Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Glädjen med allsång

10 sep 2024 15:08

Språkutveckling genom musik

Allsång är och har länge varit omåttligt populärt i hela vårt land. Vi åker långa vägar för att få vara med på allsång på Skansen eller Liseberg. Vi betalar inträde för att få sjunga tillsammans med artister och en folkmassa. Om man väl börjar sjunga på en fest så brukar stämningen höjas och det blir svårt att sluta. Varför är det så? Borde inte vi utnyttja detta mer än vi gör i förskolan, skolan och även äldrevården?

Att sjunga tillsammans ger så otroligt mycket glädje och är faktiskt hjärngymnastik. I tidigare blogginlägg har jag skrivit om vad som händer i hjärnan när vi sjunger. Läs gärna dessa inlägg som heter “Sjung för språkets skull” och “Sjung för glädjens skull”. I detta inlägg skulle jag vilja skriva om hur man gör rent praktiskt och ge tips på olika tillvägagångssätt. Hoppas du ska bli inspirerad!

Har du testat att ha sångstund på olika platser?

Man kan säga att vi håller på med allsång varje dag då vi sjunger på förskolan med vår barngrupp. Har ni provat att ha sångstunden utomhus? Det ger så mycket glädje både för oss och för alla som går förbi. Har du provat att sjunga i skogen? Då kan man lätt hitta sånger som handlar om det man ser runt omkring. Har ni provat att sjunga i en tunnel? Jag fick ett önskemål från en 1-3-årsavdelning att ta med gitarren och sjunga med dem i en tunnel, barnen älskade ekot i tunneln och att sjunga lilla snigel. Det blev en magisk stund! Har du provat att sjunga med föräldrarna? På vår förskola försöker vi alltid ha med en eller ett par allsånger vid uppträdanden som luciatåg och sommarfester.

Samla hela förskolan eller förskoleområdet

Att samla ihop hela förskolan eller hela förskoleområdet och ha allsång är riktigt roligt och ger en gemenskap som är svår att förklara. Det krävs lite arbete och förberedelse men är värt mödan. Att sjunga tillsammans är en samlande kraft.

Jag har varit med och ordnat allsång på vårt förskoleområde i samband med uppstartsfester i början av läsåret, introducerat projekt med hjälp av allsång och drama, firat modersmålsdagen, firat förskolans dag och haft gårdsfester med allsång. Jag har även arrangerat allsång tillsammans med förskolorna och äldreboende, bjudit in skolklasser och språkcafé.

Sofie och fler personer står på en scen och sjunger framför publik.

Att sjunga tillsammans ger så otroligt mycket glädje och är faktiskt hjärngymnastik.

Några tips på vägen

När vi har allsång så spelar jag ofta gitarr men vill gärna ha med några låtar med rörelse och dans och då använder jag inspelad musik för att kunna visa rörelser. Om du inte spelar eller känner dig obekväm med att sjunga själv så kan man göra en hel allsångs stund med hjälp av inspelad musik. Så alla kan!

  • Börja tidigt med att välja sånger och se till att alla som ska vara med får möjlighet att lära sig sångerna.
  • Välj en bra plats, helst utomhus om man blir många. Tänk på att det kan vara både sol och regn. Använder man en ljudanläggning eller instrument behövs tak eller en alternativ plats om det regnar. Om det är gassande sol kan man tänka på att barnen inte får solen i ögonen.
  • Gör ett program på ca 20 min 6-7 sånger.
  • För att behålla fokus är det bra att ha något åskådningsmaterial i stor storlek eller att ha någon utklädd vuxen som kommer in och hjälper till med rörelser.
  • Ska man ha med något litet teaterinslag kan man minska antalet sånger.
  • Ljudanläggning med en mikrofon är viktigt för att höras ut. Pröva den i mindre sammanhang först så du är helt bekväm med att prata i mikrofonen och vet hur anläggningen fungerar. Man behöver starkare ljud än man tror. Det är stor skillnad på om det är tomt på platsen (då hörs det alltid bra) eller är fullt med människor.
  • Se till att du som leder allsången kan sångerna utantill och har övat på mellansnack och ordning på låtar.
  • Det är lättare att fånga publiken (barnen) om man kan ha fullt fokus på dem, då märker man när man kan ta sången en gång till eller när det är läge att sluta.
  • En rolig start kan vara att ropa upp alla förskolor eller avdelningar så man ser att alla är på plats och för att alla ska få uppmärksamhet från början.
  • Vi börjar våra allsånger med antingen “Hej å hallå” (då har jag tagit reda på innan vilka språk barnen kan och säger hej på alla dessa språk, call and response) eller “Välkommen hit” då vi sjunger om platsen vi är på. Länk till sångerna finns nedan.
  • Se till att ha flest sånger som alla kan jättebra! Imse Vimse och Lilla snigel är med nästan varje gång då jag har allsång med barn.
  • Avsluta gärna på topp med en rivig danslåt med inspelad musik. En låt vi ofta har avslutat med är “Händerna upp” med Duran och Mollan.

Hur väl förberedd man än är så är det alltid något som inte blir som man tänkt sig men det får man bjuda på. Barn är bästa publiken, de har aldrig klagat på falsksång, glömda texter, teknikstrul, snubbling på scenen eller plötsligt hällregn.

Lycka till!

Länkar till sångerna

Länkar till tidigare blogginlägg

Skribent

Sofie Tubbin

Sofie Tubbin

Musikpedagog Öxnehagas förskolor

Bloggarna på Pedagog Jönköping består av personliga texter. Åsikter och ställningstaganden är skribentens egna.

Dela sidan

Språkutveckling genom musik

Jag som skriver denna blogg heter Sofie Tubbin och är anställd på Öxnehagas förskolor som musikpedagog. Just nu arbetar jag som pedagog på avdelning Dungen på Oxhagens förskola. Under 2022 kom albumet ”Jag gör musik” med barnlåtar ut med tillhörande metodbok med noter och tips. Detta projekt gjorde jag i uppdrag av Jönköpings kommun finansierat av Skolverket. För vem? Denna blogg riktar sig till pedagoger som undervisar i förskolan, förskoleklass samt anpassad skola. Om vad? Denna blogg handlar främst om språkutveckling genom musik, men även om musikens kraft att skapa gemenskap, självkänsla, kroppskontroll, kommunikation och glädje! Du kommer också få lite exempel på hur vi kan ta hjälp av musiken i språkinlärning när barnen är små, har en språkförsening eller när barnen är nya i Sverige och ska lära sig ett nytt språk.

Relaterade blogginlägg

Språkutveckling genom musik
10 okt 2024 16:11
Musikens dragningskraft
På vår avdelning har vi alltid haft ett eller flera barn som haft en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF-diagnos) som t.ex. autism och ADHD el...
Språkutveckling genom musik
23 nov 2023 07:53
Våga pröva rytminstrument!
Mitt förra blogginlägg handlade om att spela och sjunga i skogen. Jag berättade om hur mina barn börjat trumma på stubbar i skogen. Sen inlägget publ...
Språkutveckling genom musik
29 sep 2023 07:19
Spela instrument för språkets skull!
Att spela rytminstrument är att ljudsätta en rörelse. När man spelar rytminstrument så hör man hur mycket muskelstyrka/kraft man använder, man hör oc...