Jönköpings kommun pedagog, till startsidan

Ljus(d) i mörker

2 dec 2022 15:21

Språkutveckling genom musik

Nu ska jag berätta om hur en grå, blöt novemberutevistelse förvandlades och blev ljusare tack vare kreativt skapande med rim, musik och glada barn.

Bilder på tecknade sångkort som barnen har gjort.

Sångkort som barnen har gjort till lucia.

På min förskoleavdelning har vi valt projektet “Hur låter vårt Öxnehaga?”. Vi tror nämligen på att om vi lyssnar efter ljud, utforskar och experimenterar med ljud och utövar ljud på vår avdelning så kommer det att gynna barnens språkutveckling. Vi tycker att vi redan ser framsteg.

Jag började förmiddagens arbete med att gå till biblioteket med ett gäng barn. Där träffade vi vår barnbibliotekarie. Jag tackade henne för böckerna hon plockat ihop till oss på temat ljud. Berättade att vi fastnat för en bok som heter “Mera ljud!” av U.Hjort och J.Karnier. Den handlar om en resa som en flicka och hennes mormor gör, de åker buss, spårvagn, båt och cykel. I boken uppmärksammas olika ljud från fordon m.m.

Vi har läst denna bok i snart tre veckor. När vi härmar ljuden så är alla med och skrattar, härmar efter, ljudar och är engagerade. Trots att jag jobbat många år med barn och hört många gånger att det är bra för språkutvecklingen hos barnen att läsa samma bok många gånger så har jag inte fattat det på riktigt förrän nu. Det har skett flera språkliga framsteg i vår grupp denna termin tack vare att vi backat och läst enkla böcker för de som behöver det och upprepat dem många gånger på olika sätt.

Sedan hamnade vi där på vår asfaltsgård, någon hade brutit av grenar på vårt enda lilla träd, vi suckade jag och barnen. Grått, kallt och fuktigt i luften och ingen lust att göra något. Då kom jag att tänka på en låtidé jag haft ett tag. Jag hade tänkt skriva en låt om olika fordon och hur de låter. Jag började testa på ett barn som fanns i närheten, jag sa att jag vill rimma.

Första versen hade jag kommit på och sjöng för barnet; jag ser en grävmaskin som är så jättefin den låter bruuummm, brumm. Hon säger: - katt, hatt rimmar. Vi sjunger: jag ser en katt som har en hatt den låter mjau, mjau... Vi är igång och formar låten tillsammans. Vi skrattar, rimmar på våra namn och plötsligt ser gården mycket ljusare ut.

Senare på eftermiddagen vill hon och jag presentera låten för de andra barnen, jag hämtar några djur och fordon och gitarren. Hittar en bra tonart och vi sjunger verserna som vi hittat på ute, jag tar också fram en ko, barnen tycker att den rimmar på sko. Jag ser en ko som har en sko... Jag ser en häst som går på fest... Jag tar fram en buss och tänker att man kan sjunga om att man får skjuts (på Jönköpingska skjuss) men det tycker inte barnen för de kom ju på att buss rimmar på puss. Jag ser en buss och får en puss! Vi kom inte längre än så för mellanmålet väntade.

Det var berättelsen om dagens ljudupplevelse! Jag som hade tänkt att skriva om decembermusik. Vi tar lite lucia här på slutet. Jag har som musikpedagog varit med om massor av luciatåg och luciasamlingar. Har också läst en massa åsikter från pedagoger om luciatågets vara eller icke vara. Jag tycker att om man gör övningar och luciaframträdande roliga och kravlösa så kan det inte bli fel. Många läroplansmål uppfylls. Vi har svårt att få uppslutning på våra föräldramöten, men luciafirande kommer gärna hela släkten till.

Jag tycker att det är roligt att ha med några sånger som man sjunger året om och som barnen kan bra. I år kommer vi sjunga “Välkommen hit” och “Räkna” från albumet Jag gör musik (länk längre ner).

Man kan också göra om vanliga sånger. Till luciasamling för de yngre barnen har vi sjungit “Var är tummen?” i en annan variant. Så här har vi gjort:

Var är tomten? Var är tomten? (en tomteutklädd pedagog kommer in i rummet och sjunger) Här är jag, här är jag! Hur mår du idag då? Tack så mycket bra då! Stanna kvar, stanna kvar.

Man kan såklart sjunga om hela luciatåget och pedagoger kommer in utklädda. Eller så uppmärksammar man barnen som är utklädda. Var är lucian? Var är pepparkakan? osv.

Ett år byggde vi ett stort paket av en kartong. En pedagog som var utklädd till tomte gömde sig i paketet och vi gjorde om texten till “Gubben i lådan”: Tomten i lådan, tomten i lådan, vad har du för dig? Sover du? Bakar du kakor? Gör du paket? Tomten i lådan kom fram tjohej!

Barnen tjöt av skratt och vi fick sjunga den många gånger. Jag vill minnas att paketet fick stå kvar i vårt musikrum så olika grupper kunde gå dit och alla barn fick vara tomte i lådan.

I år kommer vår avdelning och grannavdelningen ha ett luciatåg tillsammans, det var länge sedan vi kunde träffa föräldrarna inomhus på vintern så vi satsar på det.

Förutom de klassiska sångerna har vi en favorit som vi kallar “10 små tomtenissar”. Det är en omgjord sång som heter “10 små sprattelgubbar” (s.73 i Elefantboken).

Lycka till alla kollegor med “decembermusiken”. Sprid ljus(d) i mörkret!

Skribent

Sofie Tubbin

Sofie Tubbin

Musikpedagog Öxnehagas förskolor

Bloggarna på Pedagog Jönköping består av personliga texter. Åsikter och ställningstaganden är skribentens egna.

Dela sidan

Språkutveckling genom musik

Jag som skriver denna blogg heter Sofie Tubbin och är anställd på Öxnehagas förskolor som musikpedagog. Just nu arbetar jag som pedagog på avdelning Dungen på Oxhagens förskola. Under 2022 kom albumet ”Jag gör musik” med barnlåtar ut med tillhörande metodbok med noter och tips. Detta projekt gjorde jag i uppdrag av Jönköpings kommun finansierat av Skolverket. För vem? Denna blogg riktar sig till pedagoger som undervisar i förskolan, förskoleklass samt särskolan. Om vad? Denna blogg handlar främst om språkutveckling genom musik, men även om musikens kraft att skapa gemenskap, självkänsla, kroppskontroll, kommunikation och glädje! Du kommer också få lite exempel på hur vi kan ta hjälp av musiken i språkinlärning när barnen är små, har en språkförsening eller när barnen är nya i Sverige och ska lära sig ett nytt språk.

Relaterade blogginlägg

Språkutveckling genom musik
10 okt 2024 16:11
Musikens dragningskraft
På vår avdelning har vi alltid haft ett eller flera barn som haft en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF-diagnos) som t.ex. autism och ADHD el...
Språkutveckling genom musik
23 nov 2023 07:53
Våga pröva rytminstrument!
Mitt förra blogginlägg handlade om att spela och sjunga i skogen. Jag berättade om hur mina barn börjat trumma på stubbar i skogen. Sen inlägget publ...
Språkutveckling genom musik
29 sep 2023 07:19
Spela instrument för språkets skull!
Att spela rytminstrument är att ljudsätta en rörelse. När man spelar rytminstrument så hör man hur mycket muskelstyrka/kraft man använder, man hör oc...