Sjung för glädjens skull!
17 apr 2023 07:19
Samling, mötesplats, sångstund, musiklek, morgonsamling... Det finns många benämningar på den här stunden då vi samlar alla barn och sjunger, samtalar eller går igenom vilka barn som är på plats och vad som kommer att hända under dagen.
Den traditionella samlingen på förskolan har senaste tiden debatterats och diskuterats bland pedagoger. Det finns förskoleavdelningar som tar bort samlingen eller hittar nya former för den. Jag som musikpedagog tycker att det finns ett stort värde i att samlas och sjunga tillsammans. Sjunga är en av få aktiviteter i förskolan som fungerar bäst med många barn. Ofta delar vi upp oss i små grupper när vi jobbar med projektarbete, skapande, högläsning m.m. men sjunga kan vi göra i helgrupp.
Musikstunderna på våra förskolor kan se ut på lite olika sätt i olika situationer. Vissa samlingar kan vara lika varje dag, man kanske har en morgonsamling med samma sånger och upplägg. Andra samlingar blir till spontant när man samlar barnen och sjunger sånger som barnen önskar. Ofta blandas sånger med undervisning, samtal kring projektarbete och sagoläsning.
Det finns en hel del forskning kring körsång för vuxna och min erfarenhet säger att detta också kan gälla för våra sångstunder i förskolan:
- En rad vetenskapliga undersökningar visar att man blir gladare och på bättre humör av att sjunga i grupp. Det beror bland annat på att musik man gillar får en att frisläppa signalämnet dopamin, som stimulerar kroppens belöningssystem.
- Körsång gör att man bildar mer oxytocin, som gör oss mer sociala och mer benägna att knyta kontakter.
- Sång kan hjälpa vid neurologiska sjukdomar på många olika sätt, barn med autism kan bli hjälpta med att få bättre kontakt med omgivningen, muskler som är viktiga för andning och tal kan stärkas.
- Körsång kan stärka kroppens immunförsvar, en speciell slags antikropp ökar när man sjunger. Att sjunga i kör gör en alltså bättre rustad att möta bakterier, virus och andra angripare.
Vem vill inte ha gladare, mer sociala och friskare barn? Den här forskningen är så fascinerande. För mig är det solklart att sången behöver få mer och tydligare plats i förskolans verksamhet. Jag tycker att vi ska lyfta fram sångens kraft mycket mer när vi planerar, genomför och utvärderar vår undervisning i förskolan.
När jag läser forskning som denna tänker jag att vi borde ha mer av längre sång och musikstunder som hålls ihop och är planerade av en pedagog. Min erfarenhet är att det blir en annan upplevelse för barnen om musikstunden är genomtänkt och planerad av en pedagog, följer ett tema eller en röd tråd. Om pedagogen dessutom har med material som lockar och känns spännande så blir det lättare för alla barn att behålla fokus. Att vara förberedd gör så stor skillnad för mig som pedagog men också för barnens upplevelse.
Det finns några fler tips som är bra att ha med sig när man sjunger med barn:
- Det är bra att sitta stadigt när man sjunger t ex på en matta med mindre barn (inte på kuddar eller i soffa). När barnen blir 4–5 år kan man med fördel låta dem sitta på en låg stol där de kan ha båda fötterna i golvet.
- Cirkeln är bra. Den skapar gemenskap, den har ingen början och inget slut, ingen fram- eller baksida. Alla ser varandra, alla blir sedda.
- Barn har kortare stämband än vuxna och sjunger därför ljusare toner. Om du är osäker vilken ton du ska starta en sång på, så be barnen att börja. Om du spelar ett instrument så lyssna på barnen, om de inte kan ta i och sjunga ut, pröva en högre tonart.
- Struktur skapar trygghet, starta gärna musikstunden på samma sätt.
- Barn gillar upprepning, det är roligt att sjunga det man kan. Att lära ut nya sånger kan vara svårt så ta en ny sång åt gången och upprepa den varje dag.
- Om du som pedagog vågar sjunga ut så kommer barnen att göra det också.
- Om du sträcker på dig och artikulerar kommer barnen att göra det också.
- Om du formar en musikstund som du tycker är rolig och lustfylld så kommer barnen att ha roligt också.
Skribent
Sofie Tubbin
Musikpedagog Öxnehagas förskolor
Bloggarna på Pedagog Jönköping består av personliga texter. Åsikter och ställningstaganden är skribentens egna.
Språkutveckling genom musik
Jag som skriver denna blogg heter Sofie Tubbin och är anställd på Öxnehagas förskolor som musikpedagog. Just nu arbetar jag som pedagog på avdelning Dungen på Oxhagens förskola. Under 2022 kom albumet ”Jag gör musik” med barnlåtar ut med tillhörande metodbok med noter och tips. Detta projekt gjorde jag i uppdrag av Jönköpings kommun finansierat av Skolverket. För vem? Denna blogg riktar sig till pedagoger som undervisar i förskolan, förskoleklass samt särskolan. Om vad? Denna blogg handlar främst om språkutveckling genom musik, men även om musikens kraft att skapa gemenskap, självkänsla, kroppskontroll, kommunikation och glädje! Du kommer också få lite exempel på hur vi kan ta hjälp av musiken i språkinlärning när barnen är små, har en språkförsening eller när barnen är nya i Sverige och ska lära sig ett nytt språk.