
Arbetsplats: Slättenskolan

Relaterade nyheter

Lärglädjespridare
1 dec 2022 10:13
"Vi bjuder in eleverna till delaktighet"
Louise och Åsa är årets sista Lärglädjespridare. Möt två fritidslärare som bl.a. arbetar med äventyrspedagogik, ett upplevelse- och samarbetsbaserat ...
Aktuellt just nu
11 jan 2024 10:14
Att prata om kris och oro med barn och elever
De senaste dagarnas uttalande om att det kan bli krig i Sverige har inneburit att många barn och elever känner oro. Läs hur du som arbetar med barn o...
Bli inspirerad
15 maj 2023 07:18
Simon använder Minecraft i undervisningen
På Vätterslundsskolans fritidshem är Minecraft ett väl beprövat verktyg i undervisningen sedan flera år tillbaka. En timme i veckan samlas eleverna m...